balsammetoden
jag har läst lite om balsammetoden på lockig.se
men jag vill veta vad ni tycker är för- och nackdelar och om ni har några tips
Mvh Linnéa
Fördelarna är att håret blir glansigare, starkare och min hårbotten har helt slutat att klia (hade stortproblem med det innan) Nackdelarna är att det tar längre tid att duscha och att man ska vara noga med att inte få silikoner i håret (som finns i hårsrtlings grejs o sånt) men om man bara använder det (styleing produkter) nån gång iblan kan man ju tvätta med "sista schampo" igen ;) Det är vad jag tycker är för-och nackdelar! Fördelarna väger upp nackdelarna !! :)
Kram Xia
bloggen
Instagram: Xiah
twitter: Xiah
wordfeud: xiahallding@hotmail.com
Vad kan man använda för "sista shampoo"? Någon som har något tips? :)

Jag ska jaga rätt på Birke, hon är bra på balsammetoden så ska hon få svara på dina frågor.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Sistaschampot jag använder är Naturelle Honung:)
Fördelarna jag har upplevt med BM nu efter 2år är att mitt hår inte blir fett längre. Nu tvättar jag det var 3e dag, förut varje och såg ut som en fettbomb till kvällen. Mitt hår är i så fint skick, knappt torrt och jag har kunnat vänta längre mellan klippningarna och har nu längre hår än vad jag ngnsin haft.
Det som känns skönt är att jag kan tvätta håret när jag vill, för jag vet att det inte sliter. Efter att jag började med BM har jag börjat ta hand om håret mer - skippar plattång, inpackingar, sliter inte i det. Tror det hänger med i hela det här "ta hand om ditt hår - konceptet". Jag har oxå fått en jäkligt bra koll på innehållsförteckningar i produkter, vilket är lite kul:)
Nackdelar finns det en del. Mitt hår är så lent att det är svårt att styla - inget som inte går att lösa med en schampotvätt då o då och produkter om man nu ville, men jag är lat. Grejen är ju lite det oxå att det är svårt att hitta stylingprodukter som är godkända och balsam som passar dig, men med tålamod går det. Att undvika icke-godkända ingredienser är jobbigt, men om man missar någon gång ordnas det lätt med schampotvätt.
Att håret blir fett i början tycker många är jobbigt (mitt hår vande sig snabbt), men man kan med gott samvete tvätta håret med balsam varje dag.
Det här är vad jag kom fram till nu på rak hand, och min åsikt är definitivt att man inte har något att förlora på att prova. Ta hjälp av lockig.se:s listor med godkända produkter, prova dig fram och ha tålamod. Om du har frågor är det bara att fråga på:)

Just ja, min största nackdel; Mitt hår är så lent och långt att jag har jättesvårt att hålla uppe volym. Skittråkigt, men jag måste leta mig fram till något vis att hålla kvar livet i håret (eller vad man säger)
Det Naturelle Honung har jag nog aldrig hört talas om ^^ Heter det bara det och vad kan man köpa det? :) Vad kan man använda för balsam sedan då? Hittar bara massa ämnen som inte får vara i men ska man ta med sig den checklistan till affären då och stå och läsa? ^^ Vad använder du för något? :)

#6 Lättast är att kolla på lockig.se efter godkända produkter innan du går ut o köper. Om du ska stå med listan o bocka av ingredienser kommer du säkert missa ngt.
Sistaschampot: Köpt på City Gross. Naturelle Soft Honey.
Mitt tvättbalsam: New Spa Aloevera
Vårdande balsam jag varierar mellan: Naturelle Soft Honey, Garnier fructis nutri-repair och Tresemme Naturals.
Har fructis okej ämnen då? Det visste jag inte minsann ^^
Har letat på lockig.se efter tips på produkter men hittar bara vilka ämnen som inte ska vara med, finns det gömt där någonstans eller är jag halvblind? :S

#8 Just det balsammet är godkänt, resten av Fructis serie vet jag inte. Kan se om jag hittar trådarna åt dig.

http://lockig.se/viewtopic.php?f=36&t=250 - balsam
http://lockig.se/viewtopic.php?f=34&t=252 - styling
http://lockig.se/viewtopic.php?f=35&t=251 - sistaschampo
http://lockig.se/viewtopic.php?f=35&t=1549 - sls fritt schampo
Blev medlem nu ^^ Kollar upp det imorgon! :) Tack så mycket för hjälpen :D

