Första mens-historier!
Berätta om eran! :]
Själv vågade jag inte berätta om min mens förens 1, 2 år efter att jag hade fått min första.. Ehm.. Det var i vintras… Jag blödde rätt rejält (haha, ursäkta informationen!) och det räckte liksom inte med att köra på papper-knepet… Så tillslut, efter att jag hade fegat i liksom 2 år, så tog jag mod och berättade. Skrev på Wordfeud om att jag hade fått 'det där' .. Och innan hon kom på vad jag menade.. Det var hemskt.
Hon blev egentligen inte speciellt glad, eller ja.. Hon visade ingenting, förutom att hon åkte och handlade bindor. Kändes mest till besvär själv då, men är nu väldigt glad över att jag i alla fall berättade..
Gick du runt med papper i 1-2 år?
Iaf. så tror jag knappast att din mamma (om det var hon du berättade till) blev arg på att du hade fått din mens, det har ju hon också fått… (eftersom att du skrev "hon blev inte så speciellt glad")
#1: Hon blev inte så speciellt glad som jag hade trott. Hon har ju redan haft tre döttrar innan som fått, så var ju inget märkvärdigt direkt… Dessutom var hon deprimerad, så mitt i allt elände fick jag be henne om att åka till affären o köpa bindor, för hon har inte mens längre.. :P
Ehm.. Ja.. Jag gick runt med papper i 1 - 2 år. Men har aldrig haft någon regelbunden så..
Jag var 10 år gammal så år 2007 vi var nere i Neum i Bosnien och vi hade ca 3 dagar kvar så på kvällen den 27 juli (yes yes jag minns exakt :P) men iallafall på kvällen gick jag på toa, såg en liten blodfläck. Jag visste redan vad det var så jag ropade bara på mamma och sa att jag hade fått den självklart blir hon jätteglad och ger mig en binda xD
#3 minns också exakt, dagen efter att jag hade fyllt år… x)
Haha, vad kul att minnas exakta datum! :)
Jag var på ett flygplan på väg mot New York flera tusen meter upp i luften och gick då på toaletten. Blev då förfärad då jag trodde jag bajsat på mig! Satte massa papper i trosorna och skämdes rejält. Satt så resten av 8timmars flygningen, var hemskt! När vi kom fram så kom jag och min mamma fram till att det måste varit min första mens! Så vi letade runt efter bindor (konstigt nog vädigt svårt att hitta?) i New York. Intressant! Och jajuste, det var på min 13-årsdag också, haha :D
Den 10:e augusti 2001 fick jag min, tio år gammal var jag då. Vi var på semester i Danmark hela familjen och vi övernattade på ett badhotell av alla ställen ^^
Minns att jag vaknade och blev alldeles förskräckt, visste gott vad det var och så men jag hade ju liksom inte räknat med att få den där och då. Vågade inte säga något först men sen gick vi och handlade och då mumlade jag något om bindor. Mamma fattade som tur var galoppen fort så att jag slapp upprepa mig och köpte lite olika till mig så att jag kunde testa vad som passade bäst.
Oj, vilka dramatiska första mensar! ;)
Jag var 11, Var på toaletten och såg en blodfläck, fattade direkt och gick upp och hämtade en binda. Berättade för mamma några timmar senare (var på väg till affären med pappa när det kom) då kramade hon om mig och fårgade varför jag inte berättar direkt, haha!
14 år (alla tjejer i min släkt har tydligen varit relativt sena med och få) och skulle ha idrottsdag i skolan vid simhallen. Det var innan mamma började jobba tidiga mornar så varje morgon gick jag in och la mig i deras säng då pappa åkt till jobbet.. Hade precis varit på toaletten och sett blodet innan jag kröp ner så jag sa "mamma.. det kom blod på pappret.." Sen tog det väl ett år ungefär innan den var helt regelbunden :-)
Jag var inte med på våran idrottsdag vid simhallen heller :-)
Jag fick den dagen före vi skulle till Leksand Sommarland och jag var nästintill hysterisk av tanken på att jag inte skulle kunna bada. Berättade för mamma som blev jätteglad. När hon såg hur ledsen jag var så försökte hon muntra upp mig genom att i vissa länder så ställer man till med fest när en tjej får sin första mens, och det kunde vi ju göra haha! Det fick mig att bli ännu mer uppjagad. Usch, först att inte kunna få bada och sen tvingas ha fest så att alla får veta också!! Som tur var så blev det ingen fest, och vi åkte till Leksand Sommarland ändå och det gick fint att bada :)
Min första mens fick jag om jag inte minns fel på min födelsedag när jag var 12. Gick på toa och fick se blod i troson och tänkte wohoo jag har fått min mens. Så jag utbrast glatt och tydligt för alla att jag hade fått mens.
