Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etiketttjejsnack
Läst 12564 ggr
[luneri]
0

Lära sig gå i klackar?

Någon som har bra tips på hur man lär sig att gå snyggt i klackar?

Dessutom hur gör man för att orka gå länge i klackar?

Tips någon!

Klackar är snyggt och om jag kunde bestämma hade jag gärna haft det varje dag:)

JMax
2

En kompis skulle på nån gala o ha riktig höga klackar. Hon började träna långt innan hemma. Framför speglar och bad sin mamma filma. Sen hade hon nått klipp från Top Model tror jag det var, de hade en tränare där som tränade kändisar och mannekänger.

Tycker det är bra att du vill träna innan! Alltför många med höga klackar klarar inte att gå i det o det ser fruktansvärt ut!

Själv har jag inte det problemet då jag redan är 1.80 lång. Har gärna så platta skor det bara går men det är assnyggt med klackar!!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Birke
0

Gå, gå och gå! Stappla runt hemma. Hällre skämma ut dig några dagar hemma än när det väl gäller :D

JMax
0
JMax
3

En liten fundering…: Varför är de bästa proffsen på att lära ut hur man går i höga klackar "karlar"…

Emelie-G
0

Ett tips när du tränar hemma, ha möbeltassar på klackarna =) Brukar jag ha när jag går in nya klackar hemma för att inte repa parketten, då blir inte pappa glad haha ;)

[luneri]
0

Nej, det ser verkligen inte bra ut när man inte kan gå i klackar. Och det kan inte vara särskilt bekvämt heller.

Så gärna att man övar hemma istället:)

#3 video länkarna var verkligen bra, och roliga dessutom:) Jag ska ta till mig tipsen och öva! man vill ju inte gå som kamelen tex.

Jag har några skor med klackar hemma men de flesta är knappt använda och de som jag brukar använda brukar jag ha på fest. Men det hade vart roligt att ha dem till vardags också. Det ser så mycket snyggare ut med klackar! dessutom är jag ju så kort också.

[luneri]
0

#4 Ja jag funderar också på detFörvånad

#5 bra tips:) det ska jag också göra:)

Elshira
1

Tänk på att röra höfterna ordentligt, det är när man inte gör det som den "stappliga" gången kommer… Rör du höfterna ordentligt kan du ta nästan lika långa steg som med vanliga skor!

Att skorna är stabila och balanserade är viktigt för mig i.af, är de balanserade så behöver du inte tänka alls när du går i dem. Har ett par stövlar som jag kan gå en hel dag i och springa i utan problem då de är perfekta! Är de balanserade blir man inte lika trött i benen heller =)

Hakuna matata!

Fiona
2

Vad fasen gör man åt "kamelben" då?! Alltså lite böjda Skäms

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Elshira
0

#9 Jag vet inte hur du menar med kamelben men jag är själv väldigt "kobent", dvs benen går mot varandra kraftigt vid knäna (timglasformat).

Men det går i.af bra ^^

Hakuna matata!

MajaaR
0

öva, öva, öva! Och kom ihåg att inte böja på knäna! :)

Birke
0

#9 Hm… det kanske bara är så du (?) går, och då är det inget att göra åt tror jag, om inte öva. Le ett strålande leende så lägger ingen märke till det :D (dessutom märker man alltid mer saker på sig själv än vad andra gör).

Elshira
0

#11 Nej då ser det ut som att man är sk*tnödig! haha Skrattande

Hakuna matata!

Fiona
0

#10 Nja jag menar mer att dom böjer sig vid knäna n'r klackarna blir för höga!

#12 Mja det kan du ha lite rätt i men det förstärks i höga klackar Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

soetisen
0

#8 Hur vet man om ett par klackar är balanserade och stabila? :)

- Medarbetare på studier.ifokus

Elshira
1

#15 Jag vet inte om du någonsin lagt märke till det på någon annan kanske. Men ibland kan man se att folk har halva hälen utanför ungefär och då blir det snedbelastat (men det beroe ju på fotens form).

Sedan finns de de som är väldigt sladdriga och ostabila och då vickar foten till varje gång man sätter ner foten. Ser detta varenda dag på tjejer med stövlar som tryckt på sig dem bara för att de är snygga… Det blir inte bra for forleden vill jag lova!

