Pälsar
Jag är lite två delad för det..
Själv äger jag faktist två ärvda riktigt vackra pälsar, men som djurvän känns det äåndå lite konstigt att bära dem.
Jag har haft mina typ på julafton/nyår osv.
Vad tycker ni?
jag kan faktikst inte ha päls på mig…jag får utslag, panik känsla och börjar hyperventilera….mina kompisar har till och med använt mig för att testa om pälsar/kragar etc är äkta….funkar varje gång ;) Min far köpte en päls halsuk till mig för flera år sedan, jag blev sur och han bedyrade att den var fusk, å tillslut trodde jag honom, och tog på mig den…efter 5 minuter fick jag slita den av mig, och min far erkände tillslut att den visst var äkta.Så nej, päls är ingenting för mig
Ett Absolut NEJ till riktiga pälsar!!!

Men vsst är det ett kanska känsligt ämne för vi använder ju skinn utan att blanda in våra känslor för djuren.
Jag avskyr pälsfarmar som inte har god djurhållning men är det ig skillnad på en ko som aldrig får se dagens ljus än ett vildfångad djur som ex bisam att bära?

Har man skinnskor, skinnmöbler, skinnsadlar varför inte använda redan befintliga pälsar. Ny päls eller skinnjacka tycker jag man ska välja av djur som även används i köttproduktion. Jag har sett en päls av häst en gång, gottlandsruss, det var på den tiden hästar inte behövde åka till Italien för att slaktas, utan vi åt häst här i landet och inte bara importerade tillbaka köttet som salami. Hur gud som haver, det var läckert och minst lika vackert som en rödrävspäls, moraliskt har jag inga problem med det, men jag kan inte tänka mig farmuppfödda djur eller jakt bara för pälsens skull. Att slakta och inte ta tillvara på allt det tycker jag är slöseri, äter jag kött kan jag bära pälsen också.

#4 Då har vi samma syn.

Går på samma linje som lorita i denna fråga.
Tycker det är vanskligt att föda upp djur endast för pälsens skull. Människor klarar sig bra utan äkta päls så det är bara för fåfängans och statusens skull som dessa djur lider. Sånt är bedrövligt…
Andra djur som föds upp för att ätas kan inte jämföras med pälsdjuren. De ha också ett bedrövligt liv numera som jag motsätter mig men man kan ändå inte komma ifrån den fakta att människan behöver kött för att må bra.

Nån som vet vad för sorts djur pälsen på goose jackor kommer ifrån?

Ankdun och pälskragen säkert räv

Nej till pälsar!

Har en tvättbjörnspäls och trivs väldigt bra i den. Inga probelm med att använda päls.
Jag har egentligen inget problem att bära päls.. Men visst känns det konstigt att ha någonting "dött" på sig..
Jag använder inte päls och inte heller skin. Tycker det är så onödigt att ett djur ska behöva dö bara för att folk ska "se bra ut"… nee det är fel tycker jag i alla fall.
Känns också dumt att använda fuskpäls faktiskt.
Nej till päls vare sig det äkta eller fusk tycker jag!
En sak som jag dock blir upprörd över är alla dessa människor som släpper ut bl.a. minkar från farmar.. När minkarna väl kommer ut i naturen så har de ju ingen aning om vad de ska göra/hur man hittar mat/hur man överlever m.m. :/ Visst har de det säkert hemskt, men om man jämför en mink som föds upp och sedan blir päls och en mink som släpps ut i naturen och svälter ihäl p.g.a. att den inte kan klara sig så tycker jag nog att den "fria" minken lider mer.. Hmm..

