Helt klart ett i-landsproblem - OT
Jag har ett i-landsproblem..
For att bo i ett i-land sa har jag fruktansvart daligt med pengar. Efter hyran och allt ar betalt sa har jag precis £21.30 (ca 200kr) kvar i manaden att "roa" mig for, om jag inte maste snylta lite av det for att betala maten. Foder mig namligen uteslutande pa min dricks, vilken ibland ar ratt dalig… Ligger oftast pa £15-20/vecka.
Men trots att jag har daligt med pengar sa ar det ju fortfarande en massa grejjer jag behover/vill ha!
Pa min lista just nu star:
linser (behover)
vinterskor (behover)
vinterjacka (behover)
batteri och laddare till datorn (behover verkligen!)
vibram fivefingers loparskor (vill ha/behover nar det inte langre gar att springa barfota)
nya klader (vill ha)
Da jag nyss fyllt ar har jag en fodelsedagspresent innestaende, som jag far valja sjalv vad det ska vara (inom rimliga granser sa klart) sa tankte jag bocka av nagot fran min lista!
Men jag vet inte vad!
Linserna och vinterjackan kan jag glomma, for det blir for dyrt, men det ar ju fortfarande en massa pa listan kvar.. Batteri och laddare ar jag i stort behov av, men datorn knackar ju pa an sa lange (sa lange man inte rakar putta till sladden, da dor den). Dessutom kanns det sa fruktansvart trakigt att fa i fodelsedagspresent.
Sa det star i princip mellan
- nya vinterskor (har hittat billiga pa second hand som jag kan tanka mig),
- vibram fivefingers (vet att min traning uppmuntras, men det kanns lite "onodigt" iom att jag kan springa i mina vanliga skor, aven om det inte kanns lika bra), och
- nya klader (jatte-jatte-lockande, men inte akut nodvandigt)
Vill ju kunna kanna att det ar roligt att fa en present, inte "ah tack nu slipper jag spara ihop till den har trakiga grejjen"…
Vad skulle ni ha valt?
// Amanda

Om du bara har ca 200 kr att röra dig med (utöver dina obligatoriska utgifter) så kanske du kan börja söka efter ett annat jobb som ger lite bättre betalt? Eller ha lönesamtal med din chef? :) Finns det inte bidrag att söka? Eller se över din ekonomi, promenera dit du ska istället för att ta bussen, leva på nudlar ett tag?

