Läpparna flagnar.
Har ett stort problem med mina läppar sen 1 år tillbaka.
Huden flagnar hela tiden och varje morgon är det torkat blod på läpparna.
Vet inte vad blodet kommer ifrån men skulle gissa på att läpparna spricker när jag gäspar eller något.
Jag har inte ont men det är hemskt fult.
Under dagarna får jag en vit/gul beläggning över läpparna som torkar ihop. Folk stirrar och jag förstår dom :(
Kan någon snälla hjälpa mig.
Har pratat med både läkare och apotektpersonal.
Men allt dom tipsat om har ej funkat.
Dvs, vaselin, läppsyl, hudkräm, tassalva, fetkräm, decubal etc.
Du kanske måste ha läppsyl med solfaktor i? :) annars vet jag inte! hoppas det går bra
Ja kanske de. Men jag har haft detta problem i över 1 år. Alltså även på vintern. Och en med solfaktor i det är väl bara för solens skull? :)
Jag vet faktiskt inte! :) På vintern kanske de bara blir torra? Jag har också lite problem med torra läppar, jag typ biter loss hud från dom och inget hjälper mot det! Helknasigt!
Låter hemskt obehagligt och inte hitta något som fungerar under så lång tid. Provat försvarets hudsalva?
Annars kanske något med värme kan hjälpa till? På vintern när jag är som mest torr om läpparna gör det underverk. Hela året är det enda jag använder till läpparna försvarets hudsalva :-)
Hett vatten + handduk som du vrider ur lite lätt (och upprepar när den svalnat), sen håller du det emot läpparna tills de mjukats upp ordentligt (brukar räcka med 10-15 min för mig), handduken hjälper också till och få bort död vävnad om du gnuggar lite lätt när de är mjuka. Sen brukar jag använda mig av försvarets hudsalva både runt och på läpparna. Gör detta ca 1-2 dagar i veckan på vintern och ca 2ggr/månad på sommarhalvåret.
Ja det är hemskt jobbigt faktiskt :(
Jo jag har även provat det.
Men ditt tips ska jag absolut prova. Har inget att förlora.
Plus att det lät bekvämt. Tack så mycket :)
De där besvären kan bero på vad du använder för slags fett på läpparna, t.ex lypsyl innehåller mineraloljor som täpper till porerna och kan då torka ut läpparna istället. Cerat från hälsokosten är bättre, prova att smörja med ett sådant innan du lägger dig.
Att ha på honung på läpparna är läkande ska vara bra, har dock inte testat det själv.
Hoppas du kommer tillrätta med problemet!
/Christina

Prova att skrubba läpparna med socker och lite olivolja varje kväll sen är det lite lurigt vad du ska smörja med.
Olivolja går att smörja in med, ringblomssalva är bra samt har Body Shop ett läpsyl med hampa tror jag det är, ska kolla när jag kommer hem. Har det till dottern som har samma problem.
Solskyddsfaktor på läppar och ansikte är bra att använda året runt för att skydda huden, jag tror att det rekommenderas spf 15.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Prova ett cerat som är gjort på bisalva, mkt läkande. Finns på hälsokosten.
Tack för alla bra tips. Ska prova mig fram.
Men vad är hälsokosten? Är de en hemsida eller ett apotek, för vi har inte de i skellefteå vad jag vet isåfall :(
#9 Jag menar en hälsokostbutik, t.ex finns en butikskedja som heter Life, brukar finnas i de flesta städer. Sen finns det hälsokostprodukter att köpa på nätet också, fast jag har inga bra tips där tyvärr.
/Christina
Jaha. Okej men då förstår jag. Life har vi :)