Håller med #4… och känner att allt var skrivet där så jag behöver inte tillägga något

Håller med Lorita. Har själv en mössa med kaninpäls och kragar på jackor. En kompis har en matta av hästpäls, helt underbar!! En islandshäst tror jag det va som dom hade haft i flera år och som slaktades hemma på gården, lugnt och fridfullt. Hade en kossa på väggen här hemma sen vi hade djur själva men den har nu flyttat med pappa till Enköping…

#10 Även minkpäls eller andra djur som föds upp endast för pälsens skull?
#11 Nej, det är inga glamouröst med att bära ett dött djur runt halsen (eller var man nu har den)
Sen hoppas jag också att de som använder äkta päls tar reda på vartifrån pälsen kommer, alla djur har det inte lika bra som på våra farmar här. Speciellt kina har råa metoder för att flå djuren, ofta är de vid medvetande. Vidrigt, allt för människans fånfänghet.
jag vill inte ha päls för jag tycker det är fult. haha.
jag finner inget fel i att tex. eskimåerna eller nån annan pälsanvändare har det för syftet att värma sig och ta vara på djuren. men för att det är snyggt runt halsen, nej.
och ja, det är fel att tex minkar föds upp för att nån kvinna vill ha nått lyxigt runt halsen.

#16 Nej, det har jag inte ngn problem med heller. Har en kompis vars familj föder upp minkar. Det är vad de lever på och det stöttar jag helt o kan mkt väl tänka mig att köpa en sådan.
Håller med dig om det du skriver lägst ner i ditt inlägg. Man ska veta varifrån den kommer. Så anser jag dock med allt, oavsett om det är kött eller päls eller ngt annat. Djuren ska ha haft det bra när de levde.
Den enda "päls" jag äger är mitt lilla odjur Dior. Och honom blir det banne mig inga kläder av. Ärligttalat skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa päls. först och främst så tycker jag inte att det är snygg och så är det dessutom oerhört onödigt att döda ett djur enbart för att göra kläder av dem. (inte för att jag skulle vilja bära delar av döda djur på min kropp även om de hade använts till mat)
Som sagt, personligen tycker jag inte att det är glamoröst att bära ett dött djur på kroppen. Men det är ju ngt som var och en får bestämma.

Jag håller starkt med #4, och även det som skrevs i #13.
Behöver väl inte tillägga något i detta, Men jag kan skvallra om att jag bär faktiskt gärna pälskrage både sommar och vinter.
Det är inte så fult faktiskt, jag tycker nog det kan vara riktigt snyggt avslut på jackan.
Ska kanske tillägga att har jag "fel" krage på mig kan ni bli bitna om ni går för nära ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag tycker pälsar är fult, smaklöst och faktiskt ganska äckligt. Skitsamma om det är gammelfarmors gamla rävpäls från 20-talet, jag hade slängt den. Sålänge folk envisas med att bära päls kommer det att finnas mindre trevliga pälsfarmare.
Och jo jag är vegetarian och bär inte skinn och har inte skinnmöbler. Men jag håller givetvis med om att man inte ska släppa ut minkar från farmar eller bränna scanbilar.
aldrig aldrig aldrig päls och så tycker jag att det är hemskt fult!

Har ärvda pälsar . Utmärkt på vintern eftersom att de är otroliga på att hålla värmen. Har ett antal fusk också. Om jag använder en ärvd päls så främjar det ju inte pälsfarmare…skulle ju inte precis gå och köpa en ny…
Och ja jag är både köttätare och jägare..
Jag nöjer mej med fuskpäls :)

1) Personligen tycker jag pälsar i dagens samhälle är ganska fult.. Men ser man bilder från 20talet etc så är det ganska vackert, men det passar sig inte idag tycker jag.
2) Köper man annat äkta ifrån djur som skinn & mocka kan man väl iofs köpa päls oxå.
Allt eller inget lixom..
3) Hur miljövänliga är våra syntetiska kläder på en skala då? 
Skillnaden är bara att det tar ett steg längre att påverka djuren samt miljön & inte lika direkt som att flå dom levande..
Fram för fler kravmärkta (eller vilken symbol de nu blir) kläder!!
4) Men vart drar man gränsen för köpa skinn, mocka & päls från att avstå, envist att bli vegan??
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jag tycker inte det är någon större skillnad på att ha skinnprodukter eller päls.
Jag, som också har en annorlunda syn än många andra, anser även att det är djurplågeri med att stänga in tusentals kor så att de får stå bundna minst halva året. Jag hade då inte velat stå trångt, blivit uppfödd för att dö efter några år, och sedan transporteras minst lika trångt igen för att se andra av samma art få en kula i huvudet och dö och veta att jag själv väntar samma öde.