Tro mig, jag letar jobb! Och bidrag far jag inte da jag faktiskt arbetar. Skulle jag bara arbeta 4h/vecka sa skulle jag fortfarande inte fa bidrag eftersom jag "kan forsorja mig". Och jag lever precis sa snalt jag kan. Cyklar/gar overallt, koper hela veckans matranson for vad jag far ihop i dricks och sparar aven alla mynt som blir over, som jag sedan stoppar in pa banken i slutet av manaden pa mitt "sparkonto" som gar till saker som jag behover/vill ha. Tro mig, det gar inte att leva snalare an vad jag gor just nu utan att antingen fa skjorbjugg eller sta utan tak over huvudet. All min "ordentliga" mat (kott, brod, fisk, farskvaror) ar saker jag plockar ihop en halvtimme innan affaren stanger om kvallen da de satter ner priserna pa allt med sista datum den dagen till lojliga saker som 1kr for en limpa och 20kr for en hel kyckling. Det ar inte alltid det finns varor med kort datum dock, eller sa ar det helt urplockat, sa da maste jag ju kopa pa ordinarie pris om jag inte ska leva pa endast skitmat. Jag har ju anda ca 200kr over varje manad, vilket jag "inte borde" ha, plus att jag sparar ihop alla mina mynt istallet for att slosa dem pa bussen eller en chokladbit. Ater pa jobbet varje dag jag jobbar (3 dagar i veckan), vilket i.o.f.s. bara blir scones/kakor da jag far ta de fula bitarna gratis (maste betala for all riktig mat), men da blir det ju tva mal mat/dag mindre att finansiera sjalv.
Vad som skulle vara ett alternativ i vantan pa ett nytt/ett till jobb ar att helt sluta jobba och ga pa bidrag, men det vill jag inte. Dels sa anser jag inte att jag som "invandrare" ska snylta pa andra manniskors skattepengar (aven om jag ocksa bidrar med skatten jag betalar), dels sa kommer jag vara tvungen att flytta och dels sa tror jag inget gott kommer ur att inte jobba for sina pengar. Jag behover jobba for att ma bra, och dessutom blir det svarare att fa jobb om man ar "on the dole" eftersom det signalerar att man inte kan/orkar bry sig om att antingen soka eller halla sig fast vid ett jobb, eller helt enkelt inte ar villig att jobba sig uppat sa att man blir vardig av en ok lon. Jag har ett lofte om tva dagar extra i veckan hos en optiker, men den tjansten borjar inte forrens i pask om den ens blir av. Jag klarar mig ju, sa det ar ju inte en fraga om att "se over min ekonomi", den ar sa bra den nagonsin kan bli just nu.
Forstar att dina fragor inte var illa menade, men jag lever sa tajt det gar, och det var ju anda inte det som min fraga var om… Forlat om jag later otrevlig, men det ar nog svart for utomstaende att forsta hur hart jag jobbar for att ens kunna ha de dar 200kr att spendera pa mig sjalv varje manad.
// Amanda
Har du kollat på tradera/ebay? Angående en vinterjacka alltså :) Jag har inte så mycket pengar över själv så jag brukar köpa såna där normalt dyra grejer second hand. Folk nu för tiden har ändå bara sina grejer en säsong…
Kläder går ju också att kolla efter på ebay/tradera. En laddare till datorn säkert också :)
(jag har tom hittat en laddare till min mobil i elsoprummet, fullt fungerande, förstår inte alls varför den blev slängd). Jag älskar grovsoprum, mitt köksbord med stolar kommer också därifrån^^
Vet hur det känns att sträcka ut pengarna så långt de går! Fast jag har ABSOLUT inte samma hårda tillvaro som du…
Jag skulle nog allvarligt talat sluta jobba och gå på bidrag om det skulle ge mer pengar. I slutändan så är det nog enklare att koncentrera sig på att skaffa sig ett bättre jobb när du har mer tid. Och då kommer du ju ändå betala mer skatt tillbaka!
Men till frågan! Jag skulle valt det absolut nödvändigaste som du inte kan hitta på second hand - Det kanske blir datorbatteriet? Eller om du inte hittar vinterjacka billigt, inge kul att vara utan O.o

Jag hade nog antingen valt mellan vinterskorna eller träningsskorna. Träningsskorna känns ju lite "roligare" men vinterskorna är ju bättre för då slipper man frysa. Du håller dig varm om fötterna och minskar risken för förkylningar. Vet inte vilket land du bor i, men om det är liknande vinter väder som i Sverige så skulle jag nog ta vinterskorna. Fast skor är alltid roligt att få det med :)
Nya kläder är ju alltid kul, men det går ju alltid att pyssla och göra om med sina gamla så att de känns roligare.
- Medarbetare på studier.ifokus

Mjo, det lutar nog at traningsskorna…. Har gravt ut har hemma och hittat en gammal 70-talskappa som jag glomt att jag hade, den far duga i vinter :) Det blir ju som tur ar inte lika kallt har i UK som hemma i Sverige. Far se till att forsoka impregnera den bara sa blir den nog skitbra!
Och funderar pa om jag kan vara utan batteri tills i jul, for da kan jag onska mig det i julklapp.
Och mamma och pappa kommer och halsar pa i november, och da kanske de kan sponsra med ett par vinterskor. Om inte annat sa kan jag sakert ta ett par av mammas gamla stovlar som hon inte anvander langre.
Och linserna kan jag spara ihop till sjalv.
Det far nog bli traningsskor faktiskt! 
// Amanda

Vad bra att du löste det! :)
- Medarbetare på studier.ifokus

#5 Det tror jag blir ett bra val! Jag hade siktat på träningsskor eller vinterskor. Det är ju som sagt en present o träningsskor är ju kanske roligare att få.
Hoppas att det löser sig med resten!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!