Det verkar som att många tror att schampo är förbjudet med balsammetoden, att det inte finns en mellanväg. Men faktum är att du får anpassa metoden till just dig.
Snart är det dags för en sista-schampotvätt för mig, gör det ca 1gång i kvartalet när håret blir tungt, kladdigt eller inte tycks blir rent. Detta innebär att du troligtvis har fått icke-vattenlösliga ämnen i håret (lätt hänt då man oftast inte anpassar allt man använder till kroppen till BM).
Jag tycker det funkar jättebra dock har jag börjat använda schampoo igen, men när jag körde använde jag franck provo's orange/guldbruna produkter
Tips på sista shampoo och godkänt balsam som går att köpa på kicks? Är klippotekets shampoo och balsam godkända? Orkar inte gå igenom listor och ämnen…
Åh nu ska jag bannemig börja på allvar med balsammetoden!! Testade tvätta med balsam förra året men då hade jag ju inte läst på ordentligt om sista-balsam och sånt, och tyckte inte alls det funkade, så jag gav upp inom en vecka. Nu har jag skrivit ut en lista på produkter att välja på så jag ska ut och handla lite.
Har ställt en fråga i forumet, men det verkar inte aktivt sedan länge. Jag funderade på om det Biolage Colorcare Therapie är samma som det jag har men att det bytt namn… mitt heter Biolage Color Care. Kan inte tänka mig att de har flera färgbevarande shampon/balsam i den serien 
Men jag får väl gå ut och köpa något nytt för säkerhets skull. Men lär ju ändå kunna variera sig!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Vet någon om denna serie från Björn axen är ok? http://zondell.bloggspace.se/1810759/Shampoo-och-balsam-fran-Bjorn-Axen/
Nackdelar: Måste undvika att få silikoner i håret, vilket innebär att när jag har handkräm på mig så får jag inte röra håret men det händer ändå haha. Har inte sett så många handkrämer utan silikoner som inte kostar alldeles för mycket heller.
Fördelar: Glansigare och återfuktande hår, får inte kluvna hårtoppar lika snabbt = behöver inte klippa håret ofta, finare lockar. Det är det som jag kommer på nu. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Är fördelarna lika stora för rakt/vågigt hår?
Kluring om Ryssland
#19 Det tycker jag som har rakt/vågigt hår =) du får ju inte friskare hår av det men det hjälper till att hålla det friskt extra länge. Med balsammetoden lär man sig att typ värna om håret och vara lite försiktigare med det. Håret känns tusen gånger bättre med bm än med shampoo =)
~mikkan
Tack!
Jag måste fråga hur balsammetoden fungerar för simmare? Jag älskar ju att simma och känner väl spontant att klor inte är det bästa för håret…. är det badmössa som gäller då eller "gör det inget" att håret är i klorvatten och kan det tvättas ur av balsamet?
Tänkte också fråga om det är bättre att tvätta håret varje dag eller mer sällan i början? Läste att man KAN tvätta håret varje dag med balsam. Senast jag testade så kändes håret bara fett och tungt av det, men då använde jag inte godkända produkter heller tror jag! Men är ändå osäker. Har rätt så tjockt hår men tunna hårstrån, och håret är färgat.
Kluring om Ryssland
Jag hade använt badmössa, kan tänka mig att klor är väldigt uttorkande.
Jag tror att det är bättre att tvätta mer sällan, jag tvättar max 1-2 ggr i veckan. I början är det ju en väldig omställning för håret och kan lätt bli fett. De gånger mitt hår börjar kännas tung och fett är de gånger då jag inte sköljt ur balsamet tillräckligt. Brukar balsamera längderna samtidigt som jag tvättar ur med sista shampo de gångerna.
Tycker att håret känns något lättare, renare och finare med en ÄCV sköljning i slutet och de gånger jag sköljer med det så går det längre tid mellan tvättarna.
Att tvätta varje dag är aldrig bra, håret är ju som skörast när det är blött. =)
~mikkan
Hur gör du då? Har du i shampo samtidigt som balsam? Och har du då shampo bara i hårbotten eller har du allt över hela håret?
Och vad är ÄCV?
Jag läste att det finns balsam som är bra att lämna kvar i håret, i topparna. Ska de vara lätta eller tyngre balsam?
Och var använder man normalt vårdande respektive tvättande balsam? Det har jag inte fått kläm på.
Haha förlåt mina frågor men det är nytt för mig 