Mamma visade mig vart bindorna finns och hur man använde dem. Alla var glada och stöttade mig. Pappa var lite extra glad , nu var jag ju ett steg närmare att bli kvinna.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Vilken otur många av er hade när ni fick den ;)
Ja, vilken otur, men skönt att allt verkar ha löst sig för er alla ändå!
Var väl någon månad innan jag skulle fylla 12… jag var och red. Och när jag skulle på toa innan jag skulle duscha så var det blod på pappret och i trosan. Ställde sedan till med värsta scenen, som tur var det bara jag och mamma hemma. ^^
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se

Hmm…jag minns inte hur gammal jag var eller när det hände men jag minns att jag gömde trosor som fått blod på sig för mamma och att hon sen hittade dom och vart arg för att jag inte sagt nått…Det är ju inget att skämmas för så jag minns inte varför jag gjorde så.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag var 13,5 det var januari och jag hade lov.. gick på toan redan innan jag gick och la mig på kvällen och såg då lite blod men tänkte att det säkert skulle gå över, så gick och la mig och på morgonen vaknade jag av att trosorna och lakanet var blodigt… Gick då in på toan och förstod att jag fått mens.
Men fick typ ta de bindorna jag hade och försöka få till det rätt ! hemskt ;)
satte mig sedan vid facebook och berätta för några kompisar och fråga om hur jag skulle berätta för min moder!
Blev att jag skrev en lapp som det stod " Mamma , jag har fått det.". Vilken blick jag fick! men efter ett tag förstod hon och fråga om jag "fixat det med något" gud vad pinsamt..
hon vart glad, men jag kände bara hur mycket jag skämdes..
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Minns knappt det, för det var inget jobbigt tillfälle för mig.
Har alltid haft bra kontakt med mamma, så jag berättade det direkt och hon köpte bindor.
Tror jag gick i sexan.
#16: Haha, fick också världens blick :P
Jag går i sjuan nu, är 13 och har inte fått min första. Däremot i somras när vi var på landet så hade jag dålig aptit, mådde halvilla, var trött hela tiden och ruskigt känslig för allt! Hade mått illa veckan innan också.
Mamma konstaterade att det var 'det innan', när jag mådde illa. Så har lovat att berätta när det väl kommer :-)
- Emmy,
Sajtvärd för Shetlandsponny på engelska versionen
Hejsan.
Jag är 11år och fick min mens i förrgår faktiskt. Men jag minns det som on det var igår.. xD. I alla fall, jag känder något kletigt/blött i trosan så jag gick in i badrummet och kollade. Det var 3 röda fläckar i trosan. Jag fick panik, kändes som att jag skulle svimma. Min mamma var bortrest och min pappa och hans flickvän jobbade, det var bara jag, min storebror och hand jobbiga kompis som alla hatar.. Inklusiv min bror. Så jag tog av mina trosor och tog på mig ett annat par och stoppade ner massa papper i dom. Jag visste inte vad jag skulle göra med min röda trosor så jag tog en hundbajs plastpåse (för vi har en hund, ofc) stoppade ner trosorna i den, gick ut med min hund och slängde dom i en hundbajs soptunna. Jag berättade inte den dagen, jag sov med papper i trosorna men vaknade ungefär klockan 6 och kunde inte somna om. Jag knackade på sovrummet till min pappa och sa att jag hade fått min mens. Han snackade lite med sin flickvän och hon berättade hur man gjorde med bindorna. Nu gråter jag för typ allting men det får vara så en viss tid i månaden._.
