Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettmode
Läst 3799 ggr
Emshify
0

Bli modell?

Jag är en tjej på 15 år som är 186 cm lång och som har måtten 89 - 70 - 88 (och jag vet att midjemåttet är betydligt större än idealet, men jag kan rent fysiskt inte nå ett midjemått på 60 då jag redan är smal. Kanske skulle kunna minska några centimeter). Jag får ofta höra att jag har fina drag och skulle passa som modell. Har även blivit "upptäckt" av två modellagenter, men eftersom jag var 13 då var jag för ung och fick inte börja som modell.

Nu har jag funderat vidare på detta och skulle vela ställa ett par frågor till någon som är insatt och kanske har arbetat/arbetar som modell själv. :)

1. Om man ska skicka in bilder till en agentur - Hur bör de vara? Proffsfoton eller snapshots? Sminkad eller osminkad? o.s.v….
  2. Vad är era erfarenheter av att vara catwalkmodell resp. fotomodell? Vad är roligast? Vad är mest lönsamt? Vad tror ni att jag skulle passa bäst till (att döma utifrån längd och mått och så).
  3. Jag har skostorlek 42, kanske kan komma i 41. Kommer det att bli ett problem?
  4. Har även ett decimeterlångt ärr mitt på sidan av mitt vänstra lår. Hur stort problem tror ni att det kommer att bli?

Tacksam för alla svar! :)

JustMySelf
4
  • Om man ska skicka in bilder till en agentur - Hur bör de vara? Proffsfoton eller snapshots? Sminkad eller osminkad? o.s.v….
  • Det behöver inte vara några proffsbilder, de brukar vilja ha enkla bilder med en vit bakgrund. De föredrar nog osminkat men det är jag inte 100 % säker på är ett krav.
  • Vad är era erfarenheter av att vara catwalkmodell resp. fotomodell? Vad är roligast? Vad är mest lönsamt?
  • Det är olika från person till person vad man tycker bäst om. Vissa tycker bäst om att bli fotade medan jag tycker det är otroligt roligt med catwalk. Lönsamhet går inte riktigt att tänka på som 15-åring, då gör man det mesta gratis för att kunna bygga upp sin portfolio.
  • Vad tror ni att jag skulle passa bäst till (att döma utifrån längd och mått och så).
  • Om man är med i en agentur brukar man kunna vara både catwalk och fotomodell, det bestämmer man inte själv. Självklart kan man ju säga om man t ex. inte vill gå catwalks utan bara fotas.
  • Jag har skostorlek 42, kanske kan komma i 41. Kommer det att bli ett problem?
  • Det borde inte betyda att en agentur säger att du inte får vara med, men du kommer troligtvis bli tvungen att gå i för små skor på plåtningar och visningar ibland.
  • Har även ett decimeterlångt ärr mitt på sidan av mitt vänstra lår. Hur stort problem tror ni att det kommer att bli?
  • Troligtvis inget problem, det kan göra att du inte får t ex. gå en visning för badkläder eller liknande, men annars är det nog inga problem.
Emshify
0

Tack så mycket för jättebra svar, JustMySelf! :)

Vill gärna ha fler svar, åsikter och erfarenheter från andra personer. :)

swapp
0

1. Du ska vara osminkad eller ha ytterst lite smink så att man ser hur du ser ut naturligt, och inga proffsbilder utan bara typ tagna med en digitalkamera någonstans där det är bra ljus, gärna dagsljus. Ha linne och jeans. :)
2.  Vad som är roligast är ju givetvis individuellt, men jag tycker det är roligast med visningar då det är så mycket spänning och ja, det är häftigt. :) 
3. Många modeller har större fötter eftersom att dom är så långa, så jag tror inte att det är något större problem. Dock kan det hända att du får trycka in dom i en mindre storlek men så är det med alla. :)
4. Ingen är väl perfekt, jag tycker inte du ska lägga sån stor vikt på det för om du har vad som krävs för att bli modell gör inte ett ärr någonting. Det kan väl möjligtvis hända att om det är väldigt synligt kanske det redigeras bort på någon bild, men vad vet jag. ;)

Emshify
0

Tack så mycket, swapp! :D

Kollade förresten på lite olika modellagentursidor idag och upptäckte att typ ingen modell är över 1.80 eller har ett midjemått över 63… :S Jag är ju liksom 186 och har ett midjemått på 70! Är det kört för min del??

swapp
0

Hmm jag har kollat på lite agenturer nu och det står på dom flesta att man ska vara 170-182 ungefär. Du är ju lite längre än så men jag tycker att du ska skita i det, skicka in ansökan ändå! Jag menar, då lär du ju få svar på om dom tycker att du passar som modell. Och även om du skulle få nej, så ge inte upp om du verkligen vill bli modell :)