Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettnaglar
Läst 6028 ggr
[SweetRose]
0

Nagelskulptering!

Jag gjorde för ett tag sedan en nagelförlängning och skuptering på en salong och jag tycker det blev skit. Snett och så började de ramla av efter 6 dagar, 400 kr i sjön… (hade rabbattkupong på 100 så egentligen 500 kr)

Nu tänkte jag testa Depends hemma nagelskulpteringskit som en vän som gjort det förr ska göra på mig.

Min fråga är då om någon här har erfaranhet av att göra sådant hemma? Även om det inte är 400 kr det handlar om så kostar det ju iallafall 160 kr som man kan lägga på annat ifall detta bara är skit :)

Karmatarerskanise
0

Känner inte til det här kittet. Vad ingår i det? Är det gele?

JMax
0

Om det är det med pulver o aktiveringsspray så snackar vi smärta…o jag gillade inte resultatet…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[SweetRose]
0

#1-2 Jag tror det man köper i affär är gele och det man gör på salong är pulver.

Ja, verkligen! Först filar de ner naglarna till nästan obefintlig tjocklek och sedan trycket de och grejar, fruktansvärt smärtsamt!

JMax
0

Det var Depends grejjer jag köpte men när du säger det så var det nog inte pulver det var nog ett lack man la på sen aktiveringsspray i flera lager. Men ont son f-n gjorde det…

På salong har jag gjort både gele och pulver och det har inte varit några problem.

[SweetRose]
0

#4 Jasså? :O  Vad var det som gjorde så ont?

JMax
0

Jag vet inte. Naglarna vart varma o det gjorde asont. Värkte riktigt ordentligt.

Karmatarerskanise
0

#3 Nej så är det inte.
Du kan få både och på salong, det är olika material.
Pulvret är akryl, det andra gele. (finns något till som jag inte vet vad det heter)

Anledningen till att gele kan göra ont är att det blir "varmt" då det stelnar och har man tunna eller känsliga naglar så kan det göra riktigt jäkla ont. Det gör det på mig så jag gör inte i gele längre.

Känner inte till detta hemmkit som ni skriver om. Vill gärna se resultat sen :)

[SweetRose]
0

#7 Nu blev jag nervös! Jag har äckligt tunna naglar, kommer det göra så ont alltså? Är det värt smärtan?

Karmatarerskanise
0

#8 Alltså gelen jag pratar om är den som stelnar under UV lampor. Förmodar att det inte är sådan ni ska använda?

[SweetRose]
0

#9 Hoppas det inte gäller för det jag ska ha! Nej, detta är bara några flaskor varav en är gele.

Karmatarerskanise
0

#10 Det är ju inte värre än att du struntar i det om det gör ont och du inte klarar det :) Ska bli spännande.

Kan du inte fotografera produkterna?

[Mova]
0

Hej! Jag tror jag vet exakt vilken du skriver om depends gele kit för hemmabruk, runt 150-165 kr? Den har jag testat några ånger på mig själv och vänner.. Först lägger man på gele och sedan sprejen som får gelen att härda, sen gör man det några gånger har jag för mig tills man byggt upp en höjd på nageln. Det du ska vara nog med är att rengöra naglarna riktigt noga (tvätta händerna med tvål och vatten och nagelborste på naglarna och någon slags handsprit) samt putta ner nagelband och så, för annars är det lätt att du bygger in bakterier och det kan orsaka nagelsjukdomar och annat obehag. Sen varar ju inte dessa naglar för evigt tyvärr, de brukar spricka efter någon vecka..

Men det är ju inte lika dyrt som att gå på salong. Men jag lägger hellre pengar på bra lack som hjälper din naturliga nagel att växa och hålla sig stark och kankse ett fint färgat lack :)

Skötte du om dina naglar som du gjorde på salongen ordentligt? Var det gele eller akryl eller glasfibernaglar du gjorde på salongen?

