Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettskönhet
Läst 7163 ggr
Sirocco
1

Hudvård TIPS!?

JAg söker tips på produkter, kurer, vadsomhelst som håller eran hud fri från finnar och pormaskar.

Hatar känslan av att vakna upp till nya hemskheter i ansiktet.

Samt så har jag fått en massa äcklicka pluppar på bröstet som jag gärna skulle vilja få bort!

Tips någon?

Kramar / Julia (=

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har börjat med att skrubba ansiktet med olivolja blandat med socker.

Ansiktet blir sjukt lent och döda hudceller försvinner när man skrubbar med sockret. Min hud blev faktiskt inte lika "grå" som den var innan!

Jag skrubbade ansiktet i duschen, så att jag kunde skölja av ansiktet ordentligt eftersom att det är olja.

Efteråt så känns huden väldigt fet för att oljan fortfarande är på huden men efter några timmar så försvinner det.

Jag föreslår att du gör det här på eftermiddagen när du är ledig från skolan eller jobbet osv.

Birke
0

Jag tvättar mitt ansikte med mitt tvättbalsam och smörjer in med aloevera och jojobaolja :) Att ta hand om huden och sluta torka ut och kleta in med skit har hjälp min hy jättemkt :)

Sirocco
0

tack för tipset. har hört att man kan använda socker o citronsaft med.. men olja verkar bättre!

Kramar / Julia (=

ladymiss
0

använd lermask :) Finns att köpa på bl.a kicks & åhléns!det finns så man kan köpa en hel flaska med smet som räcker länge ;P

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Sirocco
0

Hjälper det mot finnar o sånt då?

Jag vill verkligen få bort dem i ansiktet o på bröstet. ser förjäkligt ut.

Problemet är att man vill ju inte tvätta ansiktet för ofta, för då får man nya. och den får inte vara för fet heller.

Kramar / Julia (=

Cazzos
0

#5 Porerna öppnar sig när det är varmt och om du svettas enkelt i ansiktet som mig, och torkar bort det hela tiden så samlas svett och smuts i porerna och så blir det pormaskar.

Jag svettas väldigt lätt på näsan så jag får pormaskar ganska ofta, men de syns inte så mycket och jag tvättar också bort överflödigt fett från huden dagligen.

Tvätta ansiktet med tvål som är "extra/ultra moisturizing" och innehåller t.ex. milk, olive eller honung.

Alltså det är vad jag skulle använda. Starka medel som har massa parfym i sig och luktar gott men starkt, typ som Neutrogena, funkar längre inte på mig.

De produkterna funkade ärligt talat inte så bra första gången jag använde dem heller, men det är individuellt! Glad

Jag får inte heller så mycket finnar, men när jag får finnar så måste jag klämma dem för att annars försvinner varet i finnen och kvar blir en "finne utan var" som blir svår att ta bort och som gör ont.

ladymiss
0

ja lermask torkar inte ut och ska "rensa" pormaskar eller nått sånt :P

Sirocco
0

Men så jag ska typ tvätta ansiktet o bröstet då gissar jag morgon o kväll. eller bara en gång? och sedan nån gång under dagen göra lermask,använda olivoljekletet osånt?!

Kramar / Julia (=

ladymiss
0

är olivolja verkligen bra för fet hy??

Cazzos
0

Olivolja passar vilken hudtyp som helst. Molekylerna är för stora för att täppa igen våra porer, så det fungerar bra som ett lengörande medel för ansiktet.

Men det är väldigt olika, min hud blev inte torrare av det men huden blev lenare i en dag eller två.

Sirocco
0

Dags att testa detta i duschen nu då. återkommer lite senare.

Kramar / Julia (=

Cazzos
0

Lycka till. :)

Kom ihåg att inte stå och gnugga i hela ansiktet för att huden kommer att kännas EXTREMT fet efteråt men det är bara oljan som lagt sig som ett lager över huden, det är inte lika oljigt om en timme eller så när det har torkat. Glad

Notering: Olja och socker hjälper inte till med att ta bort finnar och pormaskar, det är mer som en exfoliering och gör huden len. Flört

Sirocco
0

Färdig dushad o klar med ett kletigt fejjs.. känns redan mycket bättre o väldigt rent o klart. Kan också bero på att mina onda kompisar kleta på ögonskugga i mitt fejjs idag..men,men.. ska fortsätta med detta. Hur ofta bör jag göra det?