Kram.
Fick min när jag var 11. Var hos min kompis och blev typ helt chockad! Hade ju inga bindor xD Väntar nu dock på att få den igen då den har gjort ett lååångt uppehpåll p.g.a min dumma ätstörning :/
Spruca
Varför berättade ni det för er mamma? Verkar som alla gjort det x)
Jag vaknade en morgon före skolan o såg att jag blött på lakanet, gömde pyamasbyxorna jag haft på mig, slängde trosorna och lade lakanet i tvätten sedan gick jag och tog en binda och sen var det bra med det ^^
Många har nog varit i en situation där man inte haft bindor tillgängligt, vet inte om det är så många som vill knalla iväg till affären vid 10-12 års ålder och köpa sånt. Fast det kanske bara var jag.
Att modern slutat få mens o man inte har systrar? eller att de göms bindor? ;p (skämt åsido)
#24 När jag var tio så kan jag inte påstå att jag visste var min mamma hade sina bindor, är inte ens säker på att hon hade några. Vet inte hur många det är som använder tamponger första gången de får mens, jag gjorde inte i alla fall.
Vi hade i badrumsskåpet (: bland all annan skit ^^ Nej mamma hade bara bindor på den tiden så det var det som gällde
Det borde alla ha, hade nog känts mycket bättre för många :)
Fick min i helgen, tog en av bindorna som jag och mamma hade lagt dem (tills jag skulle få) och sa det när hon vaknade (hon nattade min småsykon), som det första hon sa var ''Kon ihåg att du kan få barn nu''. Jag kunde inte sluta skratta för att det var det första hon kom att tänka på .
Det jobbigaste var att jag hade min kompis här, så det var lite jobbigt för jag trodde jag skulle blöda igenom hela tiden - vet inte varför.
Tyckte dock mens är hemskt - jag blir fruktansvärt arg och känner mig ''smutsig''.
/Kram Jennifer

Jag skulle kunna skriva väldigt långt om min första mens men ska fatta mig lite kort :) Det var 24 oktober 2008 och det var dagen efter att jag blev 11 och ett halft. Iaf så skulle vi ha fredagsmys med klassen och jag var med i gruppen som hade planerat vad vi skulle göra. Minns att jag skulle flytta undan borden i klassrummet men hade så ont i magen så då flyttade några av killarna de istället. Sen körde vi nån lek där man var i ring och då kändes det som om jag kissade på mig lite men jag brydde mig inte så mycket om det. På lunchrasten gick jag på toa och då såg jag en liten brun fläck. Efter en stund kopplade jag och förstod att de var mens. Jag berättade för min bästa kompis och då visade det sig att hon hade fått sin någon månad tidigare men inte sagt något till mig. Hon fick hjälpa mig att säga till idrottsläraren att jag inte kunde vara med på idrotten. När jag kom hem gick jag upp på mitt rum och bytte trosor. Sen gick jag ner och höll upp mina nerfläckade trosor för min mamma. Hon undrade om jag hade bajsat på mig men jag skakade på huvudet. Sen gissade hon på mens och då nickade jag och började nästan gråta. Min mamma sa att bindorna var i badrumsskåpet och sa vilka jag skulle ha på natten så jag gick och hämtade en och sen var det väl inget mer med det.
Jag var väl sisådär 11 och ett halvt år. Skulle gå på toa innan jag gick till skolan på morgonen. Då såg jag en fläck i trosorna och när jag torkade mig så var det ju blod… Fick också typ panik, trodde inte att det skulle hända på flera år! x) Jag la papper i trosorna (vågade inte ta en av mammas bindor) och gick runt hela dagen och funderade på hur jag skulle berätta för mamma. Hon hade frågat mig bara några dagar innan om jag inte fått mens än, och jag hade bara fnyst och sagt att "det ju var lång tid kvar innan jag skulle få mens, jag va ju bara 11 år!" Så ja, där fick jag. x)
Jag visste verkligen inte hur jag skulle berätta det, så till slut gick jag och hämtade en av mammas bindor, höll upp den och sa: "Jag tror att jag behöver en sån här" och så började jag typ gråta, hahaha! xD Shit, vad dramatiskt det var. Men mamma var så stöttande, visade hur jag skulle göra med bindan och sa att jag ju borde vara glad, jag var ju på väg att bli en stor tjej! ;) Så det gick ju bra till slut.
