Pormaskar
Tänkte höra ifall det är någon som har något bra tips på hur man blir av med pormaskar utan att klämma dom.
En kompis till mig har ganska stora problem med sådanna på näsan och dom är ju ganska knöliga att klämma. Dessutom är jag ganska intresserad att få bort de få jag har.
Jag tvättar ansiktet en gång om dagen men fortfarande finns de där.
Någon som har något bra tips med egen erfarenhet att det fungerar? Skriv då =P

Nivea säljer sådana där porstrips. Man blöter näsan, sätter på strippen, låter sitta i 10 min ca tills det torkar och drar sedan försiktigt av. Kan göra lite ont, men det fungerar ganska bra, man får med en del. Gör inte peeling före bara, då fungerar det sämre har jag märkt. Men annars kanske peeling följt av en lermask en gång i veckan eller varanann vecka hjälpa. Vad mer… värm vatten i en kastrull och håll sedan huvudet över den med handduk över huvudet i 5-10 minuter. Då öppnas porerna och följt av en ansiktsmask blir man mycket renare. Kan ju kanske klämma lite försiktigt också… Ja, då har jag nog brainstormat klart om detta 
Ge fan i att käka godis ;)

Jag har också pormaskar på näsan och de verkar ha bestämt sig för att sitta där för alltid! Jag har nog försökt det mesta under de senaste tio åren, helt utan resultat.
Har provat såna där näsplåster. Men har inte sett något bestående resultat. Dessutom är de ju dyra.
Såg nån reklam nyligen om en ny kräm mot just pormaskar. Tror den fanns på apoteket. Nån som provat med gott resultat?

har provat såndär "porvaxning" på näsan.
Fick bara mer av den typ…
#1 Ok, det var många bra tips =P
#2 Jag käkar godis typ 2 ggr i månaden så det är nog inte godisets fel, däremot kan jag tänka mig att min kompis äter enormt mycket..
#4 Ok.. Provade clerasil mot finnar förut i "min ungdom" ( =P ) och jag fick oxå mycket mer =P Konstigt igentligen
Jag har provat nivea-strips och de fungerar jättebra men är dyra och täcker inte hela hakan eller näsan så därför provade jag en billig ansiktsrengöring, Yves Rochers bio specific 2 i 1 rengöring + ansiktsvatten mot ojämnheter, och den fungerar toppenbra. Efter tre dagar var det bra och jag tvättar en gång om dagen. Det finns en kräm också men den tycker jag inte behövs. Om jag gör uppehåll i tre dagar är tillbaka till det gamla vanliga, men om jag, som redan sagt, tvättar en gång om dagen så är porerna mycket renare och mindre och huden helt slät.
åsa
#6 Ahh, det måste jag nog ta och prova. Dock har jag ju som sagt var inte mycket porer men det är ju ändå finare utan =P Ska kolla upp de produkterna, tack =) Men måste jag ha den mot ojämheter för att det ska fungera?
Gå till en hudterapeut, de klämmer till rätt bra. Har varit en gång och aldrig mer, (kanske säger allt) men det var en ordentlig och effektiv portömning! usch vilket hemskt ämne… :)
#5 Okaj, det var värt ett försök… Så blev jag av med det iaf :)

Gör en portömning hos en hudterapeut. Jag gjorde en förra sommaren och blev jättefin på näsan (och resten av fejan också ;) i flera månader framöver, och har inte alls lika mycket pormaskar som förr.
jag har väldigt sällan finnar.. just nu har jag 1 uppe på pannan :P o innan den var de jätte länge sen!

#11, men pormask & finne är två olika saker :)
# Jag vet inte om du måste ha just den mot ojämnheter men jag valde den eftersom den var porförminskande.
# borde kanske tillägga att jag inte har ojämn hy och den fungerar jättebra ändå. Jag vill ju ändå ha mindre porer och det hjälper den till med.
#9 Ja, det var värt ett försök iaf, precis som du säger.. Jag är tacksam för att du tar dig tid att hjälpa iaf =)
#10 Ok, gjorde det mycket ont? Hur mycket kostar det? Vet inte riktigt ifall jag vill prova på det, känns lite konstigt, att låta någon annan göra smutsjobbet, då kan jag nästan anställa någon som torkar mig i baken efter jag varit på toa =P Nejdå, men jag ska tänka på det…
#13 Så du tror inte det är nödvändigt alltså?

#15, jo, det gjorde lite ont… Men det är värt det! Man blir så otroligt mjuk & ren i hyn. För mig kostade det 450:- för en timme tror jag.
#16 Ok, jag får fundera på det ;) Tror jag provar den där smärtfria hudvårdsprodukten först =P
#12 oj hahaha :D
#15 nödvändig vet jag inte, men det var deras enda porförminskande. (tror jag i allafall för den här var för fet hy och jag har inte det men köpte den i allafall och om de hade haft någon annan porförminskande hade jag troligtvis valt en annan mer för min hy så därför tror jag att detta är den enda de har). För mig spelar det ingen roll då den fungerar utmärkt på mig ändå.
#15 nödvändig vet jag inte, men det var deras enda porförminskande. (tror jag i allafall för den här var för fet hy och jag har inte det men köpte den i allafall och om de hade haft någon annan porförminskande hade jag troligtvis valt en annan mer för min hy så därför tror jag att detta är den enda de har). För mig spelar det ingen roll då den fungerar utmärkt på mig ändå.

Ska du klämma själv så måste du ånga upp ansiktet först och sendan klämma försiktigt för att undvika ärr. Använd ojlefria produkter om du har en fet hy, men glöm inte att återfukta huden. Blir huden uttorkad så producerar den bara ännu mer fett som täpper till porerna (därför får många finnar av tex Clerasil eftersom den torkar ut) Om du äter godis eller inte spelar ingen roll för dina pormaskar…