okej outfit?
tjena, tänkte se om ni ville vara lite smakråd, jag ska på "grundenten" om 2 veckor… jag hatar att klä upp mig, men jag vill gå och det är "kavaj" som klädkod. vilket då motsvarar typ coctailklänning för tjejerna. jag skulle aldrig under min levnadstid ta på mig varken tights, tunika, blus och allra minst kjol eller klänning. så då tänkte jag. varför inte kavaj? :) så då tänker jag, är det ok att gå på en sådan tillställning klädd i:
svart kavaj (killmodell, är det ok att kavla upp ärmarna på den? vill gärna ha så)
jeans (killmodell)
mer uringad t-shirt el. linne (killmodell)
vill absolut inte se jätteuppklädd ut!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vill du inte ha klänning/tunika/kjol behöver du ju absolut inte ha det (kavaj är den minst strikta klädkoden nuförtiden). Jag skulle säga att kavaj innebär "lite bättre än till vardags". Gå i det du känner dig bekväm i, men fancypancy det lite! Jag skulle dock inte ha något alltför urringat, det ska ju vara smakfullt annars skulle man inte ens ange en klädkod.

Jeans är inte ok, ska det vara byxa ska det vara "dräkt"byxa, riktig finbyxa alltså.
Som kvinna ska man vara riktigt feminint klädd så kavaj är inte ok.
Det är den minst strika klädkoden men man ska ändå vara riktigt finklädd så den klädsel du beskriver är inte "godkänd".
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
med urringat så menar jag inte jätteurringad, utan alltså inte tajt i halsen men självklart inte så för mkt av brösten syns.
#2 hehe, i så fall har jag problem…. :P "dräkt"byxa är inte ett alternativ eftersom jag inte vill se jätteuppklädd ut.
"som kvinna ska man vara riktigt feminint klädd" utan att överdriva så skulle jag inte ens visa mig i kjol/klänning för mina föräldrar, oc jag skulle känna mig löjlig och oerhört obekväm…
att en kvinna "ska/måste" vara feminin gör mig nästan förbannad, vad är det för värld att leva i!? visst det flesta kvinnor vill självmant klä sig feminint, men vi kvinnor som "inte är feminina" då?
ska vi inte få ta plats i sammhället? för att vi inte "passar in"
ska inte vi kunna gå på finare fester bara för att vi inte vill vara feminint klädd?
nej jag ska inte ändra på mig bara för att de flesta anser att kvinnor "ska vara kvinnliga" och män "ska vara manliga" ja tycker att det är sjukt att det "ska" vara så. folk får respektera mig för den jag är.
jag respekterar andra kvinnor och män, så de får lov att respektera mig.
ska man inte få känna sig bekväm i kläderna? att tvinga på mig klänning eller kjol är som att tvinga någon visa sig naken på en allmän plats, det skulle kännas förnedrande och skamset. de flesta (alla) anser att det inte är normalt att visa sig naken allmänt, för mig är det onormalt att ha på kloj eller klänning.
Jag tycker inte att bara för att man är tjej,så måste man inte ha klänning eller kjol, det är ytterst sällan jag har det, trivs inte så bra i det.
Jag är inte duktig på sånt här men jag hade inte tyckt det var fel med kavaj, dock inte jeans på en sådan tillställning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det beror ju helt på vad man har för jeans… ett par trasiga, baggy som hänger vid knäna tror jag att varje vettig människa förstår att man inte ska ha - men ett par hela och rena med snygg passform skulle jag godkänna. Om jag hade en tillställning skulle jag hellre se mina gäster glada och nöjda än att de hade kläder på sig de inte trivdes i bara för att tillfredsställa mig eller andra gäster.
visst är det okej att gå klädd så men varför skulle det inte vara okej? Jag vet felr tjejer som klär sig i kavaj än kostymbyxor å sånt :S Jag säger såhär: Ha vad du vill bara du känner dig bekväm :) Brukar själv gå som du beskriver:) (fast med tajta byxor till) :P Det kan ju visst se smakfullt ut även fast det är kavaj och urringning om det är urrigning, bara det inte ser fööööör vulgärt ut med jääääättestoooor urringning typ ner till knäna.Men vad du än trivs i får du väl ha vad du vill tkr jag ;) tkr de låter som en bra idé!
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
tack, tack,tack och åter tack för ert stöd! ni anar inte vad det stärker mig! :D