Kramar / Julia (=

Eklang
0

Förlåt för trådkap.. Men kan detta med olivoljan vara bra för en hy som är ganska torr? :) Då min är det så kan det vara bra att veta :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Cazzos
0

#14 Ja det funkar bra för torr hud Glad

#13 Jag skulle rekommendera ca 1 gång i veckan. Använd mild tvål dagligen för att få bort överflödigt fett från huden.

ladymiss
0

åh ska nog också prova:)

Sirocco
0

Det var jätteskönt!

Kramar / Julia (=

hus-musen
0

Ett tips är helt vanlig honung, skrubba in och låt ligga som en mask i 10-15 min. Vill man ha lite extra rengöring blanda honung och citron!
Sen smörja in med arganolja, måste vara 100% ren olja. jag klarar inte av doften av olivolja eller annan olja.

Det är det enda som funkar för mig, och man kan ha det på hela kroppen. =)

Qui dormit, non peccat

Sirocco
0

Tack! men om man söker något för att speciellt få bort finnar så snabbt som möjligt eller förhindra uppkomsten av nya.. vilka produkter bör jag använda?

Kramar / Julia (=

hus-musen
0

Honung, alternativt tandkräm. Har inte hittat några andra produkter som hjälper. Jag ser resultat på två dagar med honung.

Qui dormit, non peccat

Sirocco
0

OFTA! Då ska jag definitivt kleta på massa honung. går det bra med vilken olja som helst efter o hur länge ska den sitta på?

Kramar / Julia (=

hus-musen
0

Haha kleta vet jag väl inte, men massera in i huden och låt sitta som en mask ett tag. Men välj bra honung som inte har blivit upphettad, är den upphettad så försvinner mycket av de antibakteriella egenskaperna. Jag föredrar arganolja, men olivolja (om man står ut med doften) sägs oxå vara bra.

Sen så har alla olika hudtyper, det som funkar för mig behöver inte funka för dig och tvärtom. Men de kostar ju typ inget att prova iaf =)

Qui dormit, non peccat

Cazzos
0

Glöm inte att smörja in huden med en bra ansiktskräm som återfuktar din hud, annars kan den bli för torr efter att du har tvättat ansiktet med tvål eller liknande, och sen börja producera massa fett och sen så får du mera finnar.

EvaLuna
0

Rekommenderar detta

http://www.theoilcleansingmethod.com/

Lite meckigt men helt klart värt besväret för hy med finnar, pormaskar & annat elände.

christina-1980
0

blir inte huden fettigare om man andvänder olja??

Eklang
0

#25 Det låter ju som det. Men jag tror att, precis som med BM, att det blir bättre :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Cazzos
0

#25 Nej, huden blir inte fetare om man använder olja. Det beror dock på vilken olja du använder.

Min hud var lika fet efter behandlingen som den var innan. Alltså när all olja hade försvunnit så var min hud fortfarande lika fet.

Jag har inte fet hy men jag blir lite fet runt näsan, i pannan och i tinningen när jag inte tvättat ansiktet på en dag eller två med tvål.

Sirocco
0

Vänta! Nu har jag en fråga angående då man använder olivolja o socker… Man säger ju att man inte ska irritera huden genom att skrubba eftersom att det bara påökar förekomsten av nya. Är verkligen socker och olivolja en bra grej att göra då eftersom det verkligen river på huden av sockret?

Kramar / Julia (=

Cazzos
0

#28 Du ska inte skrubba så hårt. Använd 4 fingrar för att långsamt massera väldigt mjukt i cirklar över hela ansiktet så river det inte på huden, du exfolierar bara den.

Om du skrubbar som en galning så gör du såklart illa huden och då blir den irriterad.

Sirocco
0

#29 Okej Bra! Då vet jag hur jag ska genomföra det :D

Kramar / Julia (=

Cazzos
0

Glad

MissInAction
1

Ser att du fått många bra tips här på naturliga produkter att använda :)

Ett synsätt som jag och många andra använder för att få bukt med problemhy är holistiskt. Det vill säga se till dels vad du använder för produkter, vilken kost du äter, hur du mår fysiskt och psykiskt. För att allt hänger ihop.

Exempelvis som en del här redan sagt så fungerar socker utmärkt som peeling av huden, havregryn är ännu mer skonsamma. Dock så är socker hemskt för hyn om du äter det. Det är för övrigt hemskt rent allmänt då det är inflammatoriskt - gäller även stärkelserika kolhydrater såsom spannmål och frukt som bryts ner till socker direkt i magen. Så uteslut socker ur din kost, det är ett bra första (och långsiktigt) steg.

