Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettsmink
Läst 2403 ggr
Fingervanten
0

Tips dålig hy

Hej, jag har sedan tonåren haft problem med väldigt dålig hy (är 20+ nu). Jag får väldigt lätt finnar och främst vid partierna runt munnen och på kinderna. Då jag tyvärr är klåfingrig så blir finnarna ofta röda blemmor och slutligen skorpor.

Mitt problem ligger främst i när jag ska sminka mig. Jag har testat otaliga sorter med foundations och puder men resultatet blir alltid detsamma, partierna där jag är som finnigast samt på undersidan av näsan så blir det "flagigt" och huden ser torr och nästan ormskinnsliknande ut. 

På sistone så har jag använt mig av en sån där BB-creme vilket är det enda som inte skapat denna ormhud men då jag är väldigt ljus och fräknig så är till och med den ljusaste färgen för mörk och jag får en hemsk "fjortisrand". Det täcker inte heller finnarna utan gör snarare att de sticker ut mer vilket är motsatsen till vad jag vill.

Ursäkta novellen men kort och gott så söker jag tips om hur jag ska lägga en sminkbas som inte gör att jag ser ut att vara torr och flagig? 🙂

Sofiatinnert
2

Hejsan! Jag har haft samma problem själv och har precis fått bukt på det (jag e 25). Där du får finnar och så tyder ofta på en hormonell obalans vilket jag har. Det du ska göra först innan du tänkersmink är att få din hud i balans. Det som hjälpt mig är La roche-posay effaclar. Min rutin ser ut såhär: Jag tvättat ansiktet med la roche posay effaclar rengöringsgel Sen tar jag en toner då använder jag lush tea tree toner (antibaktriell) Sen så använder jag la roche posay duo på morgonen som ett serum på kvällen la roche posay effaclar K. På det använder jag la roche posay ROSALIAC UV på morgonen och la roche posay effaclar H på kvällen som återfuktning. Dessa produkter är väldigt milda (jag är super känslig) jag har gått från att vara jätte finnig, tor och fet t-zon till nästan perfektion. Har bara en eller två finnar just nu. För att din foundation inte ska fastna i ditt torra använd en.foundation för torr hud och applisera direkt efter att du tagit på din ansiktscreme :) Hoppas detta ska va till lite hjälp ;)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Fingervanten
0

Tusen tack för ditt svar! :) Håller på att klicka hem La roche-posay-produkterna just nu ;) Hoppas att jag också kan få bukt på min hy :)

Många kramar :)

[Sara-]1
0

#1 går det att använda dem produkterna på en som är under 20? ;) är 18.

Sofiatinnert
0

#3 Jaaa absolut just effaclar är för finnig och oren hy, de har även för andra hudproblen :) #2 hoppas det hjälper! :)

http://beautywithsofia.wordpress.com/