Ren hud under smink
Hej!
Jag var på en sminkkurs för några veckor sedan. Då sa kvinnan som höll i kursen, att man inte får finnar av puder/foundation om huden är ren under. Eftersom att huden då andas under, och porerna inte täpps till.
Men vilka produkter kan det vara hon menar att man ska använda?
Skulle till exempel "Rosenserien Rengöring" kunna vara någonting som skulle funka om man använder det på morgonen innan man sminkar sig? Eller ska produkten sitta kvar, under sminket och "komma in" i huden för att huden ska kunna andas under? Eller skulle dagkräm kunna funka, eller är det bara för att fukta huden?
Om inte, så får ni gärna tipsa om en produkt som är bra att ha under!
Tacksam för svar. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rengör huden som vanligt med produkter som är till för ansiktet. Först en cleansing foam tex, sedan en tonic och avsluta med en fuktcreme.
Sedan använder du smink över det, kanske också en primer.
Det viktiga för att undvika att få finnar av smink är att man tvättar av sig sminket på kvällen.
Precis som #1 sa :)
Jag själv brukar oftast strunta i toner och fuktcreme om jag t.ex ska ha foundation. Jag vet inte om detta är inbillning eller ej men jag brukar uppleva att jag har bättre hy dagen efter jag haft foundation. Det är mycket möjligt att om man har ren hud under och har på foundation att denna då fungerar som ett skydd hela dagen mot att smuts kommer in i porerna. Sen om man har smutsig hy under sminket täpper sminket till och fångar skiten, vad vet jag?
#2 En bra fuktcreme tillför bra saker till huden i ansiktet. Är viktigt om man tvättar sig ofta. Återfuktning är A och O för en ung och frisk hy.
#3 Ja, det är sant. Men om man har fuktig hud från början och börjar med fuktcremer slutar huden själv producera fukt vilket leder till att man blir torrare. Samt att jag inte alls litar på det de har i fuktcremer ute, men det är bara jag.
#4 Du förstör hudens egen balans genom att tvätta dig med produkter, därför man tillför fukt.
Fukt är inget som produceras av huden. Däremot kan man ha fet hy och då kan det kännas fel att tillföra fukt, som att man blir fetare. Men använder man rätt produkter bli hyn inte fetare utan den får rätt balans.
#5 Ja, det är det jag menar :) Kanske var lite otydlig. Fukt = fettet huden producerar. Jag iallafall har varken fet eller torr hy, jag kanske har tur bara :)
#6 Ja, en del har perfekt hy :)
Haha nja, kanske i det avseendet. Annars vet jag inte