Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettkläder
Läst 5221 ggr
CelsiusT
1

Så små storlekar?

GIck i affärerna igår och fönstershoppade. Tittade lite halvdant efter ett par jeans och en jacka. Men jag får säga att jag vet inte vad som hänt med storlekarna nuförtiden.

När jag gick på gymnasiet så hade mni kompis strl 24 i jeans och detta var nästan helt omöjligt att hitta i vanliga klädaffärer så det var inriktade jeansbutiker som gällde för hennes del. Själv hade jag strl 25 och det fanns ju lite i dom vanliga butikerna, men det var inte mkt att välja på i så små storlekar.

Nu när jag går och kikar så får man gräva lååångt ner i jeanshögarna i alla butiker för att komma nedanför 24/25 i storlek. Pratade med sambon om detta och vi började spana in tjejer på stan. Herregud!! så smala alla är!! Det finns ju ingenting kvar av tjejer idag.

Själv har jag numera 27-28 och upplever mig som en normal till smal kvinna med lite normala former som uppträdde i samband med puberteten. Men jag får säga att det var ruskigt svårt att hitta trevliga jeans i min storlek och fanns det så fanns det endast något enstaka exemplar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Hanna
0

Kan hålla med om att väldigt många är smala. Vissa ser seriöst ut att gå av (inget illa ment). Förvånad Själv har jag 29/32 i storlek. Har ganska kraftig benstomme och rejäla benmuskler, så om byxorna passar åt vaderna så är de låånga Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

AdelinaH
2

Själv är jag jätteglad för att de finns mindre storlekar nu mera, även fast jag ändå inte kan ha dem. Men på special affärer finns det iallafall. ^^ (för om storlekarna i affärerna blir mindre, så blir special affärernas storlekar mindre) Fast problemet är att jag behöver så förskräckligt långa. Jag har 23/34 i storlek..

Jag har ju inte ätstörningar eller så, äter mer än min tvilligsyster som väger mer än 10 kg mer än mig. Men era storlekar finns ju, det är väl viktigast, right? Jag är bara överlycklig för att kunna ha någorlunda tighta byxor, som inte är för korta. ^^

Arinya
0

Haha, det är helt ortoligt :P Ibland ser jag folk på min skola med handledstunna ben och går i högklackat, jag r så rädd att deras ben ska gå av eller nåt! :P

fidojunior
0

Jag anser inte mig vara så smal, mer normal men har ändå storlek 24, i vissa fall 23 och höfter har jag med. Tungan ute

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Nali
0

Jo jag håller med, jag är lite kraftig och har ganska svårt att hitta storlekar som passar mig och inte blir det bättre av att generation efter generation ser ut som skelett :( Jag menar inget illa men jag håller med väldigt många som säger att de flesta ser ut som att de ska gå av i dagens samhälle

CelsiusT
0

#2 Det finns hur mååånga som helst av dom mindre storlekarna, men när jag ska leta efter min torlek så är det ytterst få modeller som finns i min storlek. Så nej, min storlek har plötsligt blivit ovanlig verkar det som =S Om det ändå vore så väl att dom hade kvar dom större storlekarna av alla modeller och la till mindre storlekar också.

CelsiusT
0

Det jag känner när affärerna gör såhär är att dom triggar folk till att försöka vara mindre. Dom gör att idealbilden är att vara trådsmal. När dom inte ger utrymme för större människor att bära deras kläder så kmmer det ju i första hand vara trådsmala människor som bär deras kläder och för fram deras mode. Alltså tycker jag det känns som om affärerna framhäver det smala. Jag skulle inte bli förvånad om detta skapar ätstörningar hos ungdomar idag.

AdelinaH
0

#7 Ja, det har du självklart rätt i. Men för mig, och många andra ''naturligt smala'' så är det en lycka med mindre storlekar ^^

ettlitetalias
2

Fast jag tror väl snarare att det är så att de får in t.ex. 10 exemplar av varje storlek och de "större" storlekarna säljer snabbare då fler har den storleken, vilket gör att det finns många små storlekar kvar när de större sålts.

CelsiusT
0

#9 Ja så kan det ju vara många gånger. Men jag tittade på en modell som precis kommit in enligt butiksbiträdet och hon tyckte också det var konstigt att det inte fanns i min storlek. Så jag tror inte alltid det är så.

Dessutom när man tittar på stan nu för tiden så är ju folk trådsmala verkligen.

