Vit/ljus foundation
Hej alla skönhetsgurus! Jag har letat överallt efter en ljus nog foundation som passar min hudton. För ett tag sedan kom jag hem med Max Factors "Facefinity" i light ivory (nr 40), det var den ljusaste jag kunde hitta i fysiska butiker men den är fortfarande lite för mörk.
Nu har jag letat efter en vit som jag kan blanda ut med men har svårt att hitta en. Stargazer är den enda jag hittar inom ett rimligt pris, är det någon som testat den och vet om den är bra?
Det bästa vore ju med en ljusare foundation men jag hittar inte någon och vill gärna testa den innan jag köper. Jag har även student och gymnasiebal om ett par månader så det vore fint om man hittade en passande snart.
Har ni några tips/förslag? :)
Har också jätteblek hy!;/
Jättesvårt att hitta bra smink
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 Ja verkligen! The body shop har ett puder som är i rätt ton men det täcker ju inte så som en flytande foundation gör.
Nej precis ;/
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag brukar blanda ut min foundation med Kryolan's flytande foundation i TW Weiss. Det funkar perfekt för mig.
-
#4 Tack för tipset, den hade jag inte sett!
Jag har stargazers och den funkar sådär. Lite för lik lim i texturen och torkar rätt fort.
#6 Okej, det lät ju inte så bra! Man kanske får satsa på en lite dyrare för att få något bra?
Ingen som har tips på en väldigt ljus flytande foundation?
#8 Tack för tipset! är inte så inne på mineralfoundation men det kan vara värt att kolla upp om man kan köpa prover! :)
Jag måste slå ett slag för Tikei jag med. Jag har jätteljus hy och har använt olika foundations, favoriten var Lóreals perfect match Ivory rose. Jag har inte så fin hy så jag kände att jag behövde använda både en foundations plus ett ganska täckande puder. Jag har även testat andra mineralpuder som ex. Bare minerals och Sheercover men jag var ändå tvungen att använda foundation eftersom jag inte tyckte de täckte tillräckligt.
Jag köpte hem prover från Tikei och till min förvåning var det ljusaste för ljust för mig vilket aldrig hänt förut! Den täcker suveränt. Jag behöver bara en concealer för eventuella finnar eller mörka ringar under ögonen. Annars räcker det enbart med Tikeis mineralpuder. Jag har även köpt deras matta viel eftersom jag har lite fet hy och med vielen behöver jag inte bekymra mig för blanka partier. Priset är ett stort plus!
Idag har jag dessutom deras primer och en rouge som jag älskar. Jag är nöjd! :)
#10 det låter mycket lovande, får se om jag testar det! :)
Håller med angående Tikei. Har själv mycket ljus hy men Tikei funkar helt perfekt för mig. Täcker jättebra, räcker hur länge som helst och ja, finns inget negativt alls! Jag har själv problemhy och Tikei är helt klart det som täcker och ser bäst ut på mig. Jag har nyans N1, vilket är den näst-ljusaste nyansen med neutrala undertoner. De har hur många nyanser och toner att välja på som helst, jag lovar att du hittar en matchning där! Beställ hem ett par prover i olika nyanser så märker du snart vilken som passar dig, så gjorde jag. :)
Annars är Make Up Stores "Milk" den enda flytande foundation som är ljus nog för mig. Jag upplever dock att jag ofta får lite sämre hy när jag använder den, så den har jag bara i nödfall när jag verkligen måste täcka allt (den täcker väldigt bra). Tikei däremot ger inte sämre hy, täpper inte igen porerna och det känns inte ens som om man är sminkad. Kan även tipsa om deras concealer, jag använder "Mint" på röda partier och den trollar bort allt man vill täcka utan att se översminkat ut. Rekommenderas varmt!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#12 tack för tipset! Tikei hade väldigt bra färgskalor men jag tycker inte om torra produkter generellt. Det kan som sagt vara värt att testa men är ute efter en flytande foundation i första hand :)
Måste det vara en foundation? Jag köpte Lumene's CC cream idag i Light, den var liiiiite för mörk för mig, men ljusare än Max Factor's version (som enligt mig är mycket lik MF's Xperience Weightless Foundation i Light Ivory). CC cremen hade dock rosa undertoner, vilket inte framgick i butiksbelysningen när jag swatchade. Den täckte dock väldigt bra och var lätt att arbeta ut till ett jämnt resultat. Kanske vore värt att testa?
-
#14 Det lät bra! finns det på Kicks/Åhlens eller liknande så man kan testa?
Finns på båda ställena ^^
-
Okej, tack! ska kolla upp det då :)
Under vinterhalvåret blir jag också extremt blek och jag kör med denna:
http://www.kicks.se/maybelline/makeup/bas/foundation-c104/fit-me-foundation--p18934
110 Porcelaine har jag ^^
#18 Ja, jag har kollat på den på nätet också. De de hade i butik var mörkare än de jag har hemma men jag kollade aldrig på numren. Det kan vara så att de inte hade 110 i butik, ska kolla upp det nästa gång :)
#12 Jag gick till makeup store igår och testade deras ljusaste men den var fortfarande lite för mörk men tack för tipset!
#14 Jag testade CC cremen men den var också alldeles för mörk för mig tyvärr..
Jag fick ett tips om att man kan blanda ut flytande concealer med lotion för att få ett täckande och fint resultat. När jag var ute på stan igår så kunde jag dock inte hitta någon tillräckligt ljus concealer heller. Hittills har jag använt the Body Shops concealer och den är bra men den går inte att blanda ut med. Någon som vet någon ljus flytande concealer som jag kan använda?
Just nu lutar det åt Kryolan's eller MAC's vita foundation att blanda ut med :)