Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettsmink
Läst 1053 ggr
Invisible
0

Sminktips?

Jag är världens mest otjejiga tjej. Jag kan absolut ingenting om smink, och jag sminkar mig bara när det vankas större evenemang som tvingar mig att se lite mer normal ut än vad jag annars gör! Foundation, concealer och puder; vad bör jag leta efter? Speciella märken? Just nu använder jag Fit me's produkter. Är det något ni rekommenderar, eller finns det produkter som är bättre?

- Mascara, vad bör jag kolla efter där? Min mascara har alltid tendens till att göra mig toksvart under ögonen, men det kan bero på att mina ögon är otroligt lättirriterande på allt runt omkring. Vattenfast/inte vattenfast? Märke?

- Eyeliner. Tips på bra produkter som håller som berg? Finns det vattenfasta? Penna eller "liquid"?

- Ögonskuggor. Bra produkter? Hur bör jag sminka mig på bästa sätt för att få det att sitta kvar? De ögonskuggorna jag använder har en tendens till att försvinna och tyna bort efter bara någon timme.

- Puder. Hur går jag tillväga om jag vill skapa illusionen smalare kinder och mer framträdande kindben?

Tacksam för svar!

Afturelding
1

Angående märken på foundation osv så är det väldigt svårt att säga, man brukar få prova sig fram. Det som funkar bra på mig måste inte funka på dig.

Mascara är det likadant med, vad har du för typ av fransar? Folk med tunnare fransar brukar inte kunna ha för tunga mascaror, just för att det är lätt att de fäller då. Vattenfast brukar dock sitta bättre på det stora hela, men se då till att den inte är för svår att få bort.

Ska du ha en vattenfast eyeliner så måste den vara oljebaserad, och vad jag vet finns ingen flytande. Kanske gel?

Angående ögonskuggor så ska du först hitta en primer du trivs med. Det spelar inte så stor roll om du köpr en dyr ögonskugga, utan primer kommer den ge med sig ändå.

För att få ett mer mejslat utseende så ska du hitta en bronzer som inte ligger för långt ifrån din hudfärg, men ändå inte för nära. Jag har en kastanjebrun. Sen tar du en ganska stor borste, drar in kinderna och applicerar under kindbenet :) Är det svårt att förstå så kan du alltid använda youtube, sök "conturing" så ska du nog hitta massor.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Invisible
0

Tusen tack. "Primer"? Vad är det? Skäms

Invisible
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och mina ögonfransar är ganska taniga och inte varken täta eller långa. Jag lyckas aldrig få någon snygg form eller volym på dem, utan det blir bara platt och tråkigt. Slänger med en bild som visar lite hur jag menar. Ögonpartiet blir så matt och trist!

Afturelding
0

En primer är en geléaktig kräm :) Min är från Body Shop och är genomskinlig, jag trivs med det. Den agerar lite som ett limm och håller ögonskuggan på plats.

Du behöver en lätt mascara. Jag glömde min mascara hemma hos mina föräldrar i sommras, och var i ganska stort behov av att ha en tills den kom på posten, så jag plockade upp en från Loréal som är väldigt lätt! Voluminous heter den, så det kanske är värt att prova?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

MissInAction
1

Du har ju verkligen jättefin hy!! Och om du då vill ha en foundation så är det väl jättebra om du hittar en som du trivs med, som täcker endast lätt Glad Vad gäller märken håller jag med #1, man måste prova sig fram där. Finns så mycket!! 
Mineralfoundations gillar ju jag, de brukar passa de flesta, och man kan bygga upp täckningen tills man är nöjd, och de ger en fin glow.

Jag utgår från att du använder fuktkräm innan du lägger på foundation? Rengöring och fukt behövs iaf som grund.

Har du normal hy eller mer åt det torra eller feta hållet? Det brukar vara avgörande för vilken foundation och concealer som passar bäst. 

Vattenfast mascara är trevligt, ja. En del vattenfasta tas bort med endast varmvatten, vet att Clinique har såna. Deras mascaror tycker jag är rätt så "tunna" eller hur man ska säga, så jag vet inte om du kanske behöver lite mer stadga i fransarna?

