Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettskönhet
Läst 17740 ggr
Wickis
20

Bli brun?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, jag har bestämmt mig för att bli väldigt brun nu i sommar innan jag börjar skolan. Har precis kommit hem från ett läger och har blivit lite smått brun i ansiktet, benen och armarna men jag vill bli mycket brunare. Nästan som Kenza. Har ni något bra tips hur man blir brun snabbt på ett bra sätt. Vi bor i lägenhet och har en balkong man kan ligga och sola på (även en allmän gräsmatta utanför men eftersom mina klasskompisar bor i området så är det lite pinsamt…)

Jag har läst om Sololja som ska göra att man blir brun lättare, är det någon som har testat den? Jag har en bus från apoteket men jag vill helst inte använda den. Vi har även solarium här i området där jag bor så jag kan tänka mej att sola där också men hur länge ska man sola och vad ska jag tänka på?

Jag har väldigt lätt för att bli brun och bränner mej väldigt sällan men jag behöver ändå lite hjälp hur jag ska bli brun Flört

fidojunior
5

Snyggast brun blir man om man rör på sig istället för att bara ligga i solen t.ex. promenera, bada, sporta. Sololja fungerar för vissa men du är väl medveten om alla risker med solning hoppas jag. Du blir brun även med solkräm. Tänk också på att Kenza är halvmarockan och har säkert pigment för att lätt bli brun.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

ssofia
3

Jag solar solarium ca 1-2 dagar i veckan under våren/sommaren för att jag har otroligt lätt för och bränna mig utan solkräm i solen, det hänger ihop med att jag överhuvudtaget inte har mycket pigment i huden som gör att jag mest blir röd och inte så brun. Jag solar aldrig utan solskydd, och ska jag vara ute en hel dag blir det solskydd från topp till tå.

Jag solar 7 min/gång jag solar i solarium.. och det har gett mig lite mer grund, inte så att jag är brun utan att jag tål och vara ute i solen bättre utan och bränna mig sönder och samman

Lätt för och bli brun betyder inte att man ska skippa solskydd, huden ska vi ha hela livet.. och misshandlar man den med och skita i solskydd och sola "bara för att" bli brun så försör man den för all framtid tyvärr.

På med solskydd och sola aldrig mellan 11 och ~14.30-15.00 (i alla fall inte utan solskydd!!! då minst 30spf), då är solen som starkast, och som #1 säger, ut och gå, bada och rör på dig så får du jämnast bränna.
Tänk dock på att om du badar mycket behöver du ett solskydd som är vattenresistent, annars behöver du bättra på solskyddet efter varje dopp.

Solarium-solbränna ser dessutom fejk ut om man solar där för och bli brun.. i alla fall i mina ögon :-)

Wickis
0

Aa jag ska smörja in mej och så, eftersom jag inte har lätt för att bränna mej så tar jag nog 10-15. Jag var och badade igår och då hade jag fått en linje av bikinin trots att det var molningt! :D

Men får man mycket färg på 7minuteri solarium?

Tack för all hjälp! :D

ssofia
0

#3 nej jag får inte speciellt mycket färg på 7 min, jag har bara förberett huden på och bli utsatt för sol, och jag bränner mig därför inte lika lätt :-)

Wickis
0

Okej, tack! Glad

[Tilde]
0

Alltså, akta dig för solen, jättelätt att få hudcancer. Rynkar på näsan Oljor och sånt funkar inte riktigt då de reflekterar vad, 10% av strålningen? Svensk sol ger inte snabbt färg för folk som inte redan har bra pigment. Som #2 sa så är Kenza född med bra pigment.

Dessutom kommer du att ångra dig när du blir gammal kan jag lova! Rynkar i förtid, pigmentfläckar, osv… Inte kul att "misshandla" sin hud som ung! :P

Fridaaaa
0

Solarium är inte bra. Tvärtom. Du kan få hudcancer och massa annat skit.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wickis
0

okej men att sola en gång är väl okej? :)

[Tilde]
1

#8 Varje gång du bränner dig ökar risken för hudcancer… men även om du aldrig har bränt dig så kan man ju få det. T.ex. min moster bodde under en lång tid i Spanien (hon gifte sig med en spanjor och fick barn osv.) och nu på senare år fick hon helt plötsligt hudcancer trots att hon aldrig solar nu för tiden. Som hennes läkare sa: "Det bästa är att skippa solskyddsfaktor och aldrig vara i direkt solljus".

Fast jag tycker såklart att man kan sitta i solen då och då, så länge man inte bränner sig Glad Men du ska inte satsa på att bli riktigt brun om du inte har väldigt bra pigment.

Made of Dynamite
0

Skulle inte rekommendera solarium.. väldigt ohälsosamt. Mitt bästa tips är ändå BUS. Finns sprayer som är hur lätta som helst att applicera och som dessutom ger jämn färg på kort tid. Jag har ganska svårt för att bli brun, men BUS håller mig nöjd över somrarna. ;)