Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettkläder
Läst 64 ggr
Bjorne
0

byxstorlek?

Den som försöker lista ut vilken byxstorlek den skall välja ställs inför stora problem.
Försöker man hitta något på nätet inser man snart att det är en veritabel djungel med motstridiga uppgifter man ställs inför. Även om man vet midjemåttet tex 100cm så kan det vara XL/54,
XXXL/56, Jeans 40, D112, centilång osv. Kort sagt, det är närmast obegripligt för den som inte är i branchen och säkert svårt även för dem.
Det är en allsköns blandning av centimeter tum och andra påhittade måttsystem som olika företrädare för branchen har försökt att lansera.
När det finns två världsledande måttsystem som meter och tum varför inte använda dem rakt av.
I Europa ange midjemåttet och byxlängden i centimeter och i USA och andra länder som fortfarande håller fast vi tum använd det.
Det skulle göra livet enklare, särskilt för oss som köper högst ett par byxor om året.

Sindri
0

Detsamma gäller för alla kläder och skor. Det ska finnas standardiserade mått, men jag tycker inte att de följs. Jag kan ha allt från 36 till 40 beroende på var plagget är sytt. Eller rättare sagt designat, för alla sys väl på samma ställe.
Just nu har EU allvarligare saker att brottas med, men jag skulle gärna se att man tog upp det igen och tryckte hårdare på att följa de måttangivelser som finns.