Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettträning
Läst 2855 ggr
hannakb
0

BMI?? O.O

Hur räknar man ut sitt BMI egentligen ?

soetisen
0

Här kan du räkna ut ditt BMI om du vill.

Om du vill veta matematiskt hur det går till så är det såhär. Vi säger att 1.65 är din längd och du väger 65 kg då gör du såhär:

65/(1.65*1.65) vilket är ungefär 23.9

Sen ser du på sidan jag länkade hur mycket övervikt/normalvikt/undervikt är. Du ska dock inte gå helt efter det. Tränar du jättemycket så kan du ha ett högt BMI fastän du inte är överviktig utan bara det att du har mycket muskler.

- Medarbetare på studier.ifokus

hannakb
0

Okej, tack för den jättebra länken:D

Jojaton
0

Tänk också på att BMI:n inte stämmer så länge du inte vuxit färdigt.

Johanna - Instagram

hannakb
0

#3 Okej, ska jag tänka på :)

Birke
0

Här ska det räknas.. Men det måste vara felaktigt att bara räkna så här :S Människor har ju olika mkt fett o muskler.

22,7 tydligen. TROR jag är 168-169 och väger 62-65kg. Skrev 168cm och 64kg.

aliciia
0

#5 Det stämmer inte med muskler osv, men det är en bra riktlinje :)

hannakb
0

Mitt BMI var runt 19,3 … normalt eller inte?

soetisen
0

#7 BMI mellan 19 och 25 är "idealvikten" så du ligger ju inom den gränsen, dock nära undervikt. Men BMI är ju som sagt ungefärligt.

hannakb
0

#8 Okej…  Tack för svaret :)

emelie92
0

BMI har inte alltid rätt. T.ex. kan man vara kort och väga mycket pga. att man har mycket muskler. Då kommer man få resultatet att man är överviktig, vilket inte stämmer :)

LillaBenice
0

jag är på gränsen till överviktig:S

Fiona
0

#11 Som sagt så går de inte lita fullt ut på det, inget att gå efter med andra ord ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Birke
0

Skit i siffror och tabbeler - den som vet bäst hur din kropp mår är du! Räcker emd att ställa dig i spegeln för att få en ett svar på det..

hannakb
0

#13 Bra sagt :D

Elshira
0

Jag har relativt lite muskler (jag har dock relativt bra vardagsmotion och är starkare än de flesta andra) men lite mer fett istället (A) Men jag fick precis på gränsen till underviktig när jag var på ungdomsmottagningen och barnmorkan där nästan skällde på mig att jag måste äta ordentligt.

Men jag har ordentliga kärlkshandtag, och en bula på magen. Får en snygg "muffintop" som man jag har lite tighta kläder xD

Tycker BMI inte säger särkillt mycket egentligen. Men visst är man normalbyggd och har 30 i BMI så är man ju överviktig - men vem skulle inte se det med ögonen?

Det är så himla synd, hittade en sida med BMI för ungdommar också, där de alltså tog hänsyn till åldern med (där jag då istället var normal) men vet inte vad sidan hater.

Hur som helst, ta inte för hårt på BMI, det känns mer som en plojgrej :P

Hakuna matata!

Fiona
0

#16 Säg till om du kommer på namnet på den sidan :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

soetisen
0

#16 Här finns en sida som tar hänsyn till åldern :)

MissInAction
0

Ja detta med BMI ska man väl ta med en nypa salt. Dels som så många säger så kan du få "orättvisa" siffror beroende på om du är kraftigt bygd, tränar, har mycket fett som inte syns osv.

Sedan är det alltid någon som sätter normen för "normalt" BMI. Tänker till exempel på i USA där de bestämde sig för att ändra normen och sänka siffrorna på de olika nivåerna - och vips så blev hundratusentals amerikaner överviktiga och feta, bara över en natt!

Ett annat exempel är de som gjort en gastric bypass-operation och som har fått mycket lös hud hängades. Den huden ökar deras BMI. Fastän det "bara" är hud.

En annan grej som de säger nu är att man kan ligga raklång på golvet och se hur magen beter sig.. de menar att om magen "flyter ut", lite som en deg,  så är det bättre än att den står rakt upp. Hehe, hoppas ni fattar Tungan ute

BMI känns faktiskt orelevant och det är bättre att titta på hur man mår fysiskt och psykiskt Glad

Möjligtvis hålla koll på midjemåttet :) Bukfetma ökar risken för en mängd sjukdomar.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Fridaaaa
0

Jag litar inte helt på BMI, kollar på kroppsform osv med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enligt BMI så har världens starkaste man, Magnus Samuelsson, fetma. Så BMI är inte det första man ska tänka på.

BMI stämmer inte för alla, men jag brukar skippa det.