Kan man bara gå i högklackat så kommer man märka skillnaden - är de bra går du lika lätt och stabilt som i ett par gymnastikskor (man kan springa/jogga i dem utan att bryta fötterna).

För er som är "utåttåade" kan jag rekomendera stilett (måste inte vara skyhög) då kan annars likxom vickar över kanten på lite bredare klackar (om de är lite högre då). Men det är väll mest petitess :)

Nu låter jag som värsta skofreaket… Själv hatar jag att shoppa och gör det bara när jag måste! xD Är hästtjej Cool

Hakuna matata!

soetisen
0

#16 Så det gäller alltså att prova skor tills man hittar ett par som man kan springa i? :)

Elshira
0

#17 Kan du bara gå i högklackat så absolut! Haha ;D Högklackat ska absolut inte vara obekvämt!

Hakuna matata!

soetisen
0

#18 Jag har bara osköna som jag gått några gånger i, men vill inte gå i dem så ofta eftersom det gör så ont :P

JMax
0

Hehe! Om jag ser nån springa omkring i skoaffären i högklackat så vet jag att det är en glamourare som är o provar skor!CoolSkrattande

Sunrise
0

Jag springer alltid omkring i dom. Några varv. Tihi. ;D

[luneri]
0

#8 de var ett bra tips. Just när man ska gå med klackar tar de ju lång väldigt lång tid att gå än om man inte hade klackar

Elshira
0

#22 Själv tar jag nästan lika långa steg som vanligt om jag har upp till 5 cm stilett kanske (jätte höga klackar blir ju såklart svårare). Inte ska pojkvännen behöva vänta på en eller se en springa inte Oskyldig

Hakuna matata!

Varulvskaninen
0

Hur gör man för att träklackar inte ska låta mot stengolv? Finns det nån speciell gångstil? Något skydd man kan köpa så att det inte bli vingligt? Hur mkt kostar det?

Elshira
1

#24 Man får gå gå på tå! Tyst Helt resolut ta kortare steg så man inte behöver sätta ner klacken snabbt utan bara väldigt försiktigt (om ens alls).

Det kommer alltid att låta på stengolv, visst låter det kanske en aning mindre med en lite tjockare gummisula under men det hörs fortfarande tydligt om man säger så Tungan ute

Vill du inte dra uppmärksamhet får du helt enkelt skaffa platta skor eller klackskor a la kilmodell i kork eller rågummisula hela vägen.

Hakuna matata!

[luneri]
0

Tyvärr har min högra fot börjat ställa till det. det blir lätt svullet vid höger fotknöl och gör ont när jag går i klackar en längre tid eller annan belastning.

Vet ej om det uppstod pga träning eller av klackarna, men jag har tagit det lugnt med klackarna det senaste.

Men jag hoppas jag kan gå som vanligt i klackar igen eftersom jag tycker det är så fint. jag har ett flertal klackskor nämligenTungan ute Jag är också väldigt kort så det känns väldigt bra med klackar.

Elshira
0

#26 Jag tycker det låter som att fotleden belastas vilket den gör av instabilitet vilket då leder till överansträngning (alltså att den får "kämpa" med att inte råka vricka till foten).

Du behöver alltså hitta skor som du går stadigt i och inte behöver spänna ankeln med. Det kan behövas breda klackar, men om du är utåttåad (som jag) så blir det faktiskt sämmre och då är nästan stilett bäst förutsatt att man inte vinglar i dom.

Prova att ha ett och samma par under någon vecka i taget och kör uteslutningsmetoden!

Men alla fötter mår bra av att gå i lite platta skor ibland :) Om du brukar löpa så prova att sluta sätta ner hälen (landa på tån och svikta så att du inte eller bara väldigt lätt sätter ner hälen i marken). För det kan det vara bra med lite plattare men mjuka skor (ett par gymnastikskor utan jättehög häl, eller som jag ett par tunna pumaskor bara :)

Hakuna matata!

[luneri]
0

Värt att nämna är att jag haft en belastning i höger knä tidigare och även min högra höft är problematisk ibland (jag vet inte vad det är för fel på min högra sida!)

Men det kan vara att kroppen är belastad felaktigt och skapar överbelastningar på vissa punkter.

Uttåttåad? hur är foten då? aldrig hört det uttrycket förr.

