Torka ut huden?
Jag har ganska fet hy och blir alltid oljig under dagen. Min syster blir aldrig så och hon tvättar bara ansiktet med tvål och vatten. (Hon är 15 år.) Borde jag torka ut min hud lite och bara tvätta med tvål och vatten? Jag har inte något större problem med finnar, bara att jag blir väldigt blank. Just nu använder jag Basiderm som rengöring, men blir fortfarande lika oljig. Vad ska jag göra?
Jag blir också oljig i ansiktet! Det enda tipset jag har fått är att man ska tvätta rent ansiktet och smörja in sig efteråt.
Genom att göra det så lurar man huden till att tro att den redan är fuktig och därför behöver den inte producera mer utav det som gör huden oljig. Men om man tvättar och lämnar huden torr så tror huden att den måste producera mer "olja" och därför så blir det oljigt snabbt igen.
Hoppas att du förstod! *är så himla bra på att förklara*
Jag använder mig utav t.ex. propyless, vet dock inte hur bra den är, men den är snäll mot mitt ansikte när jag försöker bli av med mina finnar iaf 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Tack för tipset ! Jag använder primer och massa saker som är till för att man inte ska bli oljig, man jag blir det iallafall ! Så sjukt jobbigt :(
Tvärtemot vad de flesta tror så är det värsta man kan göra med en oljig hy att torka ut den. Torkar du ut den så producerar huden bara mer olja, och det blir en negativ spiral.
Så återfukta återfukta återfukta! Använd BRA hudcremer (hitta en bra nattcreme, det gör ju inget att du ser jätteoljig ut på natten!) som är för fet hud, som återfuktar! Då återställer du balansen och det bör bli bättre.
Att din syster kan tvätta sig med bara tvål och vatten utan att bli oljig (eller torr!) beror på att hon förmodligen har en annan hudtyp än vad du har.
Johanna - Instagram
Åh tack så mycket!
Det är precis som #3 säger. Jag tycker Lumenes C-vitaminkräm är en jättebra kräm, den gör hyn fet på kvällen då du applicerar och så vaknar man med matt hy. :-)