Normalt BMI?
Jag undrar om mitt BMI är bra.
Jag är ca 173 lång och väger ca 52 kg BMI=17,4
Jag tränar ca 15 tim i veckan. (gymnastik)
Mvh Alice och Morpen :)
Du verkar vara underviktig!
http://www.markazits.com/diet/bmi.php
Underviktig
Idealvikt
Övervikt
Fetma
Disclaimer: Som alltid då man räknar ut personliga värden utifrån matematiska formler ska man ta det hela med en nypa salt. Se alla svar som indikation och inte som någon absolut sanning. Glöm inte bort det sunda förnuftet!
< 19
19-25
26-30
> 30
Men detdär är väl för vuxna?:p
Du skrev aldrig hur gammal du är, alltså kan jag bara räkna ut enligt BMI tabellen.
ojj förlåt, jag är 15 :)
#4 Okey, då växer du fortfarande.
Men ja, du är ju smal. Det ser du väl själv också :)
Så länge du äter normalt och rör på dig så allt nog ok.
17,4 räknas som undervikt, jag låg själv däromkring förut medan jag växte, men nu ligger jag på 19. Men stirra dig inte blind på det sålänge du äter bra, så rättar det till sig senare.

Som de andra skriver väger du lite lite. För att orka träna så mycket som du gör och samtidigt växa och utvecklas på normalt sätt är det jätteviktigt att du äter ordentligt! Har du ingen bra tränare du kan diskutera kosten med?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
# 5 , 6 , 7
Min kropp är byggd smal tror jag. Dock är jag ju ganska lång.. Kom just på att när jag pratade med skolsköterskan sa hon att de va bra (då var ja ca 170 och 53kg) det var på våren nån gång tror jag :p
#8 Alla är vi byggda på våra egna sätt. Så som sagt så länge du äter hälsosamt så är det ju bra :) Och bra att du kollar dig ibland hos skolsköterskan!
Tänk på att BMI inte är någon bra utgångspunkt för att se om man är överviktig/underviktig. Vissa väger massor i muskler och står som överviktig på BMI trots att de egentligen inte alls är feta.
Vissa står som överviktig enligt BMI för att de har enorma bröst och enorm rumpa som inte går bort med annat än kirurgi.
Etc.
Men ett BMI under 20 ska inte vara hälsosamt, det beror ju som sagt på men jag tycker inte att din vikt och längd går så bra ihop. Speciellt med tanke på att du tränar.
Jag är 157 cm "lång" och min normalvikt ligger mellan 50-61 kg, enligt läkare. Då bör ju inte en person som är 16 cm längre ha samma "normalvikt" känns det som.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#10 Fast när man bara är 15 år kan det vara så att kroppen inte hänger med i växandet. Vikten kan komma att rätta sig med åldern. Jag var själv väldigt smal fram till 20 årsåldern trots att jag åt som en häst.
#11 Självfallet, men jag tycker fortfarande att det känns lite. Jag har alltid varit överviktig och stod på gränsen till fetma när jag var 14. Trots det så sa folk hela tiden att jag inte skulle banta för att min kropp inte skulle må bra av det eftersom att jag var så ung.
Jag tycker att man kan förbise åldern ibland. Både i övervikt och undervikt sett.
#12 Okey, så vad tycker du jag skulle ha gjort då? Jag var underviktig, åt som en häst. Om du nu tycker det är för smalt, vad ska man göra åt saken?
Åt överviktiga hållet är det en annan sak än åt det underviktiga, om det underviktiga är natuligt och har med växandet att göra. Övervikt kan man ändra på dieten och träna.
#13 Har man hög ämnesomsättning så är det en annan sak, det är klart att det är nästintill omöjligt att gå upp i vikt då man "lider" av det. Men många som har hög ämnesomsättning brukar styrketräna och börja äta mycket kött. Det hjälper.
Men jag fick endast intrycket av att TS ville veta om hon hade ett normalt BMI.
#14 Okey, jag har inte hög ämnesomsättning, utan det var bara så att min kropp växte på höjden och resten hängde inte med.
Att TS är smal är vi överens om.
Sedan har du fel angående att BMI under 20 inte ska vara hälsosamt.
Normalvikt genom BMI ligger mellan 18.5–24.99.
Naturligt smala personer med BMI runt gränsen till undervikt kan trots detta vara mycket hälsosamma och inte alls undernärda. Mycket beror på din kroppstyp så man ska inte stirra sig blind blind på viktklasserna.
Tack så mycket för alla svar! Lite måste jag allt skratta åt de ni srev:
"Vi är iallafall överens om att TS är smal"
Haha söta ni!:)
Vad ja har läst är väl BMI OFTAST beräknat till vuxna? (förutom de skolsyster har :p)
#16 Precis, det händer väldigt mycket med kroppen i tonåren, ja även upp till 23.
Just därför BMI är lite konstigt.

Fast man kan också räkna ut barnbmi, och där kan man också se medel bmi för den åldern man är i :)
- Medarbetare på studier.ifokus
kan någon ta bort tråden?:)
#19 Får man fråga varför du vill att den ska bort?
#12 Jag tycker att du bör läsa på om du finner att en 14-åring ska banta. Kroppen får inte utsättas för så drastiska ändringar vid så låg ålder eftersom att man fortfarande växer. Man måste låta kroppen bli klar innan man kan ändra på dess byggnad. Jag vet detta då en drastisk viktnedgång fick mig att sluta växa helt. Då var jag mycket överviktig och gick ner genom ökat motion och ändrad kost, men det gick för snabbt för någon i lägre tonåren. Yngre måste ta det lugnare med sin vikt,så enkelt är det bara.
TS: Jag tycker inte att du ska stirra dig blind på detta! Tränar du rätt och äter bra så ska du inte oroa dig, ett BMI på 17 är faktiskt inte så illa, och det är svårt att räkna ut bmi på ungdomar eftersom att man växer så annorlunda. Säger din skolsköterska att du har en bra vikt så har du det, hon kan se din växtkurva som ett internettest inte kan :)
BMI och vikt säger ju egentligen inte så mycket eftersom muskler och fett väger så olika. Två personer med samma BMI kan ju se helt olika ut t.ex. jag och min syster skiljer ca. 20kg i vikt och vi kan ha samma strl, skillnaden är att hon har så mycket muskler som väger och jag är tanig och helt muskellös. (Inte bra, jag vet) Men som alla andra säger, oroa dig inte för om ditt BMI TS!