Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettskönhet
Läst 5700 ggr
BeccaTilda
0

Brun på bästa sätt?

I år vill jag faktiskt för en gångs skull få en fin jämn bränna till bal och student m.m :) Om 12 dagar åker jag och ett par kompisar till ayia napa i Cypern och skulle gärna vilja få lite tips om hur jag får snyggaste brännan utan att bränna mig :) Min plan är väl att grunda 2-3 ggr i solarium kortare stunder och väl där nere köra på solskydd 15-20! Vad tror ni om det? Har ganska lätt för att bränna mig… En till sak, tar epilator/rakhyvel bort färgen på benen eller känns det bara så? :)

Hanna
0

De första dagarna bör du vara i skuggan under de starkaste soltimmarna.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

BeccaTilda
0

#1 så kommer jag inte hinna bli brun :/ tar aslång tid för mig att bli brun :(

Hanna
0

#2 Jag har både hört och läst att du får färg även om du är i skuggan. Och de två-tre första dagarna är väl inte så hemskt? Det är ju bara de starkaste soltimmarna. Men vill du bränna upp dig direkt så.

BeccaTilda
0

#3 låter väl väldigt orimligt då solens strålar inte träffar kroppen? Kör på spf 25 under de starkaste soltimmarna ist :)

Hanna
0

"Var i skuggan när solen är som starkast. Du blir brun även där och minimerar risken att bli bränd."

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Solskador/

Fanns en del bra tips. :)

BeccaTilda
0

#5 tack :) De där med rakhyvel och epilator då?

Jojaton
0

Alltså, grunda i solarium gör väl ingen skillnad? Har för mig att jag läst att det inte hjälper någonting, men är inte hundra.

Nej, de tar inte bort färgen - om du exfolierar (alltså scrubbar bort de översta hudlagren) så försvinner ju den huden som blivit mest bränd, och alltså "tappar" du färgen. Jag skulle rekommendera att du gör en ordentlig scrubb precis innan du åker ner, för att få maximalt med färg.

Johanna - Instagram

BeccaTilda
0

#7 det måste det göra, hela min familj har testat både och, och de gångerna vi grundat 2-4 ggr i solarium har vi fått en jämnare bränna och inte blivit röda :)

JMax
4

Jag brukar köra en rejäl scrubb och sen återfukta ett par gånger innan solsäsongen drar igång.

Har du lätt för att bränna dig ska du helt klart ta det lungt med solningen och använda en högre solskyddsfaktor än 15-20. En snygg bränna eller hudcancer?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Denna kommentar har tagits bort.
Jojaton
0

Ja, spf 20 är inte mycket om man har lätt att bränna sig. Jag är fjärdedels indier och har rätt mycket pigment och bränner mig sällan, men när vi var i Indien för två år sen använda jag spf 30 när vi började vår solsemester (då hade vi redan varit i indien i en vecka, men hälsat på släkt och inte solat alls) och gick sen ner till 20 ungefär. Det var på gränsen för lite för mig.

Johanna - Instagram

BeccaTilda
0

Får ingen färg alls om jag har mer än 25! Körde liksom på 30 i Australien i 40 graders sol.. Utan att ens få färg!!

spacesheep
3

Du kanske bara inte kan få färg ordentligt. Jag tycker att det är en superdum idé att försöka chocka din hud genom att sola utan tillräckligt stark solskyddsfaktor. Du kommer bara bränna dig och se ut som en kräfta på studenten istället! Vet flera som åkte utomlands för att få färg, bikiniränder, bondbränna och röda näsor var vad man såg när de kom hem, mindre snyggt ;) Så ta det lugnt i solen istället, använd en brun utan sol om du verkligen måste bli lite brunare.

BeccaTilda
0

#13 jo det kan jag. Men Inge med hög faktor. Har frågat min läkare vad han tror det kan bero på, och han trodde att mina pigment låg djupt och att när man la på en stark över så kunde inte solen tränga ner eller va de va han sa.. Fattade inte exakt :) Solar topless och lägger spf 30 på näsan så ingen fara för mig ;) Brun utan sol luktar illa och färgar av sig så gillar inte de :/

[Blodpudding]
1

Ligg inte och pressa, ta och promenera runt istället. Det ger en snyggare solbränna.

BeccaTilda
1

#15 precis, mycket jämnare ! :)

SZ90
2

Jag tror mycket har med ens hudtyp och känslighet att göra. Jag använde 50-faktor i ansiktet och på axlarna i spanien men blev ändå jättebrun! Solkrämen var av ett bra märke också. Så jag antar bara att det beror på ens hudtyp hur pass man klarar sig och behöver. Har du fräknar och hår som skiftar rött är du superkänslig och då behöver du skydda dig extra mycket etc. Undvik då absolut sololja. 

Har du däremot olivfärgad hy och mörkt hår kanske du tål mer (fast det är ändå individuellt) kanske du tål mer (som jag) och då kan du om du vill använda sololja eller smörja in dig med coca cola (tro mig det hjälper verkligen!!!) för färgen. Jag vet av erfarenhet att man även får färg i skuggan. MEN, är du i vattnet få du dubbelt så snabb färg. Så på med vattenfast solskydd på axlarna, näsan och pannan och in i vattnet!:-) Glöm inte skydd för håret bara så du inte torkar ut eller bleker håret i solen.

Återfukta ordentligt med bodybutters när ni kommer hem! Försök att ha hyn rakad/epilerad eller vaxad helst innan ni ger er ut i solen. Färgen har jag själv upplevt ändras inte även om ni rakar eller epilerar efter, det verkar bara så. Billiga bodybutters hittar du på InoFinn, där säljer de just nu Dove AntiAge Bodybutter för endast 39 kr, stor burk är det också. Så det är super! Köp vax där med btw, mycket billigare och lika bra. 

Ett misstag jag gjorde för flera år sedan i Grekland var att smörja in ansiktet med aloevera hela tiden (i brist på annan fuktkräm) och jag visste inte att det hade en blekande effekt. Så, ta med aloevera men använd endast om du känner att du bränt dig. 

Ta med ögonkräm också för att smörja in hyn kring ögonen om kvällarna, vi vill undvika att få rynkor i förtid. 

Jag tror inte på att grunda innan man åker, tror det skadar mer än att hjälpa faktiskt.. vet inte. Glöm inte att skydda ditt hår med bra solskyddsspray för håret.

Det var allt för nu, hoppas det hjälpte. :-)

BeccaTilda
1

#17 jätte bra skrivet! Nu är jag ju hemma och lyckades faktiskt få otroligt mycket färg! Tror aldrig jag varit såhär brun!! :D