Kluring om Ryssland
Jag balsamerar längderna med mitt tvättbalsam och låter det vara i, shamponerar hårbotten och sköljer ur ovanfrån, alltså så balsamet ligger och skyddar mot shampot i resten av håret=)
ÄCV är en förkortning för äppelcidervinäger. Jag brukar spä ut 1del äppelcidervinäger med 10 delar kallt vatten i en vanlig petflaska och sköljer genom håret efter tvätt, alltså är det det sista jag gör innan jag går ur duschen. Det hjälper till att stänga hårstrået =)
Leave-in balsam brukar inte jag ha i mitt hår så det får någon annan svara på =D tycker att mitt hår tyngs ner av det…brukar ha aloe-vera gel i hårlängderna som leave in istället.
Tvättbalsam använder jag i hårbotten främst, känns restrerande hår skitigt så tvättar jag hela håret med det. Det brukar ju vara hårbotten som känns som mest smutsig. Vårdande balsam är ju tyngre och används enbart i längderna, annars kan du räkna med något fett hår ;)
Alltid kul att hjälpa till hihi
~mikkan
Tack så mycket för dina svar! ♥
Äppelcidervinäger har jag själv använt ett tag förra vintern, då jag även tvättade håret med ägg och honung ett tag. Gillade det men det kändes bökigt och opraktiskt och tidskrävande.
Tvättbalsam både i hårbotten och på längderna alltså
Hur vet man vilket balsam som är vårdande och vilket som är tvättande? Jag menar det står oftast inte precis på flaskan. Utläser man det av ingredienserna eller måste man prova sig fram?
Jag är lite av en ingrediens-nörd när det kommer till mat och hudvård, men med hårprodukter är jag inte lika insatt, även om jag väl har grundkunskaperna.
Kluring om Ryssland
Jag brukar tänka så att dom billigare balsamen oftast fungerar som tvättbalsam, färre ingredienser och är något lättare än andra balsam.
Jag använder mig av coops egna balsam för 10kr eller naturelles balsam…även dom för 10 kr=)
Vårdande har lite mer i innehållsförteckningen, något dyrare och något bättre! Använder oftast inpackningar som balsam, favoriten är garnier respons pärlemor&körsbärsextrakt, garniers balsam med avokadoolja och sheasmör är också riktigt bra
Man blir insatt ganska snabbt ;) snart sitter du här och predikar om bm precis som jag hahaha.
~mikkan
Åh jag har luktat på den där med pärlemor och körsbär och den är ljuvlig!!! Men jag fick för mig att den inte var tillåten så jag köpte inte. Jag köpte däremot den med avokadoolja och sheasmör, balsamet. Sedan vanliga Respons shampo med nektar.
Sedan tidigare har jag Biolage Color Care shampo och balsam, och enligt vad jag förstår så ska de vara godkända.
Jag hoppas du har rätt!! För jag vill verkligen att det här ska fungera, jag tror stenhårt på det
Det gäller bara att hitta rätt produkter och rätt sätt, så att jag inte ger upp om jag tycker att håret ser fett ut efter tvätt.
Kluring om Ryssland
Visst luktar den helt fantastiskt gott =D många som kör på bm använder den som vårdande, tur för mig som egentligen inte gillar lukten av avokado&sheasmör…
Hoppas du hittar de produkter som fungerar för dig!!! 
~mikkan
#27 Det är inpackningen som är godkänd (pärlemor), inte balsamet. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Okej, tack!! Ska se om jag hittar den. Tror inte att jag såg den på Ica iaf.
Kluring om Ryssland
Nu är jag här igen
Jag blev väldigt nojig förut när jag läste att man måste tänka på att aldrig röra håret när man har handkräm på sig. Jag har ofta handkräm och jag pillar nog rätt ofta med mitt hår! Så detta har jag tänkt mycket på och får verkligen anstränga mig för det
Och så dök nästa fråga upp när jag stod i duschen. Tänkte inte på det förra gången som jag tvättade håret. Hur gör ni med duschkräm? Om man tvålar in sig i nacken och där omkring och håret ligger på där, så kommer det ju att komma in i håret. Hur löser ni det?
