Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettkläder
Läst 3757 ggr
jennyloo
0

Utmanande kläder!!

Tycker du att det är fel att ha utmanande kläder? Dvs kortkjol, urringad tröja osv.

Själv älskar jag att ha utmanande kläder, men det är många som stör sig så jag har slutat, orkar inte ta skiten.

Benjy
0

Jag tycker inte det är fel, men det blir fel till fel tillfällen.
På gymnasiet och även i grundskolan så kommer vissa tjejer med kläder som jag personligen anser vara festkläder och inte skolkläder.

Men om det är fest - party on!
Det är tråkigt att man kan få ta skit för de kläderna man har på sig men samtidigt så är människorna ytliga till naturen och man dömer mycket efter utseendet/kläderna innan man lär känna personen.
Så då kanske man blir bemött som mer "easy going"/ fjortis om man är mer lättklädd än andra.

Men man ska ha dom kläderna man gillar, bara man bär upp dom snyggt och har dom till rätt fillfällen.

//Mims

jennyloo
0

#1, Okej, men vad är det för fel på att ha kläderna i skolan menar du?

Tina-A
0

Det är väl inte fel att ha utmanande kläder men man kan ju välja rätt tillfälle. Uppfattningen jag har fått är att många har utmanande kläder eller är allmänt lättklädda för att de vill ha blickar och kommentarer. Trivs man med det så visst. Vad man vill ha på sig är upp till var och en och det är bra att folk har olika kläder på sig så att alla inte ser likadana ut, hur tråkigt vore inte det?

Dock har jag själv sett många "fjortisar" som går runt på ex fest med enbart trosor + linne, (alltså vanliga, ofta genomskinliga trosor) eller byxor och bh/bikini och själv tycker jag det är oerhört smaklöst och slampigt. Att vara tvungen att se någons könsorgan genom ett par genomskinliga trosor spyr jag på, då vill man ju bara knulla med första bästa pucko.

Haha, nu säger jag ju absolut itne att du gör det, kom bara lite från ämnet :) Vill man vara lättklädd eller utmanande klädd får man vara det, men man får ju tänka på vad man sänder ut för signaler och inte gå till överdrift då man faktiskt måste tänka på sina medmänniskor också. Det är inte alltid trevligt att sitta ihopslimmad med ett par svettiga nakna lår på tunnelbanan, eller trängas ihop med en svettig rygg (då personen bara har bikini ex) på bussen. Man går ju sällan i bikini till skolan men du förstår nog vad jag menar. Det är inte alltid trevligt för dom runtomkring.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LinneaG
0

Vad är utmanande då?

ThereseW
0

Jag tycker att man får ha vilka kläder man vill, men jag ser faktiskt ingen mening med att ha kläder som visar med än de döljer. Förklara gärna för mig :)

Rickard007
0

Hmm kanske är intressant att jag svarar som kille med, för det är väl dom du vill visa något för ;-).

Som de säger här, välj rätt läge. Om du kommer alldeles för utmanad klädd vid fel tidpunkt och träffar killar. Kommer du antingen få de kåta killarna typ och de andra kommer alltid stämpla dig som bitch/hora…

Så viktigt med "tajmingen".

Benjy
0

Jag tycker inte det är speciellt 'mysigt' om man sitter på lektion och en tjej går förbi med sån kort kjol att man ser troserna om hon böjer sig ned för en tappad penna, you see?

Sen håller jag med Rickard också. Så tänker många killar.

pottsorken
0

Jag kan inte riktigt förstå varför unga tjejer måste göra sig själva till sexobjekt, det vinner väl ingen på… Sen vet väl jag med att det är kul och man får bra självförtroende av att folk tycker att man är snygg och sexig men jag skulle i alla fall inte vilja att folk såg på mig som någon som måste klä mig avklätt för att få den uppmärksamheten.

Sandra
0

Tror jag håller med #3

jennyloo
0

Okej. Jo, visst men vem går i bikini på stan egentligen? Jag har inte sett ngn iaf. Å jo, jag e stämplad "bitch" å mitt öknamn är "Barbie" i skolan. Men det är så tråkigt att folk bara tittar på hur jag klär/klädde mig. Självklart är det inte så trevligt att se ngns könsorgan men det tror jag inte att de ser på mig iaf. Jag tror att det här med att man går utmanade klädd blir en större grej än vad det redan är. För visst tkr väl alla här inne att det inte är så skönt att gå i varma kläder mitt i sommarvärmen? Det tkr inte jag iaf…

Rickard007
0

#10, Hehe då lär den stämpeln aldrig försvnna tyvärr…

Tina-A
0

#10: Man behöver väl inte vara utmanande bara för att man inte har varma kläder på sig? Då har du kanske en ganska liten garderob skulle jag gissa :)

Tina-A
0

#10: Jag ser ofta folk med bikini + kjol på stan. Och att bli ihopkladdad med en sån på en svettig buss är nog ingen som uppskattar. (ryser vid blotta tanken) Bor i stockholm.

Fast jag ser också folk med väldigt tunna, genomskinliga (oftast vita) tröjor utan bh och sen sån vill man inte heller stå och trängas med. Men föredrar någon med tröja än utan i alla fall.

Rickard007
0

#12, Right.

jennyloo
0

Haha, nej asså tro inte att jag klär mig SÅÅ utmanande, jag har typ kjol på 30cm å ganska uringade tröjor. Jag tkr att det är fint…

Rickard007
0

#15, Men kjol på 30cm är väl inte så jättejättekort eller?

Benjy
0

rickard. Mja hyfsat. Jo det är ganska kort. du kan ju mäta själv från höften 30 cm nedåt.

