Sminkborstar+Rengörning
Hejsan! ;)
Jag tänkte kolla vart ni köper era sminkborstar.
Och självklart vad ni tycker om dom.
Och hur ni rengör era sminkbortsar, och vad ni använder för att rengöra dom.
Hur många gånger brukar ni rengöra dom på en månad?
Själv så rengör jag dom efter varje gång jag har använta brukar då endast göra spot cleaning då, men deep cleaning gör jag en gång i veckan på alla mina borstar.
Jag använder baby schmpo ibland vanligt schampo som jag använder på mitt hår, och balsam, ibland använder jag diskmedel med oliva olja.
Men jag skulle vilja veta vad ni tycker om MAC's Brush Cleaner som finns på Kicks för 120 kr, jag har läst många bloggar och då är MAC's brush cleaner den som alla älskar. Så vad tycker ni om den och då menar jag dom som har använt den.
Tacksam för alla svar! ;D
Mhv/Marizia ;)
Jag har ett set från eleven med 20 borstar i som jag fick i julklapp för två år sedan. Sen är det några borstar som jag kompleterat med.
Jag är superpedant med att göra rent mina borstar. Fick en lektion av min kompis som har gått stylist så jag följer hennes råd.
Borstar till fet smink (foundasion, cnocealer osv): Tvättar med diskmedel och sprayar med Kicks spray cleaner. Det gör jag efter varje gång jag använt dem.
Borstar till torr smink (skuggor, puder osv): Sprayar med Kicks spray cleaner och gör rent med schampoo ca varannan vecka.
Jag använder bara mina penslar ett par gånger i veckan kanske jag ska tillägga. Min kompis sa att det räckte med att göra rent dem en gång i veckan. Men jag får finnar lätt och vill inte behöva sminka mig varje dag så då är jag noga med att hålla rent dem.
Tack för ditt svar! ;)
Vad tycker du om Kicks Spray Cleaner?
Använder du den efter att du har tvättat borstarna schampo/diskmedel som sista steg?
Använder du nått speccielt diskmedel/schampo för just dina borstar?
Jag funderar på att köpa den, men är lite osäker för att månag bloggare säger att den inte är bra alls.
Mhv/Marizia ;)

Jag har varit lite slarvig med borstrengöringen ett tag nu så tack för påminnelsen! Minst en gång i månaden blir det iaf och då kör jag med diskmedel. Har fler gånger varit inne på Kicks m.fl men deras borstrengöring är alltid slut… :o(
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag tycker sprayen är kanon. Den djuprengör inte penslarna så all färg försvinner men den tar död på bakterier.
Ja som sista steg. Penslarna till torrsmink har jag inte shampoo på efter varje gång så då kör jag bara spray cleaner.
Jag tar inte något speciellt. Bara det diskmedlet och det shampoo som finns hemma.
Tack för era svar! ;)
Ska ta och köpa Kicks Spray cleaner då.
En fråga bara har alla kicks butiker samma sortiment som på deras online site tror ni?

#5 Nej det har de inte…tyvärr
Det var synd skulle också sen vilja testa MAC's brush cleaner, men den går bara att beställa online tror jag.
Eller kan man beställa till sin kicks butik tror du?

Har de inte fraktfritt i bland eller om man handlar för en viss summa?
Om man vill att produkten ska skickas till din KICKS butik, så är frakten gratis säger dom.
Men problemet är att jag inte är 18 år så jag kan inte ens beställa till min KICKS butik…

#9 Aha, det är ju bra!
Kan du inte be dina föräldrar eller någon vän som är över 18?
Jag får kolla, men om det inte går så kan jag bara gå och fråga om dom kan ta in en åt mig till butiken borde inte vara några problem. ;)
Eller så kan jag börja med at testa Kicks Spray cleanser.
Jag har köpt de 3 sista från MUS. Foundationborste som är dunderbra! Man blir helt slät och fin. Sen en utsuddarborste och en ögonbrynsborste. Jag tvättar iaf foundationborsten efter varje användning. Får börja borsta de andra också.. Tvättar med Yes diskmedel som säljaren rekomenderade:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#13 MUS är Make Up Store ja:) Beror på hur man tänker. Ja, det är dyrt med deras smink. Har lagt 1800:- på smink från dem men jag har också haft det i 2 år och der inte ens använt ut. Det lär hålla i 2-3 år till. På H&M la man 200:-/mån för deras smink. Alltså 6000:- på ett år. Jag har även lagt 850:- på borstar och de ser inte heller använda ut. En borste från H&M slits på väldigt kort tid. Så jag betalar hellre 100:- mer för en borste som man kan ha livet ut än att byta den efter någon månad:) Så kort sagt, MUS är ekonomisk om man tänker på lång sikt. En foundation använder man på kanske 2-2,5 mån om man använder varje dag. Foundation tar man lite av då det inte ska täcka utan bara ligga lätt på huden. En foundation på H&M tog slut på 3v.
Mvh Emma
Förstår dig, det låter logiskt.
Fast i och med att H&M's smink är billigare och den kanske inte inhåller lika mycket produkt i själva deras varor, och deras kvalité på sminket är inte lika bra som MUS's smink så jag förstår dig.
Jag undrar om du har MUS's foundation?
Jag kollade in deras site och dom verkar ha några olika foundations, tror du att dom passar alla sorts behov?
Jag har oljig och fet hy, jag skulle vilja testa att köpa en flaska men vet inte om den passar min hy? vill inte ge runt 300 kr på en foundation som kanske inte funkar åt min hy.
Jag rengör mina borstar nån gång i veckan med Yes diskmedel och ljummet vatten, fick det tipset av en makeup-artist på Make up store. Har lite olika borstmärken, en ögonskuggsborste från Face som jag haft i säkert tio år och som är jättebra, en foundationborste från Make up store och en concealerborste från Jane Iredale. Supernöjd med samtliga!
/Christina
#15 Du får kolla med de på MUS för jag är inte utbildad Make Up Artist så kan inte sådant. De kan verkligen allt om smink!
Mvh Emma

MUS har flera olika sorters foundation. Själv använder jag mig av sportfoundation för jag tycker den är smidig med inbyggd borste men de har olika sorter i flaska med för olika sorters hudtyper.
Jag tycker helt klart att du ska besöka en butik! Ta en make up rådgivning, den kostar ca: 500:- och då får du ta ut varor för pengarna samt får en genomgång av vad du behöver och passar i och en snygg fest eller vardagsmakeup
Som #18 säger, de har ju kurser. Jag gick en sådan och det var jättenyttigt! Mamma klagar på att jag inte sminkar mig oftare;) haha. Jag använder liquid foundation och har torr/normal hud. Jag kommer inte använda någon annan concealer än MUS's. Den är otroligt bra!
Mvh Emma
#20 aldrig testat den.. Har deras cover all-concealer på "burk" :)
Mvh Emma
Jaha, men vad tycker du om den då? ;)
#22 Kan du läsa i #19 ;)
Mvh Emma
Köper mina borstar på olika ställen oftast Kicks , MUS , Mist & E.L.F. Rengör dem gör jag när jag tycker att de behövs. Och då rengör jag dem med en mild tvål.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Jag rengör mina en gång i veckan, oftast på slutet av veckan.
Tycker det räcker, men tvättar min foundation borste efter varje användning då den drar åt sig mycket bakterier och den ska alltid vara ren varje gång du ska applicera ny foundation.