#6 Tänk på att vårda ditt språk samt hålla trevlig ton
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Hur man klär sig till vardags eller fester utan klädkod tycker jag är helt upp till varje individ och jag gillar att se olika klädstilar annars skulle det vara brutalt trist…
Men till en fest/bröllop eller dyl när man är inbjuden och arrangören har ansträngt sig och vill ha det på ett visst sätt på sin tillställning och angett önskemål om klädkod så tycker jag att man respekterar det.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#8 vad? Jag har väl inte på något sätt stampat ner på någon? är det mina smilysar som gör det otrevligt? Jag förstår inte? För det var inte mitt mål… Men alla kan ju tolka saker olika:) Jag menar alltså det handlar ju bara om kläder… inget jag direkt blir otrevlig för ;P haha

#10 Jag tycker inte att frasen "#2 HAHAHA vafan är det för skit" låter särskilt trevligt…
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag kan väl tycka att svarta tajta jeans och en kavaj kan vara snyggt. Det är lite svårt att veta med tanke på att jag inte vet hur du ser ut… Jag såg en bloggare klädd på detta sätt med uppvikta ärmar och allt så som du beskriver. Riktigt snyggt faktiskt trots att jag tyckte hennes frisyr inte alls passade. ;P Men som sagt, det är svårt att säga då jag inte vet hur du ser ut. Det jag tycker är viktigast är att man klär sig så att en kropp blir så snygg det bara går och då spelar det ju ingen roll om man är platt, kurvig, smal, stor, "killig" eller "flickig". Vilken stil man gillar är upp till var och en, det är så tråkigt bara att (nu säger jag absolut inte att du är en av dessa tjejer!) många som klär sig i killkläder helt tappar formen på kroppen! Anledningen till att jag tar upp detta är just för att du säger killjeans och killkavaj. Sitter det bra på din kropp så är det helt ok! Men om du har midja och fina kurvor är det lite synd om det ska försvinna i en rak kavaj. Detsamma gäller om du har en snygg rumpa. ;)
Om du vill vara riktigt fin så kan du ju alltid höra med arrangören om det är ok att komma i vad du tänkt dig. Vissa är ju väldigt måna om att killar ska vara killar och tjejer tjejer. Du känner ju antagligen denna person mycket bättre än oss och vet säkert hur personen ser på den saken. Men man ska respektera om en person försöker göra något extra och vill ha det på ett visst sätt, men igen, du känner säkert denna personen bättre.
Lycka till och ha så roligt!
#12 tack för lite tips, och som du säger så är det inge kul om formerna försvinner helt. men tex kavajen sitter riktigt bra, är ganska kurvig så formerna försvinner inte så lätt :)
hela outfiten blir:
jeans, tajta eller killmodell, ska prova och se vad som ser bäst ut/känns bäst. svarta eller mörkblå?
helsvarta converse.
svart kavaj.
linne eller liknande… inte slimmad. viken färg?
svart halvlång 80's rock frilla.
det blir ju sjukt snyggt ;) dock har jag inga tips på färger… haha;P
hehe, ja jag hoppas att det kommer vara snyggt och att jag framför allt känner mig bekväm, annars är det ineg kul… :)
jo det är ju viktigt :)
jag tycker ett rott linne skulle vara snyggt om det e din farg vill saga ;)

#3 Det viktigaste är att man själv känner sig bekväm och vacker. Och jag håller helt med dig om att man måste få vara som man vill. Men det är ingen idée att ställa frågan om klädseln du nämner är okej om du ändå inte kan ta kritiken.
Mvh Ellenfyrkant