Jag tänker lägga in lite länkar här som jag råder dig att titta igenom, särskilt de två första. Allra första länken har dessutom ett forum där du kan läsa. Och så har hon youtube-videos. Andra länken behandlar hur fantastisk huden är. När jag läste igenom det för 1.5 år sedan började jag gråta för att jag insåg att jag hade misshandlat min hud i alla dessa år, och motarbetat den. När allt den gör är att skydda organen, förnya sig själv, den absorberar allt du utsätter den för och den för ut slaggprodukter ur kroppen. Huden är fantastisk och man kan lära sig att arbeta med huden istället för att arbeta mot den.

Du säger att du vill få bort finnarna så snabbt som möjligt, men de kommer bara att komma tillbaka om du går på dem med en "ytbehandling" så att säga, och inte behandlar orsaken till finnarna. För de är ett tecken på att något är fel. Kan vara hormonellt eller kommedogeniskt (alltså att det kommer av produkter).

http://www.highonhealth.org/

http://www.stoppickingonme.com/background_a02.php

http://www.dermadoctor.com/pages/newsletter158.asp?WID={59E17ED6-4A23-11D8-919D-0002B330452B}

http://www.beautymagonline.com/pages/comedogenic_effects_of_cosmetic_.htm

http://www.savvyskin.com/how-to-prevent-cosmetic-acne

http://www.zerozits.com/Articles/acnedetect.htm

Min hy har förbättrats dramatiskt sedan jag slutade använda alla vanliga produkter som du kan köpa i handeln, och istället började bli medveten om vilka ingredienser som dels irriterar huden, torkar ut huden och gör att finnar bryter ut. Använder bara naturliga produkter nu samt mineralpuder. Och jag äter lågkolhydratkost (knappast något socker) och har balanserat upp mina hormoner. Hyn är fortfarande lite torr men inte irriterad, all rodnad är borta. Skulle kanske kunna lägga upp bilder om du behöver bevis Tungan ute

Det får vara allt för nu, ruskigt långt inlägg redan! Men jag vet att det är värt det och du kommer ha glädje av det under lång tid, inte bara närmaste dagarna.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Sirocco
0

Jag skulle mer behöva tips på det som är bra att äta och det som är dåligt.

Förstår att jag ska undvika godis och choklad men vad mer…

Kramar / Julia (=

MissInAction
0

Ja det där är det jättebra om du kan undvika, just socker är en jätteelak bov, som finns i många livsmedel i affärerna, charkprodukter, såser, röror etc. 

Dricka mycket vatten brukar det tipsas om. Inte överdrivet mycket men mer än vad de flesta av oss dricker. Vattnet rensar ut slaggprodukter från kroppen.

En annan bra sak är att se till att man kan svettas ut slaggprodukter och annat "skräp" från kroppen. Allt går ju ut genom porerna. Finnar är alltså ett symtom på något. Så om man har en deo som blockerar porerna så liksom stänger man in det istället för att släppa ut det, och nånstans måste det ju ut.. och just i ansiktet vill vi ju inte gärna att det ska ske Glad Det är väl just antiperspiranter som sägs blockera porerna. I armhålorna släpps det ju ut mest, och kommer det inte ut där så..

Sen kan man fundera på om alla onödiga tillsatser som de har i maten, verkligen är bra för hälsan och hyn Flört
Och margariner, typ lättmargarin och såntdär som folk använder till att baka. Det är ren smörja, skokräm.. bensinrester och grejer. Och innehåller massor av omega6, vilket har en inflammatorisk verkan. Så DET vill man absolut undvika om man vill förbättra sin hälsa och hud.

Kluring om Ryssland

Sirocco
0

Dags o köpa en annan deo då… någon du kan rekommendera?

Kramar / Julia (=

MissInAction
0

Hmm min absoluta favorit-deo är faktiskt, tyvärr, en antiperspirant ObestämdDet är Biotherm Deo Pure (den ljusgröna), den kostar runt 200 kr men den doftar fantastiskt gott och man är torr och fräsch hela dagen! Så den kör jag på nu, men bara för att jag inte klarade av det som förmodligen hade varit ännu bättre, vilket är: _bikarbonat! 

