Träning.
Hej, jag undrar om någon här har bra tips på hur man kan träna armar, mage och ben hemma?
Har testat situps, armhävningar och sånt, men jag tycker inte att det funkar så bra. Jag kanske gör fel?
De flesta gör både situps och armhävningar fel faktiskt.. :P Det är svårt att förklara på internet och utan bilder för att man ska förstå, så tyvärr kan jag bara säga att du ska köra på som du gör och hoppas att du gör rätt! ^^
För magen är situps faktiskt bra, speciellt om man gör på rätt sätt dårå. Det finns många olika sätt att göra situps på och det du bör göra är att ha benen i flera olika positioner (exempelvis rakt upp ihop, rakt upp isär -spreta, till sidan, fotsulorna ihop…). Det kommer träna olika partier i din mage, både uppe, nere och sidmuskulaturen. Variera dig och gör ca 50-100 situps om gången. Om det INTE är jobbigt gör du inte rätt! :) Och får du ont i ryggen är det inte bra, du kan ligga på en matta eller ett täcke för att det ska vara bättre. Men ligg aldrig i en säng eller liknande. Du kan också ligga på rygg och ta raka ben och föra dom långsamt upp från golvet tills de pekar rakt upp i taket, och långsamt ner igen.
Armhävningar finns också olika varianter för att träna olika partier på armarna. De jag brukar göra är "vanliga" - alltså händerna under axlarna och armbågarna åker ut till sidan, händerna under axlarna och armbågarna åker rakt bak (armarna är slimmade mot kroppen hela tiden), händerna ihop så att jag med mina pekfingrar och tummar bildar en pyramid - skitjobbig, sen händerna väldigt brett isär och armbågarna åker till sidan. Sen också bakvända situps då magen är mot taket och jag står på alla 4 "åt fel håll", trycker magen upp mot taket och böjer armarna medan magen fortfarande är så högt upp som möjligt. Jag är ganska svag och brukar göra armhävningar på knä, 5 på varje men 10 bakvända. När jag är klar har jag alltså gjort 30 armhävningar, och det är ju bra.
Du kan också träna genom att hålla ut armarna rakt ut från kroppen, göra små snabba cirklar och lite andra små snabba övningar utan att vila armarna någon gång - alltså inte ta dom för långt ner så det blir "skönt". Efter ett tag får man mjöksyra men då fortsätter man någon/några minuter till ända tills man verkligen döööör. 3 minuter är ganska bra. Man kan också hålla i någon lättare bok. Detta känns kanske mest i axlarna beroende på vad du gör för rörelser med armarna.
Nu blir texten lite lång känner jag.. :P Skrev mina ben+rumpa favoriter i "någon träningskunnig". Förklarade inte hur man gjorde men du kanske vet vilka övningar jag menar ändå.
Lycka till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tack för tipsen! Ska testa dem och försöka göra rätt ;)