IsaDora har en flytande vattenfast eyeliner, den tycker jag sitter väldigt bra! Har den även i övre vattenlinjen (innanför fransarna) ibland, för att markera ögat något.

Borstarna är också av betydelse. Äkta hår (get eller ponny t.ex.) tycker jag är bra för just ögonskuggor. Sedan kan man ju använda olika tekniker. Man kan "klappa" på ögonskuggan och på så vis undvika att man samtidigt stryker bort den. Det kan göra att mer fastnar och att den sitter kvar längre - tillsammans med primer då, eller allra minst en foundation, för du måste ha en grund så att produkten har något att fästa på Glad

Du skulle kunna använda en mörk ögonskugga, brunaktig tror jag skulle vara fint på dig, och använda istället för eyeliner eller kajal. Det definierar ögat på ett mjukare sätt. Lite ljusare ögonskugga i inre ögonvrån gör att man ser vaken och fräsch ut och även lite ljus/skimmer uppe på ögonbrynsbenet, alltså alldeles under ögonbrynet - det lyfter ögat ytterligare. Och en lite mörkare nyans i globlinjen skapar mer kontur och mer liv!

Bronzer och kontur-puder är ett bra tips som #1 sa. Börja med det. Om du använder rouge så testa lägga det på bakre delen av kindbenet, då skapar du ytterligare definition och skugga där. Om man vill kan man lägga en highlighter på ovansidan av kindbenet för att framhäva dem. 

Det kryllar av make up-tutorials på youtube, har du tittat där? Finns massor med make up-gurus. Där får man tips på både produkter och tekniker Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Invisible
0

Tusen, tusen tack snälla ni! Glad

Men borstar, det känns som världens djungel! Jag har alltid haft på ögonskugga med en liten pinne, liknande en tops ungefär?

MissInAction
0

Hihi, du menar de där applikatorerna som brukar följa med paletter ibland?
Ja det finns himla mycket borstar på marknaden, faktiskt. Och kanske behöver du inte investera i ett stort set eller de dyraste heller. Men en bra applikator-borste och en blending-borste är nog bra att hitta Glad

Själv använder jag de här och tycker de är suveräna! Och sedan har jag också bareMinerals-borstar till just deras produkter. Och det är väl kanske lite överkurs om du inte har behov av det eller är så intresserad.

De här borstarna ska tydligen vara bra också. Inte testat själv.

Annars titta in på Kicks eller Åhléns och fråga efter borstar för ögonskugga, olika kan vara bättre beroende på om man använder puderskuggor eller cremeskuggor också.

Kluring om Ryssland

Invisible
0

Tusen tack, -fantastiskt snällt! Nu får vi se var dethär slutar!  Skrattande

MissInAction
1

Håll oss uppdaterade! Glad

Foundation, rouge, mascara och läppglans är väl det jag skulle satsa på om jag skulle hålla mig till minimalt med produkter. Och något slags puder/skugga som håller foundationen på plats på ögonlocket.

Kluring om Ryssland

wingren
1

Skulle vilja tipsa om 88 paletterna, skuggan sitter superbra och ger bra pigmentering. Finns i skimmrande, matta och varma fäerger (neutrala)

http://www.tradera.com/palette-88-palette-auktion_161204_167246242

Invisible
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag provade mig fram lite under jul. Jag vet inte om smikningen blev direkt bra, men ingen kommenterade något i alla fall! Skrattande

MissInAction
0

Det är en rätt liten bild och jag sitter med en gammal laptop nu men jag tycker det ser fint ut härifrån Skrattande

Kluring om Ryssland

Invisible
0

#12 Ja, bilden blev hemskt liten, men har dessvärre ingen större! Skäms

Zondell
1

Jag har känsliga ögon som rinner och är ofta i farten. Den enda mascara jag gillat är Kanebos 38 som håller vattenfast under 38 grader men är skonsam och lätt att tvätta bort.

Penna har jag Diors vattenfasta pennor. Finns svart, brun och blå. Ingen annan vattenfast penna har hållt bättre. Går att sudda och fixa med så det ser ut som ögonskugga.