Men det finns kortare ;)

Tina-A
0

Självklart ska man ha på sig det man tycker är fint! Tycker man det är fint så kör hårt. Men då får man ju också ta konsekvenserna. Blir man tex stämplad som bitch och barbie som du nämnde i #10 så får man ju också vara beredd på att ta de konsekvenserna som kan komma.. Typ som snea blickar, otrevliga kommentarer och sunkiga blickar från killar. Inte alla pallar ju det utan klär sig då istället mer vardagligt.

Rickard007
0

#17, Haha gjorde det… Men som sagt måste finnas kortare ^^.

juliapettersson
0

Om jag har kort kjol är jag påklädd upptill, och tvärtom.

Anna77
0

#20 Bra juliapettersson precis var jag tänkte skriva!

Man behöver inte överdriva åt något håll!

Dessutom, en tjej som är för avklädd får många killar..visst..men de vill bara en sak…och de vill inte ha förhållande sen! Menar inte jenny_loo då jag inte vet hur du klär dig eller är så ta inte illa upp, menar rent allmänt. 

Jag tar hellre en komplimang om mina vackra ögon eller min personlighet en en komentar om fan vad sexigt klädd du är, vill du hänga med hem..?

Vad tycker ni?

Tina-A
0

#21: Det här med att få många killar håller jag inte med om. Många tar ju också avstånd till sånt då dom tycker det är osmakligt men visst, ganska många killar som inte tänker på annat än sex går ju direkt till en sån tjej. Håller mycket med dig.

Och håller med #20 om att har man en kort kjol så kan man ha långärmad tröja tex (snyggt) och har man urringat så kan man ha byxor eller en lång kjol. Ser bäst ut så om någon frågar mig!

Anna77
0

#22 jo det är klart..många kanske tar avstånd med, och då blir de "fel" sorts killar som kommer fram..

[slo]
0

#22 Jag är en typisk sån som hade tagit avstånd… Hur kul e de om det inte lämnar nåt för fantasin ;)

Kom och tänka på en sak när jag läste… Vad är utmanande klädsel för killar? Finns det ens? Och i så fall, vad blir resultatet om man har det på sig. För det kan ju knappast räknas som mer naket än påklätt, väl?

diana_
0

hm…en tjej som har på en sin en för kort kjol t.ex i skolan (så pass att man ser trosorna) och sedan uringad topp som visar nästa bröst vårtorna var INTE populärt….denna tjej låg med många och trodde att genom att klä sig så skulle hon få många vänner…men slampa stämpeln fick hon…

Pomperipossa
0

Som mamma så skulle jag inte vilja att min dotter klädde sig utmanande till vardags. Till fest kan det väl vara lite mer vågat men inte annars…

Tina-A
0

#24: Om killar ska ha "utmanande" kläder så är det väl typ… avklätt som gäller gissar jag. Typ bar överkropp eller nånting, men vet inte om jag skulle kalla det utmanande.. Snarare.. Avklätt :P Svårt det där tycker jag.

[Sajberlena]
0

Kan någon förklara för mig, som uppenbarligen inte begriper, varför man skall gå utmanande klädd till skolan/jobbet?

Om man med ordet utmanande menar sexig så kan jag inte se varför man ska gå omkring i sin vardagsmiljö och vara sexigt klädd.  

Snyggt? Javisst, det kan det ju vara, men det finns mycket som är snyggt - lack och läder kan vara snyggt, galaklänning kan vara snyggt, men nog skulle jag tycka att det skulle se malplacerat ut på expediten i min affär t ex.

Den som är i behov av en advokat och besöker "min" arbetsplats skulle nog hajja till om jag mötte besöket i kortkort och urringat… Det skulle liksom ta udden av seriositeten.

Personligen har jag ingenting emot utmanande klädsel - när den används i rätt sammanhang! Ska man ut och ragga - visst. Men man måste också vara medveten om vilka signaler man sänder ut med den stil man klär sig…

AnneN
0

Jag tycker att om man ska klä sig som man själv trivs med i alla lägen. Om det då betyder att man oftast har kläder som kan ses som utmanande så må det ju då vara, om folk inte kan låta bli att dömma en person efter ytliga saker som utseende och kläder så är dom personerna inte värda att lära känna den riktiga människan som finns under allt det man kan se.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sajberlena]
0

Ja, det är ju en utopi, önskvärd i alla lägen.

Tyvärr är det ju sällan så det fungerar i verkligheten. Man döms efter stil, utseende och kläder, förmodligen för att vi rent generellt är ytliga kanske…

AnneN
0

jo tyvärr men jag själv lever efter den utopin, jag klär mej som jag vill osv för dom jag vill ska lära känna mej kommer inte att dömma mej efter vad jag har på mej eller vilken färg jag har på håret

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

diana_
0

Hm…jaaa det är sant…men jaa som tjej får man oftast mindre respekt om man klär sig som klasskompisen jag hade som jag berättar om i inlägg 25…

ngn fråga om killar kan klä sig utmande…hm  svår fråga…samhället använder ordet vulgär för killar…eller jag har inte hört det…snarare "gay" om han kanske gå i alldeles för tajta kläder (vilket är också dumt sagt mot homosexuella)

Finns genus i källsord också…utmande-vulgärt-billig för tjejer och gay för killar…känns det finns fler för tjejer..Ledsen

Tina-A
0

#32: Känns som att i mycket här i samhället finns det mer för tjejer. I alla fall i utseende (kläder, skor, smink mm mm mm mm) sex(leksaker?), skällsord, könsord mm mm. Det ända är väl att männen får högre löner :P