Jag har faktiskt ändå köpt en del kalckskor det senaste, men dessa är med bredare klack eftersom jag fått ett så stort intresse för bredare klackar det senaste. Men jag ska testa detta som du nämndeGlad

Jag har pumps (rätt hög klack dock) med en rem över foten. dessa sitter väldigt stadigt så de skulle jag kunna testa med.

Elshira
0

#28 Just knän brukar faktiskt skonas av klackar mer än vanliga skor i och med att man aldrig belastar benet när det är helt rakt utan blir alltid lite "fjädrande" (om man inte går som en skitnödig kamel…). Men det är väll främst gällande problem i själva leden (förslitningar ock så).

Hur det är med problem i vristen vet jag dock inte (dem som söker han finner ;).

Utåttåad är att foten inte är riktad rakt fram när man går, utan lite mer åt sidan. :)

Huvudsaken är att ankeln ska röra sig så lite som möjligt snett/sidledes och framför allt med "snärtande" rörelser.

Om man tittar på någon som är utåttåad eller bara har väldigt dåligt balanserade skor bakifrån kan man se att när hälen/klacken börjar sättas ner så lutar den lite utåt (sidan), när man lägger vikt på klacken "flippar/snärter" den innåt. För att sedan när man setter ner tån bli rak.

Vad det gäller snedbelastningar så tycker jag själv att klacksor är väldigt bra för att göra en medveten om sin snedhet. Själv har jag en sned höft som kiropraktorn har fullt upp med vilket gör att mitt högerben tar längre steg fram och vänster längre bak. Men när man har klackskor (lite högre) tycker jag det märks mera och man han tänka på hur man ska gå.

Klackar ger för övrigt en rörlig höft (om man inte spänner bäckenet utan verkligen vickar lite på rumpan!). Med en rörlig höft blir det också mindre belastning på benen ^^ Rörelsen när man går ska flöda i hela kroppen! Annars kommer det bli spänningar som leder till problem.

Klackar är ju däremot inte så bra för fötterna i sig, men att gå i dem då och då gör sannolikt mer bra än dåligt! ^^

Hakuna matata!

[luneri]
0

Då förstår jag. Jag har en liten kärringknöl, men knappt märkbar och isåfall pågrund av den som tån är väldigt lite vinklad inåt.

Jag har inte upplevt problem med vristen utom att den kan göra ont precis vid uppvärmningen innan träning, men antar att det är för att lederna är stela och ouppvärmda. Jag vrickade högra fotleden när jag var yngre dock.

Ja precis, man får använda kroppen mer för att få en rak och fin hållning när man går  i klackskor, annars ser man inte riktigt klok utTungan ute

Jag tror också att det kan vara bra att gå i klackar iblandGlad man kan alltid massera fötterna och strecta ut hälen om man gått mycket i klackar för att inte hälsenan ska påverkas. läste detta i en tidning.

Elshira
0

#30 Ja precis, jag brukar ställa mig på tröskeln till badrummet eller i trappen och stretcha lite när jag borstar tänderna t.ex! ^^ Jag har nämligen fått olika långa senor för att jag gick snett så länge >_<

Hakuna matata!

patronsaint
0

Hahaha som gammal häst tjej är jag både kobent och en aning utåtåad. Får fruktansvärt ont i trampdynan och i knäna när jag går i klackar. Men nu när jag dansar salsa så borde jag verkligen försöka hitta ett par bra högklackat som jag kan gå i! Men det är ju hur svårt som helst! Jag sliter liksom snett på alla klackar.

I want to be like the patronsaint of reality.

Elshira
0

#32 Det samma här, och inte bara klackar - alla skor!

Undra om det är ridningen som förstört våran benmodellskarriär… Skrattande

Hakuna matata!

patronsaint
0

#33 hahaha måste nästan vara det. Fast man får ju snygga muskler iaf ;) :P

I want to be like the patronsaint of reality.

[Tilde]
0

Fick höra att bästa sättet att lära sig gå i klackarna är att DAMMSUGA med dem på! xD

Själv har jag bara gått runt hemma tills jag kände mig redo att gå ut i klackskor. Men man börjar såklart med lite lägre och sedan kan man köpa högre och högre klackskor!

[luneri]
0

#35 Jaså, det måste jag provaTungan ute

SZ90
0

Jag tycker att det är lättare att komma igång med kilklackar. Träna med det först och som någon sa rör på höfterna och gå med rak rygg och raka ben. Slappna av och sätt alltid i KLACKEN först i marken, när du går.