bättre hy?
Hejsan! Den eviga frågan med tusentals svar! Hur/vad ska jag göra för att få bättre hy? :( Har tråkig fet hudtyp som lätt får finnar och andra blemmor. Ibland är den så tråkig att jag bara vill gräva ner mig. Oftast handlar det om pannan men ett känsligt område är även precis jämte munnen och upp mot näsan. Skulle mer än gärna ta lite tips och vård råd med mig in i vardagen!
Jag har fått bättre efter jag bytt till Garniers BB creme och tvättar med pink grapefruit och återfuktar ur samma serie. Sedan (vet att man ej bör) solar jag solarium. Märker att jag knappt har finnar om jag gör allt detta :) Men använder också accelerator när jag solar för att göra risken att bränna mig minimal :)
Detta funkar för mig, men jag får fortfarande då och då nån/några finnar. Men jämfört med förut så klagar jag inte :)
Blir även bättre, om jag inte inbillar mig, när jag håller mig ifrån fet mat, sockrigt och så..
Aut viam inveniam aut faciam
Jag använder Nivea-produkter och de funkar utmärkt. Först skrubben som jag använder 1 gång i veckan bara just nu, sen så har jag ansiktsvatten som jag använder dagligen :)
Någon gång då och då använder jag också ansiktsmask :)
Lycka till !
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Dricka mycket vatten, undvika att peta sig med smutsiga fingrar i ansiktet.
Jag får fort finnar om jag ätit mycket choklad /druckit oboy samt ätit fet ost medan sambon får det direkt av ostbågar.
Annars försöker jag att bara använda yves roches camomill serie för min hud är lite kinkig med krämer.
En tjej jag en gång fixa håret på at de att hon hade jätte dålig hy. När hon börja med p-piller fick hon hur slät hy som helst. Och det är sant :)
Men den andra saker är. När jag hade haft samma p-piller i ca 1.5 år så var jag tvungen att byta. Undet dem 1.5 året hade jag inte haft en ändå finne. Men nu när jag bytte så har jag fått lite finnar..
Sådannt beror också på vad man använder för p-medel :)
När jag slutade med mina piller fick jag direkt massa finnar. Finns läkare som skriver ut piller för kvinnor med acne problem.
#5 Men undra vad det är i p-piller som gör de. För det finns ju killar som även har samma problem :)
Jag har själv fet hy och fick ofta finnar. Jag fick höra att fet hy ofta egentligen är torr, därför producerar den för mycket talg och då blir man blank och får finnar. Jag valde istället för en ansiktskräm för fet hy valde jag en för torr hy. Jag har blivit mycket bättre, inte lika blank samt att jag fått mindre finnar. Sedan är det viktigt med bra rengöring också. Bara ett litet tips! Hoppas att det blir bättre för dig snart!
#7 Hur får man bort ngt ifårn utansidan som kommer ifrån insidan? :P
#8 Förlåt men jag förstår inte riktigt vad du menar?
#9 Ja. Hur får man bort ngt på utsidan men en kräm som kommer ifårn insidan egentligen då? :)
Föd barn. 😃
#9 Jag är inte riktigt med hur du menar. Det jag har läst till mig är att man kan få finnar av många olika orsaker. Det kan bero på hormoner, överskott av talg samt av att man klämmer finnar och inflammationen sprids.
Om orsaken beror på att man har överskott av talg, vilket jag misstänker att hon har när hon beskriver att hon har fet hy så kan man komma till bukt med det. Om man tillför mycket fukt så lugnar huden ner sin talgproduktion.
Var det ett svar på din fråga?
#12 Nä inte precis ^^ Men vad hade du för salva för att få bort dina finnar. Å de jag mar är att hur kan en salva får bort något som kommer innefrån en? :) D ha jag undrat.
Jag använder ansiktsvatten, är de bra eller torkar de ut ist?
Talg och fett kommer innifrån, men är ett resultat av vad huden känner på ytan. Känner huden att den torr och stram så producerar den mer fett. Känner huden att den har lagom med fukt så lugnar talgproduktionen oftast ner sig.
En bra hudvårdsrutin är a och o.
Tvätta huden morgon och kväll. ALDRIG med tvål eller enbart vatten. Detta torkar ut. Använd ändamålsenlig rengöring. Huden skall inte kännas stram eller torr efteråt. Då kommer den bara att producera mera talg.
Återfukta direkt efter tvätt. Är du mellan 20-25 kan det vara dags att satsa på en bra ögonkräm som appliceras innan hudkrämen.
Är det sol ute så använd kräm eller foundation med solskydd.
Lycka till!