Naglar - gelé eller akryl?
Jag tänkte passa på att ordna naglar under min semster i sommar. Får passa på då jag är montör och naglarna skulle förstöras om jag gjorde dem medan jag jobbar :P
Men frågan är då, ska man göra akryl eller gelé naglar? Jag vill ha som fransk manikyr, bygga på en längre nagel än mina egna. Mina är inte jättekorta, så vilken metod är bäst? OCh vilken blir snyggast? Som ser mest naturlig ut?
Jag kan verkligen ingenting om sånt här :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har haft gelé naglar, det är snyggt och bra. Grejen är den att gelénageln växer ut med en egna nagel, så det blir fult när den väger ut, men annars är de snyggt. :D
sen beror det ju på hur länge man vill att nagels ska sitta? Gelénaglar håller i ca 3-4 veckor, innan man måste göra om dom. Sen kan man ju tappa någon innan och så.
Kör med mina riktiga. ;)

Jag är också intresserad av att läsa svar på detta! :)
#1 Vad menar du att det växer med ens egna nagel och varför blir det fult? Är det inte bara en tipp man lägger på? Det där "gojjset" man fyller över ens egna nagel, går inte det bara att lägga på lite extra när nagen växer?
Mvh Ellenfyrkant
#3 Såhär är det, dom sätter först på en tipp på ens egna nagel, så filar dom ner den och allt sånt, sen lägger dom gelén på nageln och öven på ens egna för annars blir det ojämnt.

här ser du en väldigt bra bild hur det ser ut när nageln har växt ut. som du ser vid nagelbanden eller där så är de borta de är för nageln har växt :D
hoppas du fick svar annars är de bara fråga igen så ska jag förklara mer noga :D

#4 Ja det var en bra och tydlig bild! Men det går inte på något sätt att "fylla på" med gele? Eller blir det "bulligt" och ojämnt kanske. Fast är man petnoga så borde det gå? ;)
Mvh Ellenfyrkant
#5 Nej det går inte fylla på där de växt ut om man säger så.
Man får helt enkelt göra nya. Att göra gelénaglar tar även sin tid, det tar mellan 2,5 timme till 3 timmar. så man får ha tålamod
men det blir ju även väldigt snyggt.
har du fler frågor om de så fråga bara så svarar jag så gott jag kan :D
Jag föredrar akryl, trots att det är lite giftigare. Sliter mer på nageln och dammet är inte så bra att andas in har jag förstått.
Gelen gör SKITont på mig. När man stoppar in handen i UVlampan så mår jag illa så ont det gör. Det är när gelen stelnar som det altras värme. På mig känns det som någon sitter med en tändare under mina fingrar. Dessutom är gelen dyrare.
Och visst kan man fylla på nageln med gele. Det brukar man göra om man inte gillar kanten man får. Men som sagt syns utväxten påde på tippen och där nere.
Så, akryl för mig. Smärtfritt och snyggt.-
Gelé gör inte alls ont, & det är billigare en akrylnaglar.
gör man gelé hos en som är riktigt bra kan de vara runt 1000 lappen, men att göra akryl ligger över 1000 lappen alltså mycket dyrare.

Hur gör man med akrylnaglar då?
Mvh Ellenfyrkant
Akryl kan jag inte något om tyvärr, men det är mycket dyrare & det kostar mycket mer. Det som är bättre med akryl är att dom håller längre, och dom är lite finare än vad gelénaglar är. men som sagt gelénaglar är billigare tar kortare tid att göra.
#8 What? Var får du det ifrån? 485kr kostar ett helt nytt sett Akryl, och Gele 585 (på euronail). För 1000kr har jag inte sett det någonstans. Visa mig gärna var du sett sådana priser, och var gele är billigare än akryl. Här har du Euronails prislista . Som tur är är det billigare på den salongen jag går till. VArenda ställe jag kollat upp priser på är akrylen billigare, så jag vill mycket gärna se var det är tvärt om.
Akryl är ett sämre material, just därför är det billigare. Gelenaglar tar oftast längre tid än akryl, men det är ju relativt eftersom det helt beror på hur snabb och duktig personen som gör naglarna är. Vid gele ska du in och stelna under en lampa, vilket man slipper med akryl.
Och jo, gele gör ont på många just när det stelnar under lampan. Vissa känner mer än andra. Så du kan säga att det inte gör ont på dig.
#9 Akryl görs på ungefär samma sätt som Gele, fast man använder ingen lampa. Där jag går tar det 30-35 min.

Intressant!
Men är det stor skillnad på det ynliga resultatet eller ser både akryl och gel´´e ut attlikagärna kunna vara riktiga naglar ?:)
Mvh Ellenfyrkant
#12 Jag tycker inte det är stor skillnad på hur dom ser ut. Har man fransk manikyr så ser det inte naturligt ut, men tar man naturliga tippar så ser det verkligt ut tycker jag. Men det är hemskt snyggt med vita tippar, även om de flesta förstår att de är fake :)
Sen beror mycket på vem som gör naglarna. Det finns de som är duktiga och får naglarna att se så naturilga ut som dom kan se ut, och de som är sämre och gör dom för tjocka. Tjocka naglar är inte snyggt.
Min erfarenhet är att akrylen går att få tunnare än gelen. Men, det kan bero på att den som gjorde gelen på mig inte var lika duktig som den som gjorde akryl.
#11 vi bor inte på samma ställa därför priserna är olika. här där jag bor i halland är gelén mycket billigare & sämre kvalite,
#14 Du upprepar det, men jag vill se en prislista på det. Var man bor spelar ingen roll, eftersom inköpspriserna är de samma för alla. De kostar lika mycket i norrland som i skåne att göra ett set gelenaglar.
Så, var kan jag se dessa priser som du nämner?

#15 Så behöver de inte alls vara, kan t.o.m. skilja sig inom samma stad. Beror ju på vad man väljer för leverantör. Hur mkt mellanhänder varan haft etc.
Mvh Ellenfyrkant
#16 Som sagt, ser gärna en sådan prislista.
Tillägg; hittade en sida där de tog lika mycket för båda sorterna.
Detta är inget viktigt, ville bara se det själv, att vissa tar mer för gelen. :)
Här hittade jag lite för och nackdelar :)

#18 Tack, sk KOLLA! :)
Mvh Ellenfyrkant

Tog bort inlägg #20 då vi inte accepterar några påhopp här på sajten. Tänk er för innan ni skriver, håll en god ton och respektera varandra
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Oj, vad mycket svar det var här, har inte varit ute på länge.
Får se vad jag bestämmer mig för att göra, jag vill iaf att det ska se så naturligt ut som möjligt :)
Tack för svaren.
Vill bara puffa lite för att använda nagel & nagelbandsrengöring samt myrraolja efter det. Gudomligt starka naglar som resultat! =)