Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: kläder
Läst 1690 ggr
Turfaren
0

Jättebebisar?

Att det råder delade meningar om kläder är inget nytt. Inte minst gäller det om overaller och snickarbyxor. Medan en del ser det som mode, tycker andra att man ser ut som en jättebebis, om man klär sig så.

När jag nu ber om bildkommentarer, hoppas jag på ärliga svar. Några av bilderna är av mig, men det är också bilder av andra.

Vad tycker ni, är detta bilder av jättebebisar, eller är det bra bilder?

Av praktiska skäl ligger bilderna på en facebooksida.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.407008046029061.97250.407006582695874&type=3

Arinya
1

Snickarbyxor och sånt är det inget fel på om man faktsikt JOBBAR i dom, men jump-suit eller vad det heter ska man inte vistas med ute bland folk, de är nog de fulaste jag vet :S

Karmatarerskanise
1

Overall ser ma ut som en jättebebis i. Och jag kommer aldrig kunna tycka det är snyggt.

Snickarbycor kan jag däremot tycka kan vara snygga om de sitter bra.

Turfaren
0

#2 Jag har hört "jättebebis" såväl om overall som om snickarbyxor.

Jag tycker inte att "jättebebis" är passande om dessa två:

Mossgrön overall

Orange onepiece

I detta fall tycker jag att risken för jättebebisvarning är större:

Vita snickarbyxor

Arinya
1

Jag tycker inte man ska vistas utomhus i onepiece :P

Karmatarerskanise
0

#3 Jag tycker det är lika mycket bebis i de två bilderna som med andra overallbilder.

Just de där snickarbyxorna ser också ut som bebis, men det finns ju välsittande snygga snickarbyxor. Overall har jag aldrig sett utan att personen i fråga sett ut som bebis.

Turfaren
0

Jag uppskattar dina ärliga kommentarer.

Bilden av snickarbyxorna har råkat hamna där jag inte kan få bort den, och det gör mig en smula irriterad.

Liss
0

Snickarbyxor är ju ändå något som från start kommer från arbeten. Det förknippar jag helt enkelt med målare, snickare etc. Men så har det blivit en modefluga då och då också. Och det finns riktigt snygga snickarbyxor, där dem sitter mer proportionerligt med kroppen. Det skulle jag nog kunna tänka mig bära. Gillar speciellt korta/shorts.

Där emot ser one piece och ziperall hemska ut! Dem gynnar inte formen över huvudtaget och ser precis ut som heldräkterna bäbisar har. Så ja, jag tycker det ser ut som man är en enorm bäbis.
Dock vill jag ha en hemma, för att dem verkar sjukt mysiga. :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Turfaren
0

#7 Är det inte så att alla kläder kommer från arbeten? Sedan tränger de "uppåt" och blir en del av vardagsklädseln.

Snickarbyxor i denim var amerikanska arbetskläder, medan den svenska motsvarigheten blåställ var sydd i ett mörkblått tyg. Den amerikanska varianten har hos oss i stort sett endast varit fritidskläder.

Så är det också med jeansen, som skapades för cowboys och guldgrävare. När de kom till Sverige, blev de fritidskläder. Även om de nu också används till arbete, har de aldrig varit uttalade arbetskläder.

Av finare kläder kan man först nämna fracken, som har två skört, för att fungera när man rider. Sedan klippte man av skörten och smokingen var född.

Kavajen är också ett arbetsplagg. Lantarbetare fann det opraktiskt med långa rockar, och därför skapades den kortare kavajen. I dag markerar "kavaj", att det är en mer formell middag, men en gång var det arbetsplagg som aldrig hade kunnat användas i en salong.

För att återvända till overaller och snickarbyxor, tycks de ha "lägre valör" om en man bär dem än om en kvinna bär dem. Varken män eller kvinnor kan ha snickarbyxor på en fin middag, och båda kan ha dem på en skogspromenad, men på vissa kontor och enklare fester skulle en kvinna kunna ha snickarbyxor, medan en man ohjälpåligt skulle bli tagen för en vilsegången reparatör.