Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: smink
Läst 682 ggr
Ellenfyrkant
0

Tvätta rent sminkborstar

Jag har förstått att borstar av syntetiska material kan tvättas med tvål och vatten, medan djurhårsborstar kräver en speciell "make up brush cleaner". Jag har blandade sorter och behöver införskaffa en ny brushcleaner men såhär inför studenten är plånboken ganska tom tyvärr. Så det blir inge bare esscentials denna gång. :( Någon som har tips på billiga bortesrengöringar men som ändå är skonsamma för borsten (av äkta hår)?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Googlar och glider in på andra forum, folk svarar jätteolika. Men de flesta verkar tycka det är okej med shampo och diskmedel åt även djurhårsborstar? Någon här på forumet som har erfarenhet av hur rena borstarna blir och hur mycket de slits av olika metoder? När jag lägger mycket pengar på borstar vill jag att de ska hålla.

En till grejj jag kom på, ser det som en självkklarhet att låta penslar ligga platta när de torkar, för annars riskerar vatten från högsta punkten att rinna in i skftet. Men hur gör man med runda borstar, typ kabuki?

Mvh Ellenfyrkant

[westerlind]
0

Jag använder Kicks egna rengöringsspray till mina "hårborstar", tycker jag fungerar fint. Min syster har dock använt vanligt schampo och det har också fungerat bra.

Angående runda borstar så prova att lägga en tuss papper eller något under penseln så att själva borsten hamnar neråt… om du förstår, haha :D

Fiona
0

Jag brukar tvätta mina syntetborstar med diskmedlen. Har hört att balsam ska funka på djurhårsborstar!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Ellenfyrkant
0

#2 Svårt när det jag håller i också är runt? Vill ju inte att borsten ska bli missformad heller för att den torkar som den ligger när den är blöt. :/

#3 Att vårda med då antar jag, för balsam har ju återfuktande effekt snanare än rengörande. Shampo+balsam då eller?

Mvh Ellenfyrkant

patronsaint
0

hihihi jag använder shampo och balsam på mina sedan brukar jag "slå" ur vattnet innan jag lägger dem för att torka. Brukar fungera fint :)

I want to be like the patronsaint of reality.

aaamandie
0

Jag använder min eye makeup remover på mina "hårborstar" :D funkar super! har hört att schampoo funkar också, men ta så lite som möjligt :)

Esteri
0

Det går jättebra med tvål, shampoo, diskmedel etc till både syntetiska och äkta hår. Alldeles nyligen så skänkte jag mina gamla borstar till en granntjej i yngre tonåren. Då har jag haft flertalet av dem i minst 10 år och tvättat dem en gång i veckan med tvål. Köpte bara nya för att jag "sprang på" ett jättehärligt set med ca 20 borstar i för någon hundring. De jag skänkte hade bara blivit slitna på skaftet där man håller. Själva borsten i sig är jättefina.

Olika cleanser (och en hel del andra grejer) tillverkas och marknadsförs ENDAST för att vi ska tro att vi behöver det. Allt för att de ska sälja mer och tjäna ännu mer pengar.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

SandraNoSekai
0

Jag är ingen expert på detta med syntet och äkta hår men jag använder detta och det fungerar skitbra för mig :) Till ett bra pris med!

http://www.eyeslipsface.co.uk/product.asp?prodID=167¤cy=SEK

DESU!~Cool

Ellenfyrkant
0

Tack för alla svar!

Men diskmedel på äkta hår, förstör det inte håret? Jag skulle inte tvätta mitt hår med diskmedel helst. Men samtidigt känns det som att shampo typ silikonar in borsten och inte gör den lika ren. :S Diskmedel är ju antagligen mest effektiv, men det förstör inte, eller?

Mvh Ellenfyrkant