Schampo, balsam, inpackn. för torrt, skadat hår?
Har provat på flera olika märken nu och går mer eller mindre in för balsammetoden (tar schampo högst 1ggr/veckan) och tänker fortsätta med detta.
Är trött på att leta efter produkter nu och vill hitta en jag är 100% nöjd med. Aussie har jag varit nöjdast med hittils, men hyllorna är ju översvämmade med olika produkter som både Björn Axén och liknande.
Har heller inte ekonomin att lägga ut flera hundra på frisör-produkter varje månad utan väljer helt enkelt den dyrare varianten när jag vet att jag har råd att slösa.
Jag har skadat håret genom färgning, men pga en utbytt vara i en toning-förpackning så slängde jag akut i en blond hårfärg, vilket såklart resulterade i ett ännu mer mättat hår.
Nu letar jag efter ett bra märke som åtminstone kan "lugna" håret och stärka det. Skadat hår är skadat hår, det vet jag, men det kan åtminstone inte bli värre av en bra hårprodukt :)
Någon kunnig som kan råda bot på min förvirring? Eller någon som haft samma problem som mig och hittat något som hjälpt?
Jag är frälst i balsammetoden sedan ett par månader och kommer nog aldrig sätta schampo i mitt hår igen! Hade inte så förskräckligt flottigt hår innan men jag hade fruktansvärt torr hårbotten (mjäll) och väldigt "tråkigt" hår trots att jag använde inpackning varje tvätt (alltså aldrig ens balsam). Har tunnt fint men mycket hår.
Jag har provat mig till fram och tillbaka med lite olika balsam. Och jag har kommit fram till att det bästa är att ha två olika balsam faktiskt, åtminstone för mig.
Om jag enbart använder väldigt "oljiga"/återfuktande så blir håret tungt tillslut, och dessutom så krävs det en himmla massa masserande om man fåkat gå över några dagar och låtit det bli väldigt flottigt.
Men här är de balsam jag gillar att använda och som ligger bland de billigare sorterna och hittas i matvarubutikerna:
Har provat naturals balsam (de billiga vita flaskorna), men det blev mitt hår väldigt risigt av i längden. Har inte generellt sett något problem med proteiner i balsamet men det blev antagligen för mycket i dessa bara. Detta balsam och även andra väldigt billiga balsam (typ coop osv) fungerar bra som tvättbalsam, men det kräver nästan (för mig) att jag använder mitt vårdande balsam efter (både för håret och hårbotten). Det känns så onödigt att hålla på med två balsam varje tvätt så jag letade vidare.
Efter att ha provat tresseme innan balsamtiden var jag väldigt skeptisk mot dem (med då hade jag provat deras sorter med silikon osv), men just nu tycker jag tresseme naturals är mitt bästa "allroundbalsam". Det fungerar bra som tvättbalsam men är lite återfuktande och jag behöver inte ha i något annat mer än ibland. Är håret riktigt flottogt (typ en vecka+ utan tvätt) kan jag behöva ha i det vtå gånger men annars fungerar det bra.
Ett balsam som hängt med hela tiden är Garniers "Repair and shine" med avocado och sheamsmör. Det återfuktar bra för mig, och jag brukar även ibland slänga i det i underhåret och topparna främst när jag även andänt mitt andra balsam. Det är ganska så oljigt, men samtidigt blir det ju cockså väldigt vårdande. Ibland kör jag en inpackning med hela håret, ungefär som man brukar använda "vanliga" inpackningar. Men helt enkelt inte för mycket av det goda.
Gillade loreals nutrigloss (rosa) inpackning, men har för mig de nya burkarna ska innehålla silikon. Har inte orkat leta upp det så har skippat den bara. Annars gillar jag den väldigt mycket. Mycket återfuktande utan att det blir tungt. Men den är förståss lite dyrare också.
Det är i.af de som jag personligen gillar. Glöm inte att ha ordentligt blött hår när du har i balsamet, massera ut det hyffsat och duscha sedan på liiiite vatten till i hårbotten (inget i längderna, det från hårbotten rinner ju neråt i.af). Skynda med att massera ordentligt i hårbotten, och ta sedan längderna. Då brukar det gå bra att verkligen tvätta igenom ordentligt utan att behöva ha i halva flaskan för att komma åt överalt :)
Hakuna matata!
Tack för tipsen! Tresemmé använde jag tidigare, innan balsammetoden kom i min väg, och då var jag faktiskt nöjd med det! :)
Har kikat mycket på produkterna men har aldrig vågat köpa då förpackningen är så himla stor. Men såg nu att de hade "resekit" med en av de nyare varianterna, så jag får kila ner och köpa en liten flaska!
De andra märkena har jag provat och är väl mer eller mindre nöjd med, men har inte fått nån direkt "wow" effekt i håret. Loreal's nyaste inpackning och Schwarzkopf's gliss-inpackning blir det dock extrem skillnad av!
Garnier var det dock några månader sedan jag provade och har ju hört mycket gott om produkterna på senaste tiden. Kanske får bli nästa inköp! :)