Åsa S
3

Fast tittar man i butiker som inte vänder sig till ungdomar verkar det vara tvärtom, på kappahl och Lindex drunknar man ju ibland i minsta storleken. Skulle ha en vanlig enfärgad  t-shirt häromdagen som inte kändes jättepösig, hittade tillsist en PÅ BARNAVDELNINGEN, man ska inte behöva köpa kläder på barnavdelningen när man är 41år. Tycker st 34-36 har blivit större på vissa butiker för jag väger ju samma och har ju inte krympt är fortfarande 1,62m + ca 50kg. Och koftor och jackor kan man ju bara glömma handla på damavdelningen är bäst gå och titta på barnkläder på en gång.

AdelinaH
2

#11 Håller med om att storlekarna har vuxit. Affären vill antagligen smickra med att man kommer i mindre storlekar.

Liss
1

Jag tror det är mycket efter vilka butiken vänder sig till också. Gina Tricot till exempel, har väldigt små storlekar i byxor. Det märkte jag då jag hade någon storlek större där helt plötsligt. Butiker som vänder sig till en äldre majoritet har nog kanske större storlekar, för att gynna dem. Men det är bara en spekulation.
Precis som modet är ganska olika i olika butiker, så är deras storlekar olika med.

Jag har svårt att hitta små storlekar i stället. Köpte ett par jeans på cubus, som det stod stl 32 i, dem sitter löst nu. Sen har jag jeansen från Gina tricot som är stl 34/36 och de sitter ganska bra.

(Görs jeans i dåligare kvalité nu mera? tycker dem töjs ut efter en kvart)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hanna
0

#13 Beror kanske på hur många procent jeanstyg och stretch det är i? Men håller med om att jeansen töjs riktigt fort, i alla fall i knäna.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Liss
0

#14 Ja, det kanske det är. Och jag håller med, det är i knäna dem töjs ut direkt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

citytjejen
0

Ja visst är de smala vissa unga tjejer! Själv tycker jag att tumstorlekar under 30 känns oerhört litet på nåt sätt. Jag är 1.80 lång och är normalsmal så att säga och har 34 i jeans. 24-25 tum känns som barnkläder nästan Tungan ute

/Christina

Fridaaaa
2

Ja storlekarna är små och jag som normalt sett har M, får ibland ha L för att dom är små i storlekarna, vilket inte kanske känns så kul. Fattar itne varför det är olika osv.

Och byxorna är jättesmala så jag får upp i stor storlek och sedan lägga upp, går inte annars, tänker dom inte på att kvinnor faktiskt har former och inte är som modellerna? :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
0

Tänker även på dessa ohyggligt smala vader som är modernt på jeansen nu. Jag har ganska små vader, eller iaf normala, och dom jeans som sitter bra i midjan går ju nästan inte över mina vader. Tycker synd om alla människor som har stora vader, måste dom köpa jeans som sitter sladdrigt i midjan för att få dom över vaden nuförtiden då eller…

Perly
0

är 173 o 65kg(=på gränsen till småmullig, har vägt 80 o hade då 28/36) o har jeans 25/38 som är totalt omöjligt att hitta så får nöja mig med 25/36 dock blir dem stora i låren…

Alltid Oavsett

AdelinaH
0

#16 #17 #18 Men det finns jeans till er? Jag önskar jag kunde köpa jeans på hm eller gina för typ 300kr, men jag måste köpa för det dubbla priset ifall de ska sitta utan att åka ner, att de är sladdriga är jag van vid. Förut fanns det inte ett enda ställe med jeans som jag kunde ha på mig utan att de åkte ner eller var så korta att det inte gick.

Jag är naturligt smal och kan inte göra något åt det. Jag skulle vilja ha lite mer kurvor och inte se ut som ett benrangel. Jag skäms över min kropp, jag vill inte ses som den smala som inte äter, när jag äter mer än de flesta. Det är okej att säga till någon hur smal den är och fråga om man inte äter. Men det är inte okej att säga till en tjock/mullig att den är det och fråga hur mycket chips och gott den trycker i sig på helgen. De normala, lite kurviga sägs det inget om, det är idealet.

Som jag även också läser på nätet ''killar vill ha tjejer med kurvor''. ''det är finare med kurvor på tjejer än ben''. Hur kul känns det att läsa när man inte kan göra något åt sig själv?

