Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: hår-frisyrer
Läst 1818 ggr
a-larsdotter
0

slitet hår

jag har blekt mitt hår ett antal gånger och det är ganska så slitet nu.

har du nå tips på bra schampon/balsam eller hårinpackningar som är bra?

det skule va bra med recept på hemmagjorda hårinpackningar Cool

för jag är inte den rikaste här

Birke
0

Rekomenderar balsammetoden åter igenCool Har gjort underverk för mitt hår tillsammans med diverse oljor, ägg och feta frukter (Oljainpackning 1 gång i veckan, de 2 sistnämna ngr ggr i månaden).

Det är också bra att hålla sig borta från fön och plattång, för all värmestyling öppnar hårets fjällskickt och det sliter extremt mkt och gör håret skört.

JMax
0

Jag gillar inte balsammetoden men det är ju bara att testa sig fram! Alla har olika hårtyp o det passar bra till vissa o inte till andra.

Olja kan jag ha i topparna på håret men inte i hela då det blir alldeles för fett och jag inte får ut det, testar du så var försiktig så att du inte blir en flottbomb i håret! Olivolja är favoriten här med! Passar till allt!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

a-larsdotter
0

vad är balsammetoden? ^

JMax
0

Balsammetoden innebär att man skippar schampot helt och bara "tvättar" håret med balsam.

JMax
0

Här hittar du info om balsammetoden samt på www.lockig.se kan man läsa om det med.

Jag gillade det till en början men sen blev det bara äckligt och när min frisör avrådde från att fortsätta började jag med schampo igen o jösses så underbart!!

Fiona
0

Första och bästa rådet, sluta blek ;)

Kika in på Hår iFokus så hittar du bra tips! Kan ge förslag på lite hemmagjorda hårkurer så snart jag har tid!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

a-larsdotter
0

okej :)

elli-kleo
0

jag har haft samma problem. men nu har jag slutat att bleka hela håret och gör bara slingor och så gör jag inpackning 1 dag i veckan :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Elshira
0

Jag hade väldigt slitet hår förut pga att jag inte fick klippa mig (nej inte ens toppa mig) för min mamma. Samma dag jag fyllde 18 stack jag ner till frissan och toppade mig!

Det har nu gått drygt ett år sedan och jag har toppat mig två ggr me numera klipper jag bara topparna en och en själv med sax.

Jag bör även schampo vilket har gjort underverk för mitt hår!

Jag använder numera Loreals rosa shampo och inpackning, inpakningen använder jag varje gång som jag haft schampot. Balsamet hoppar jag över då det är silikon i det. Det fungherar för mig och gör håret mjukt och fuktigt, luktar även lite godisaktigt :)

Sedan använder jag något som jag VARMT kan rekomendera för att få det både glansig ut lättborstat (vilket i.af är helt avgörande när det så så slitet för mig). Och det är ett pälsglans för hästar som heter "Canter coat shine", som inte heller innehåller silikon eller mineraloljor. Billigt är det dessutom, dryga 100-lappen för en halv liter när man dessutom har max 2-3 spray i håret om det är långt. Finns att köpa på granngården eller i hästaffärer.

Sedan ska du givetvios sluta bleka hela håret, utan gå ner till slingor om du ändå känner att du måste. Annars kommer håret tyvärr aldrig bli bra. =/

Hakuna matata!

JMax
0

#9 Hehe!! Jag har oxå använt pälsglans i många år! Trodde jag var ganska ensam om det! Men nu har jag inte använt det på ett tag sen jag sålde hästarna.

Birke
0

#3 Balsammetoden går ut på att undvika schampo, och på så vis undvika alla uttorkande ämnen som finns i schampon. Då måste man även undvika produkter som innehåller saker som inte går att tvätta bort med balsam (tex silikoner och mineraloljor, som finns i många produkter, schampon o balsam, och faktsiskt inte är ett dugg bra för håret).

Schampo tar bort allt fett, dvs allt. Håret behöver sitt naturliga fett, och börjar dåöverproducera för att hinna med, och på så vis blir håret fett fortare. En ond cirkel. Du upplever håret fett och tvättar, håret producerar mer, du tvättar, håret producerar i ännu större mängder och fart, osv. Sen jag slutade med schampo är mitt hår som nytt, och jag behöver inte alls tvätta det lika ofta. Dessutom har jag fått lockar när håret får det det behöver :P

Viktigast är att använda rätt produkter (styling, sista schampot, tvätt-balsam och vårdande balsam) för att undvika att håret blir hemskt om man inte får dän dessa ämnen som inte går dän med bara balsam (tror att de kan vara en orsak till att vissa får dåliga erfarenheter av BM).

Sen behöver alla hitta produkter som passar just sitt hår. Jag är inne på min andra sorts tvätt-balsam, och funderar på att prova ett 3:de. Vårdande fastnade jag för direkt :P

Har vart utan schampo i 4 månader nu :D

Birke
0

Sammanfattning av balsammetoden; Går ut på att vårda håret.

Sen funkar inte detta för vissa, för alla är olika så klart, men det kan vara värt ett försök.

meee
0

Jag och några kompisar gjorde inpackningar med Avokado,Ägg & youghurt, Det tog ca två veckor att få ut avokado bitarna ur hårbottnen(slutade med att jag fick kamma ut de) Inget jag kan rekommendera :/

Linnoja
0

#13 Har råkat ut för Exakt samma problem.

Fiona
0

#13 & 14 Usch då!!!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

JMax
0

#13 o 14 Det lät inget trevligt…Obestämd

RedPoison
0

#11 Vilka balsam är det som inte innehåller en massa "skit" då? :)

Birke
0

#17 Merparetn av alla du ser. Väldigt många produkter på marknaden idag innehåller kemikalier nu för tiden.

Det jag syftade på när jag sa "skit" i det inlägget var ämnen som inte går att tvätta bort med bara vatten.

RedPoison
0

#18 har du något balsam du kan rekomendera? :)

Birke
0

Jag tvättar med New Spa Lavendel balsam och vårdande har jag just nu Naturelle Berry Fusion balsam. Innan man kör igång med balsammetoden måste manm tvätta håret med ett shcampo som tar dän allt som inte är vattenlösligt. Rekomenderar att man går in på lockig.se, en jättebra sida med listor på godkända produkter och glada bm:användare som gärna hjälper :)

riiffen
0

#20 Får man fråga vart du har köpt de balsamen? :P

medarbetare på allergier.ifokus .

Birke
0

#21 City Gross :)

Betty
0

tvätta inte håret så ofta, använd torrshampo istället. Så fort det blir blött innebär det en påfrestning för håret.