Förresten #29
Jag är rätt så säker på att jag läste att balsamet var godkänt, inne på lockig.se och jag skrev ut en lång lista på de märken som jag kan tänka mig att använda. Har de ändrat något i sina produkter då?
Kluring om Ryssland
Haha hade också det problemet med handkrämen…den förstörde mycket för mig i början ;) Böt ut handkräm mot olivolja som inpackning för händerna då och då och när det behövs så använder jag ren aloe vera gel =D
Jag brukar alltid lägga i mitt vårdande balsam/inpackning i håret sen slänger jag upp håret över huvudet ;) kan nog fungera med badmössa också, en sån som gamla tanter har i filmer hihi…
medan det vårdande verkar så tvålar jag in mig.
Balsamet har nog aldrig varit godkänt vad jag kan minnas men hårinpackningen funkar.
~mikkan
Ja precis, olivolja är ju suveränt!
En lösning är väl att åtminstone ha håret uppsatt så mycket som möjligt.. personligen föredrar jag det eftersom jag tänker att håret smutsar ner ansiktet och jag vill hålla det så rent som möjligt. Funderar lite över om hårsnoddar är så bra men finns det något bättre? Jag använder såna utan metall i. Tygsnodd vore kanske det bästa men det känns så…. 90-tal
Ja det där kan jag kanske göra om jag inte har linserna i, annars är jag rädd att få balsam i ögonen och behöva skölja massor med linserna i är nog ingen höjdae. Ska nog investera i en badmössa!
Vad konstigt att det stod med på listan. Men jag ska se om jag hittar inpackningen för doften är ju som sagt helt underbar.
Ska leta upp lite mer stylingprodukter också, det enda jag hade hemma som tycktes vara godkänt var Maria Nila flattening spray. Hade förut LUSH's King of the mods men jag tycker den luktar tapetklister
och tycker inte den gör så mycket för just mitt hår heller.
Tips på stylingprodukt för axellångt hår eller något längre, med självfall?
Kluring om Ryssland
Ja, mitt hår är uppsatt nästintill hela tiden
efter att ha använt snoddar utan metallgrejen i ett bra tag så såg jag ändå massa avskavda hårstrån lite överallt…nu kör jag på hårgafflar (om det nu heter så
) hårpinnar?? ibland är det dock skönt med en vanlig snodd.
Stylingprodukter använder jag inga, har sån dålig fantasi för det så det får någon annan svara på 
~mikkan
När tvättade ni senast med shampoo? Eller gör ni det någorlunda regelbundet?
Och hur är det med ekologiska oljor? Om jag smörjer in hänerna med olivolja eller mandelolja t.ex. och rör vid håret, har jag förstört då eller är det okej?
Kluring om Ryssland
När håret inte känns rent längre kan jag tvätta med shampoo, ifall det är riktigt fett i hårbotten. Delar dumt nog hårborste med andra (glöm inte att tvätta borstarna då och då)
Sist var bara för ett par dagar sedan.
Vanliga oljor är jättebra, brukar använda kokosolja i topparna. Gör absolut ingenting att du är där och pillar efteråt men har du för mycket kan det ju se fett ut. 
~mikkan
Oj just det, man får vara försiktig med borstar!! Tur att jag bor med min sambo, som har superkort hår och aldrig använder borste
Men vad bra, då kan jag med gott samvete smörja in mig med oljor! Vi har också kokosolja hemma, det är ju superbra. Ska kanske testa lite i topparna någon dag 
Kluring om Ryssland

Jag brukar i regel använda sista schampo en gång i kvartalet, men kan bli mer eller mindre beroende på om jag fått något "förbjudet" ämne i håret :3
Ja man får väl ta till sistashampoo om man skulle råka doppa håret i kemikalier eller hälla ut hudkrämen i det eller så 
Kluring om Ryssland

Det fina med BM är att det inte finns några regler om hur och när du ska använda balsam/schampo. Man får ju helt enkelt hitta vad som funkar bäst för en själv:)
Ja absolut!! Jag var bara nyfiken 
Kluring om Ryssland