_Jag såg tipset på Highonhealth.org  och hon visade i en video hur hon använde bikarbonat som deo. Hon tog en bomullspad och blötte (och kramade ur) oc sedan hällde hon ut lite pulver i mitten så att det "smälte ut" och sedan strök hon på det på huden. Det är ungefär samma effekt där som med Deo Pute - helt torrt och fräscht! Inga konstiga dofter, och inga märken på kläderna heller. Det som hände mig var att det började bli rött och klia efter en månad ungefär. Jag har lite kinkig hud. Men det kan ju vara värt att prova? Väldigt billigt och miljövänligt Skrattande

Jag klistrar in länken till videon och texten här så kan du höra hur hon förklarar :)

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Kolla in denna 10 minuter långa video med massor med fina tips Glad

Kluring om Ryssland

olympiathurfjell
0

phela och smörja in sig. Tycker om the body shops produkter dem är bra och doftar underbart. ♥

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Kisssssik
0

#2 måste bara fråga, menar du att du tvättar ditt ansikte med hårbalsam!? Skrikandes

[marizia]
0

Jag har använt en massa olika hudvårds prudukter och vissa har fungerat bra vissa inte, den första som jag tycker fungerar jätte bra är:

Vichy Normaderm: Jätte bra tycker jag den tar bort finnar och andra orenigheter i ansiktet, och det luktar gott med.

Den kostar runt 170 kr på Apoteket.

Rekomenderar det starkt då jag själv använder den nu och är super nöjd med den.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.pharmacyathand.co.uk/media/gbu0/prodsm/gel_nettoyant_profond_peau_nette.jpg&imgrefurl=http://www.pharmacyathand.co.uk/gbu0-catshow/Vichy%2BNormaderm%2BFor%2BOily%2BSkin.html&usg=__q5rUB4MFWD0Tz6C_ghkpS9QHotI=&h=899&w=689&sz=50&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=vdELEf89a6QjWM:&tbnh=166&tbnw=127&ei=Ak8lTvTzK8iUswahnv2lCQ&prev=/search%3Fq%3Dvichy%2Bnormaderm%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26gbv%3D2%26biw%3D1279%26bih%3D639%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=915&vpy=76&dur=2951&hovh=257&hovw=196&tx=94&ty=137&page=1&ndsp=19&ved=1t:429,r:5,s:0&biw=1279&bih=639

Clearasil Skin Perfecting Wash: Denna är med jätte bra,men lite sämre än Vichy om jag ska vara ärligt men ändå bra.

Den kostar runt 60 kr på Ica Maxi.

Rekomenderar denna med då den ändå är bra för dom som inte vill spendera en massa pengar på hudvårds produkter.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://images.mirror.co.uk/upl/m4/feb2009/2/4/4C851DDD-E4F6-65AA-C5664C48FB5AF33A.jpg&imgrefurl=http://www.mirror.co.uk/celebs/celebs-on-sunday/beauty/2009/02/08/spot-washes-celebs-beauty-awards-winners-115875-21102701/&usg=__RmhAEyc6L-G5xbGlpYi4oCJg-jo=&h=733&w=450&sz=30&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=zC83VrNTlqzfhM:&tbnh=173&tbnw=106&ei=CFUlTviRDsmSswbFwoTFCQ&prev=/search%3Fq%3Dclearasil%2Bskin%2Bperfecting%2Bwash%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26gbv%3D2%26biw%3D1279%26bih%3D639%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=371&vpy=64&dur=275&hovh=287&hovw=176&tx=91&ty=115&page=1&ndsp=19&ved=1t:429,r:1,s:0&biw=1279&bih=639

Hoppas detta var till nån hjälp! ;)

mhv/Marizia

MissInAction
0

Jag ska kolla in Vichy Normaderm. Är lite skeptisk till "kommersiella" hudvårdsprodukter eftersom de har så mycket onödigt och hudirriterande i dem. Men ska se vad de har blandat i Flört

Tänk också på att om du har akne på grund av hormonella orsaker så hjälper en "ytbehandling" sällan särskilt mycket. Det kan vara PCOS, diabetes, tarmåkommor eller vad som helst som sätter hormonerna ur balans. Då är det vanligt att man får akne och vad man än sätter på huden så är det samma (uteblivna) resultat. Menar med detta att det kan vara så för en vissa.

Produkter som torkar ut finnar, och därmed huden, bidrar till att huden sätter igång ännu mer talgproduktion för att smörja. Det blir en ond cirkel. Så försök hitta så skonsamma produkter som möjligt.

Jag vill återigen rekommendera den här sidan för den ger otroligt bra information om hur fantastisk vår hud är, och hur den dygnet runt i hela vårt liv arbetar för att förbättra sig själv och skydda oss mot angrepp och infektioner etc. Väl värt att bokmärka och läsa Glad
http://www.stoppickingonme.com/background_b03.php

Kluring om Ryssland

Birke
0

#39 Jupp, precis som jag tvättar kropp och hår med BM-godkänt balsam.