:)

Är det detta du menar?

http://www.google.se/imgres?q=depend+gelenaglar&hl=sv&biw=1366&bih=547&gbv=2&tbm=isch&tbnid=r9B8ifcSMy0WZM:&imgrefurl=http://depend.se/Product.asp%3FPageNumber%3D6%26Product_Id%3D260&docid=4tK4Hbbu0rs_mM&imgurl=http://www.depend.se/admin/picture/20091012144628.jpg&w=380&h=260&ei=OnqkTsOfL-L54QSfpvDNBA&zoom=1&iact=hc&vpx=214&vpy=174&dur=2145&hovh=186&hovw=272&tx=149&ty=86&sig=105241028912370470411&page=1&tbnh=175&tbnw=256&start=0&ndsp=10&ved=1t:429,r:0,s:0

[SweetRose]
0

#11 Okej, jag ska försöka stå ut!

#12 Jo, det är ju att föredra att hålla dem fina i sig själva. Anledningen att jag gör detta är att jag inte vill bita på naglarna. Jag har gjort det hela livet och har testat ALLT för att få det att sluta, stopp & väx, viljestyrka, allt! Det går per automatik. Nu är de nere så det är lika lång hud ovanför som nageln är lång och så är de äckligt tunna. När man har ett tjockt lager går det inte att bita :)

På salongen gjorde jag i akryl.

Karmatarerskanise
0

#12 Hur menar du när du skriver "skötte du om"?
Jag har aldrig behövt sköta mina akryl eller gelenaglar på något speciellt vis.

[SweetRose]
0

#14 Jag tror Mova menar att man inte utsatte dem för någonting, typ som jag gjorde; Klippte dem för jag måste ha kortare naglar då jag är gitarr och ukulelespelare. Glad

#12 Glömde kommentera det, Ja det är det kitet, exakt!

Karmatarerskanise
0

#15 Jasså klippte du i dina akrylnaglar? Förvånad Då var de inte konstigt om dom trillade av.

[SweetRose]
0

#16 Jo, det bidrog nog, men de hade börjat lossna i kanterna innan dess med. Det var bara en som sprack när jag klippte dem, resten satt som innan fast kortare :)

[Mova]
1

#14. Akryl och gelenaglar ska man sköta om för att försöka åstakomma maximal hållbarhet, så som att använda nagelolja dagligen för att materialet inte ska bli poröst. Man ska använda nagelborste för att förhindra bakterier som kan bli liggande under nageln och om du tex diskar mycket/ofta så använd diskhandskar då mycket vatten också gör att materielat "torkar ut". Och om man använder lösningsmedel vid städning etc, så bör man använda handskar. Samt inte "slå" med naglarna ner i ett bord tex. (så där så det låter som en galloperande häst ungefär) :) Och att absolut inte snvända naglarna som verktyg, använd sidan av pekfingret och mitten av tummen för att greppa saker och använd fingertopparna istället för naglarna :) Om man är noga med detta så kan naglarna komma till att hålla längre :):)

#17. Hihi, ja klippa ska du inte göra, det kan få materialet att spricka. Du ska fila ner dom om du vill ha dom kortare och vill att dom ska hålla bättre :) Det med att dom släppte i kanterna kan ha att göra med om du inte använde nagelolja varje dag, men när det blir en sån liten kant, använd en nagelfil och fila försiktigt ner den kanten så att det inte är någon luft under och lägg sedan på ett lager med toppcoat, och efter det torkat lägger du på ett lager toppcoat till. :) Och glöm inte nageloljan ;);)

[SweetRose]
0

Nu är det gjort! Vart faktiskt mer nöjd med hemmakitet än de jag gjorde på salong.

#18 Det skulle ha tagit flera timmar att fila ner alla så kort som jag ville/behövde ha dem. Sen var inte det viktigaste att de skulle se snyga ut utan att jag skulle sluta bita.