min päls har fyra ben och svans och är jättegosig=) men nått annat skinn/älsat har jag inte..
Förstår inte varför man skulle använda päls när det finns så mycket andra kläder. Nej, inte ska nåt djur behöva sätta livet till för att jag ska se "lyxig" ut. (´Blir personligen äcklad av att se päls på människor)

#28 Håller med dej.

#28 & 29
Som jag sa innan… Era syntetiska kläder skadar djuren & naturen minst lika mkt, fast i ett steg längre bara..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jag har inga äkta pälskläder alls, har aldrig haft o kommer aldrig att ha tror jag. Men det har inget att göra med att jag vägrar använda det, jag tycker bara att det inte är så fint. Jag har en sån fuskkappa med "pälsen" inåt, ohh det värmer så gott om vintrarna för jag är en fryslort!
Om ett djur ska bli mat, varför inte då ta tillvara på pälsen också? Det blir ju mindre avfall från djuren då. Och som flera redan skrivit, använder vi skinn och mocka till skor, så är det ingen skillnad på om man använder pälsen också.

Pälsdjur i Kina blir levande flådda för att vi i väst ska klä oss i något så gräsligt som päls. I sverige gasas illrar och andra pälsdjur ihjäl för att bli päls. Så NEJ tack ingen päls för mej!

#31, "Om ett djur ska bli mat, varför inte då ta tillvara på pälsen också? Det blir ju mindre avfall från djuren då. Och som flera redan skrivit, använder vi skinn och mocka till skor, så är det ingen skillnad på om man använder pälsen också."
Visst håller ditt argument om kor och andra "matdjur", men illrar, minkar, kaniner, rävar, chinchillor m.m. då? De dödas ju BARA för sin päls. Och oavsett vilken päls man köper har man valt att stödja pälsindustrin, vilket leder till att fler oskyldiga djur dödas.
Kanske ska tillägga att jag avskyr allt vad päls, mocka och läder heter.

Jag vill visa varför jag inte använder päls. Jag vill varna känsliga!
http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=fur_farm
Hundarna på filmen misshandlas så att de inte kan göra motstånd. Sedan flås de levande, eftersom pälsen tydligen blir bättre då. Hundarna lever alltså efter denna grymma behandling.
På http://www.heathermillsmccartney.com/petition.php finns en lista att skriva på. Tanken med det är att försöka påverka EU att införa liknande lagar som USA, som förbjuder handel med katt- och hundskinn.
#30 Du har visserligen rätt i det, men jag tycker ändå inte det är samma sak.. Miljöpåverkan blir ju vårt problem också (människor), och jag tror att det finns viktigare saker att tänka på där än klädtillverkningen…
Jag bokstavligen hatar päls pliuss vad är det som är så himlands fint:O jag tycker det typ e shit fult

Ska aldrig, aldrig ha päls på mig…
modell_flickan, förresten hade jag sett den där videon när jag gjorde en skolarbete. Den e hemsk 

#33 Det står inte nånstans i mitt inlägg vilket sorts djur jag menar. Så den frågan ska du inte ställa till mig. Jag har dessutom aldrig skrivit att jag skulle köpa en päls heller. Finns säkert länder som gärna äter illerkött också… vad vet jag…

#38, Menade det inte som en attack på din åsikt, bara ett allmänt svar på ditt argument. Och kanske som en liten pekpinne till alla som väljer att köpa någon sorts päls, att köper man en sort stödjer man hela industrin och tanken bakom. Man måste överväga vad man står för innan man gör ett sånt val.
Och som sagt, inte menat till dig privat - bara ett svar på det du skrev :)