Jag fick min första mens när jag var 10-11 år. Jag tyckte att det var pinsamt och håll tyst i typ 1,5 år. Sen sa jag till mamma att jag precis hade fått mens (när jag hade haft det i över ett år..). Berättade förra året för henne att jag egetligen fick mens tidigare än vad jag sa.
Körde pappersmetoden jag med, var bra när mamma visste så att jag kunde använda bindorna haha :)
Jag var 14 och sov över hos min kompis. Jag gick på toa och såg typ nu brunt i trosan och trodde det var liksom "innan mensen". Vi gick och pratade med hennes mamma som berättade att det var mens
Jag blev jätte glad och ringde hem till min mamma och sen till min syster! Så jag var helnöjd 
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Haha, ja min historia är väl kanske lite unik..
Jag var kanske 10 år gammal och satt vid mammas laptop när solen lös in på mig och värmde. Jag mådde väldigt bra och satt bara där i lugn och ro. Sedan kommer mamma inrusande med mina trosor i högsta hugg.
"EMMA, HAR DU FÅTT MENS?!?" halvskriker hon och ser ut att ha sett ett spöke. Jag kollar närmare på mina trosor och ser att där alldeles illröda. Jag blir ju helt likblek och reser mig upp så snabbt jag bara kan. Då ser jag att det är en blodfläck på överdraget till mammas kontorsstol, haha ;)
Så jag hade det lite dramatiskt! Men som tur vad så har man ju en stöttande mamma som direkt visade hur man skulle göra med bindor.
Satt dock där dagen efter och kände mig jätteäcklig när man satt där med en 'mammablöja' som jag kallade det som liten!
Ja så var min historia, gick inte direkt att undvika att mamma fick reda på det 🤪
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Tja, i juni förra året fick jag väl halft mens om man säger så, men den "riktiga" kom någon vecka innan sommarlovet slutade ^^ Så jag hade väl lite tur. Vad bara jag och min lillebror hemma så jag duschade varje morgon och kväll och kunde prassla hur mycket som helst med papprerna när bara vi var hemma, han vet väl inte vad det är.
Mamma har frågat jättemånga gånger om jag fått mens, och typ visat vad man kan ta för tabletter och att det finns bindor osvosv. Vi har alltid bindor hemma, blää!
Iallafall så smyger jag alltid med det och försöker alltid prassla upp pappret så tyst jag kan, vill inte att någon ska märka hehe.

Jag var 13 år och någonstans i bergskedjan Anderna (Peru) massvis med mil från närmsta Pressbyrå :D
Det var…roligt. Not.
Jag är 16 och har inte fått mens än. Men era historier var roliga! 😃
Jag minns inte hur gammaljag var men jag sa bara till mamma på morgonen att det var blod i trosan. Pappa gratulera och mamma typ likadant. Det var svårt att inte vara öppen med det då jag har mega mensvärkar.
Fick min första förra sommarlovet, minns att jag spydde på morgonen och hade så fruktansvärt ont i magen. Satt och åt frukost och märkte när jag ställde mig upp att stolen var alldeles blodig. Förstod direkt men det var grymt pinsamt ändå då jag var hos mina kusiner..🤐
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#33 hahahaha åååh jag sa oxå "mammablöjor" när jag var liten😂
Jag fick första när jag var 12 eller 13 btw.
Var på toan och såg nåt brunt i trosan och jag visste inte att mens kunde vara brunt så jag trodde jag hade fått någon sjukdom eller nåt haha.
Men sen när det kom rött blod när jag torkade mig blev helt paff, hade aldrig ens tänkt tanken på att det kunde vara mens, och trodde inte att jag skulle få mens så tidigt, då min mamma fick det rätt sent (15 år typ) Så aa..jag smsade iaf mamma och skrev att jag hade fått mens så fick jag bindor och och aa :)
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