Karmatarerskanise
0

#18 Jag har varit flitig användare av akrylnaglar som jag gjort på salong och jag har aldrig använt någon olja, borste har varit meningslöst eftersom naglarna suttit tätt under hela perioderna och att diska har inte torkat ut dom (inte vad jag har märkt i alla fall) De har varit fina, glansiga, suttit tätt och varit hela. Även de gånger då jag varit lat och låtit dom växa ut har dom suttit som sten 6 veckor. Kan tillägga att jag druchar både kroppen och håret 6 gånger i veckan.

Men självklart ska man inte anväda naglarna som verktyg, det säger ju sig själv. Eller använda lösningmedel ;)

Jag skulle vilja påstå att naglar som släpper i kanterna har blivit dåligt gjorda. Speciellt om det sker inom 1 vecka!

hus-musen
0

#20 Fast det är nog väldigt individuellt och beror på vad salongen änvänder för märke. Har provat både akryl och gele, på mig börjar naglarna lossna inom de första 24 timmarna oavsett vad jag väljer. Inte en chans att en enda nagel sitter kvar i 6 veckor.
Å andra sidan sitter inte vanligt nagellack kvar heller mer än kanske 2 dagar så det har nog med mina naglar att göra.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

#21 Vanligt nagellack håller inte mer än en dag på mig heller.
Visst kan märket spela roll, men så länge de inte använder skit ska en duktig skulptörs naglar hålla i kanterna myyyyyycket längre än 24 timmar. Jag hade krävt pengarna tillbaka om de lossnade så fort. För det är definitivt skulptörens fel.

Har själv varit med om sådana naglar som lossnade i kanterna första dygnet. Sedan bytade jag skulptör och plötsligt satt dom som sten.

hus-musen
0

#22 Gjort på olika ställen oxå, så det är inte samma som har gjort dem. Men de lossnar ändå. Släpper inte alltid i kanterna heller utan mitt på nageln. Har dock inte betalat för naglarna när de inte sitter kvar.
Kan ju vara så att med rätt gele så sitter de som berget, men man ska ju hitta det oxå.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

#23 Bra att du inte betalt i alla fall :)

hus-musen
0

#24 Jo hade jag lagt ner pengar hade jag nog varit rätt surCool

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Tungan ute

[Moa-]
0

Jag läste igenom tråden och såg att ni tidigt i den skrivit att det skulle göra ont att göra gelnaglar på salong, vad är det som skulle göra ont?

Jag gjorde gelnaglar i Kina i sommras där de målade på med gel och sedan torkade under UV-ljus, är det denna variant som ni talade om? (Kan tillägga att det tog sjukt lång tid, tar det lika lång tid i Sverige?)

Karmatarerskanise
0

#27 På mig gör det fruktansvärt ont när gelen stelnar under UV lampan. Känns som man håller en låga under fingret!

[Moa-]
0

Hera; okej, undra om de använde någon annan teknik eller liknande för jag kände absolut inte ett dugg! Jag har urkass nagelkvalitet, därför jag tänkte testa om detta kunde fungera för mig… Eller så upplevs det kanske endast olika mellan människor?

Jag har som sagt endast testat en gång, därför jag undrar.

[SweetRose]
0

Det enda jag tycker gjorde ont på salongen var när de skulle fila ner naglarna sen, ush alltså!

Karmatarerskanise
0

#29 Det är olika från person till person. har vänner som inte känner ngt alls, och andra som känner lite eller mycket.

[Moa-]
0

Okej =)

Esteri
0

Att det gör ont vid härdningen av UV-gel beror på hur mycket gelé samt din egen nagelkvalitet. Det kan också göra ont om man råkat få gelé på huden. Men det är en smärta som väldigt fort går över. Det svider till liksom. Det bästa resultatet med UV-naglar får man om man lägger flera tunna lager. Och det går att köpa UV-kit på ebay för någraa hundra kronor.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se