"prickar" på benen.
Jag har sedan en tid tillbaka haft lite då och då haft "pluppar" på benen. Nu har det blivit värre och jag skulle vilja veta hur jag får bort dom och undviker det.
Nu är det värst på insidan av knäna och baksida låren. Plupparna är lite röda, men inte knall snarare rosaaktiga. Det är inte finnar, tro mig har provat att klämma och pilla, men inget funkar.
Någon som har samma problem eller vet hur jag ska lösa det?
Kan tillägga att jag rakar benen någon gång i veckan, beror lite på vad jag ska göra. Med eller utan rakgele/duschtvål.
Det kan vara kvalsterbett eller värmeutslag har såna alla dagar nästan
#1 vad är det för något?
kvalster är små små ofarliga djur som lever i kläder på djur och i sängen dom kan ge utslag som kliar och är lite smått varma . Sen värmeutslag uppstår när när hudens svettkörtlar är blockerade och svetten som produceras kan inte komma till ytan för att avdunsta det är därför du får små prickar som kliar du kan gå till apoteket och få salva
#3 Kliar inte alls, jag känner inte av dom föräns jag känner med handen, benet eller foten osv.
men det är inte alltid det kliar i heller ett tips köp nån salva .. det kan vara exem oxå
#Vad för salva då? Och vars hittar jag?
du kan köpa intyol salva finns på apoteket fråga efter den den är bra mot sånt
#7 Vad hjälper det mot? Menar du Inotyol? Vad kostar det och hur använder jag det?
Inotyol kostar typ 30-50 kr du smörjer bara på det där du har utslagen . Inotyol hjälper att ta bort utslagen
Så där brukar jag också ha ibland. Brukar få så när jag rakat benen. Tex om man rakar benen utan att använda lödder eller vatten, alltså rakt på torra ben så är de många som får det. Jag brukar få bort det med någon fet salva.
#10 För mig försvinner dom inte, även om jag smörjer dom med en fet hudkräm (som jag antar du menar?) två ggr dagen i några dagar.
Hm, har du provat någon babyolja eller så då? Har hört att de funkar också :)
#12 Vad för sorts tror du kan hjälpa? :)
#13 En vanlig Natusan tror jag :)
Kliar det eller så? Jag tror som #10 att det nog har uppkommit pga rakningen. Jag fick så förut, som ett utslag, när jag använde en dålig rakhyvel på torra ben. Det kliade dock som tusan!
Annars kan det vara utslag av någon slags produkt du har använt, eller liknande. Försvinner det inte bör du nog uppsöka läkare. Kanske är du allergisk mot något?
#15 Det kliar inte. Har inte rakat låren på länge och det är fortfarande likadant om inte mer. Vet inte vad jag skulle vara allergiskt mot då…..
#16 Min syster fick utslag på låren för hon hade suttit med sin laptop i knät och hon var tydligen känslig mot värmen och vad det nu kan vara… :P Kanske borde du uppsöka läkare?
Eller ring sjukvårdsupplysningen, de kan svara på det mesta och ger bra råd enligt min erfarenhet. De har hemsida, telefonnumret hittar du där.
Det låter som värmeutslag, kanske kan vara något tvättmedel eller plagg du är känslig mot också…
Låter som hårsäcksinfektioner (tror jag det heter) tycker jag. Har du provat att tvätta regelbundet med alkohol(handsprit)?
Har för mig att jag sett någon reklam om att RFSU skulle ha en salva eller något mot just röda prickar också (ni vet den där med några tjocka gubbar i röda helkroppsstrumpor som ska vara med).
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#19 Men prickarna kommer även om jag inte rakar benen..
Låter ändå som hårsäcksinfektioner tycker jag. Vanligt att få det när man rakat sig, men kan uppstå ändå. Har du provat att tvätta regelbundet med alkohol?
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"