Perly
0

Kan tilläga att det var betydligt lättare att hitta jeans som passade innan jag gick ner i vikt

Alltid Oavsett

CelsiusT
0

#20 Min stora undran i det här är ju faktiskt hur det kan vara så att tjejer blir så små idag. Varför? Är det något som har med maten eller något annat under graviditet att göra? Eller är det något annat? För så smala var inte tjejer när jag var i den åldern.

Nej, tyvärr så finns det inte jeans som passar mig billigt på typ hm, dom är aldeles för smala och det var därför jag tog upp den här tråden. Just för att när jag gick och shoppade så fanns det bara trådslama (eller till väldigt långa människor). Jag är kort, men normal, men hittade inget som gick att få på mig.

citytjejen
0

#20 För mig är det inga problem att hitta jeans, jag har lärt mig var jag ska kolla nånstans. Zara, H&M och Dobber har t.ex jeans som passar mig jättebra. Gina T hade 34 tums jeans förut men jag hann bara köpa två par och sen tog de bort dem ur sortimentet.

/Christina

Fridaaaa
1

#20 Jag har problem att hitta pga att de flesta jeans är så smala, vilket är dåligt och tråkigt.

Perly
0

Hm måste ha helt olika butiker, hittar aldrig långa smala utan endast breda jeans Obestämd

Alltid Oavsett

Fridaaaa
1

#25 Jag har kollat på Gina tricot, H&M, cubus mfl, mest smala jeans :/

Perly
0

#26 Har förvisso bara H&M, Lindex, KappAhl, Åhlens och sen någon gammal JC butik som döpt om sig men hittar nästan inga mindre storlekar/smala jeans, förvisso kanske det beror på att samhället är ganska litet och de flesta åker till andra städer då de endast är 20-60minuters resa till flera storstäder…

Alltid Oavsett

Fridaaaa
0

#27 Ok konstigt för jag hittar det där hela tiden :/
Och jag är bara lite mulligt eller ja, har former, men många jeans är jättesmala :(

[Tilde]
0

Jag tycker att folk bara blir större och större (vilket också statistiken säger). Tungan ute Såklart finns det riktigt smala tjejer också, men de är oftast riktigt unga, men sminkar sig mycket och kanske ser äldre ut. Dagens barn växer ju upp så snabbt!!

Jag är 21 år gammal, är 169 cm lång och väger 49 kg, så jag är ju smal. Har väl 25 i storlek då jag både har höfter och rumpa, så mindre får jag inte på mig. :P Har ofta problem att hitta jeans i rätt storlek, så jag brukar ha på mig jeggings istället.

Fridaaaa
0

#29 Mjo kan vara så med men jag är absolut inte stor på något vis :) men ändå är byxorna smala i modellerna :(

[Tilde]
0

#30 Mjo så kan det vara, att de är smala i storlekarna. Jag älskar ju tajta jeans (skulle inte ha på mig några som inte sitter slimmat), så jag ser det ju inte som ett problem. Tungan ute

Fridaaaa
0

#31 Ja det gör jag med, men mina lår tar emot, så måste välja större storlek, vilket är lite tråkigt.

CelsiusT
0

#32 Håller med dig. Och det värsta är ju att en större storlek inte sitter bra i övrigt. Bara för att det går över låret och vaden innebär det inte att det sitter bra i midja, höfter, knän osv. Så även om man går upp i storlek så hittar jag inget som passar, formen är konstigt smal numera. Och jag har aldrig tidigare haft problem att hitta bra jeans, upplevde att det problemet uppstod nu när dom här hypersmala jeansen kom, som sitter åt som ett korvskinn runt vaden.

Fridaaaa
0

#33 Nej precis, det blir konstigt.

Perly
0

Hehe har en kasse men jeans jag inte kan ha varpå en del e helt använda (stl 38-44, vanliga svenska då alltså inte tum), många av dem är uppemot 10-15år gamla, hade kanske vart något att kolla igenom om man bott nära?

Alltid Oavsett

Nali
0

#35 var bor du?

Perly
0

#36 Utanför K-holm

Alltid Oavsett

Nali
0

#37 skulle du kunna ta kort på dem i stl 44 och skicka till mig?

Perly
2

Ska ta o leta fram dem bara (:

Alltid Oavsett

Perly
1

#38 Verkar tyvärr som att min mor gått igenom påsen, hittar bara en mängd 30" nu helt plötsligt Obestämd förvisso är ett par av dem väldigt breda i benen men midjan är fortfarande som vanliga stl 40…

Alltid Oavsett