Funderar ni på miljön ?
Tänker ni på miljön innan ni handlar ?
Jag själv tänker mycket på miljön när jag handlar. Nya kläder köper jag inte så ofta då min garderob är full av ganska neutrala plagg och jag har slutat växa. Jag föredrar att ärva kläder, och sedan ge vidare, vilket jag gör. När jag handlar hygienartiklar väljer jag närproducerat om så är möjligt, t.ex. så är jag ett fan av apoliva, vilket är en svensk tillverkare (även om långt fraktade produkter av andra märken kanske skulle vårda mitt hår ännu bättre tycker jag miljön är viktigare). När jag köper man väljer jag KRAV i största möjliga mån, oftast oavsett pris. Jag gillar att köpa begagnat av det mesta, saker till djuren har jag t.ex inget emot att köpa begagnat sålänge det inte är ohygieniskt (t.ex. tandborste, mediciner, temp.)
Mvh Ellenfyrkant

Jag är miljövänlig på det viset att jag använder mig av balsammetoden, dvs undviker silikoner och mineraloljor (mm), och pga det använder jag inte heller många produkter till håret. Har också slutat att köpa hudprodukter som krämer osv då jag har fått upp ögonen för vad produkterna verkligen innehåller, är därför mkt misstänksam och köper hellre idag en flaska olivolja som lotion och tvättar gärna ansiktet med mitt balsam som jag vet innehållet på.
Dessutom ska jag börja använda menskopp, som borde landa i lådan i slutet av veckan, som är grymt mkt miljövänligare (och snällare mot kroppen) än bindor och tamponger.
Kläder älskar jag att köpa, när jag väl har pengar, men köper inte precis så att det rinner över i garderoben. Gillar också att ärva.
Pappa står för matinköp, men undviker att slänga för mkt mat här hemma.

Jag är lite periodare kan man säga…
Ibland gör jag mina egna cremer, salvor o hud o hårvårdsvårdsprodukter och ibland köper jag.
Tvättmedel o sånt köper jag miljövänligt.
Ekologiskt köper jag aldrig då det tyvärr blir för dyrt för mig samt att det oftast är lurendrejeri tyvärr.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#2 Ekologiskt kan vara väldigt lurigt ! Det behöver vara KRAV-märkt för att de garantier man är ute efter stämmer.
Mvh Ellenfyrkant

Kan tillägga att jag tvättar med tvättnötter ! 
Mvh Ellenfyrkant

#4 Vad är de för kul då? Tvättar du kläder eller dig med dom? Vart får du tag på sånna och vad kostar de?

Det är nötter som man slänger i tvättmaskinen! De funkar som tvättmedel.
Googla på tvättnötter eller såpanötter så hittar du dem.

#5 Det är nötter som växer på träd, kommer från Himalaya. Helt naturligt och ett miljövänligt alternativ. Jag har aldrig varit missnöjd med något färdigtvättat plagg efter en nöt-tvätt. Inget sköljmedel behövs för nötterna gör kläderna mjuka, dock är lukten lite speciell, jag har inga problem med den men vill man ha parfym doftande kläder rekommenderas att använda ljusolja (sån olja som man har i en behållare och ett värmeljus under). Det är ett jättebra alternativ för allergiska eller känsliga personer just eftersom de är helt naturliga till skillnad från tvättmedel som i princip bara innehåller kemikalier. Priser kan jag tänka mig varierar och det kan kännas dyrt att köpa en hel påse. Jag köpte 2 kg på Life för typ 270 kronor eller något sådant (går givetvis att köpa mindre mängd). Men varje nöt kan användas 3 gånger och man behöver bara 3-4 nötter per omgång. Så jag tror det lönar sig för både plånboken men också framförallt för miljön! Rekommenderar tvättnötter varmt!
Mvh Ellenfyrkant

#7 Ska jag komma ihåg när jag får eget boende (många år kvar, menmen). Låter super :)

Tyvärr måste jag säga att jag inte tänker så mycket på det när jag handlar. Men jag kan försöka att välja närproducerade frukter mot att köpa frukter från andra länder. Eller om jag kan välja, så försöker jag välja närproducerat.
Men jag har tyvärr den inställningen att om jag exempelvis ser att smink är ekologiskt så är det stor chans att jag faktiskt väljer bort det, för jag har fördomen att ekologiskt smink är mycket sämre. Jag vet, jättedåligt tänkande av mig.. Egentligen så önskar jag att jag inte borde bry mig om att det kanske är sämre, utan ta det iallafall..
Det som är lite dåligt, är att miljövänliga saker ofta är dyrare.
- Medarbetare på studier.ifokus

Jag gor. Fairtrade och eko sa langt det gar.
// Amanda

#8 En till alternativ är ju att försöka få den som sköter tvätten hemma att börja använda tvättmedel istället. 
#9 Du är i alla fall medveten om ditt misstag och kan erkänna det. Det är ju första steget mot förbättring. 
Mvh Ellenfyrkant
Inte när jag köper kläder och smink, och mathandlingen står morsan för så på den fronten vet jag inte :p

Ekologisk bomull är något som jag förösker köpa mycket av och kläderna är något dyrare än vanliga. H&M, Lindex, Åhlens har eko-kläder men de är ganska trista så man får leta efter andra butiker.
Vintagekläder har jag ingenting emot att köpa, bara det är fräscht så!
I framtiden hoppas jag på att miljövänligt smink och kläder blir vanligare!

Usch jag är värdelös på de! Tänker aldrig på de när jag köper kläder/smink mm och jag brukar överlåta handlingen till mamma!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

De flesta typ partier o staten eller vad det är vill ju att man ska måna om miljön o vi har ju olika miljömål att uppfylla o allt vad det nu är. Vore det då inte smartare att sänka priserna på miljövänliga produkter så att folk har råd att köpa dem istället o se till att det utvecklas mer och bättre miljövänliga produkter? Är de billigare kan jag tänka mig att fler skulle välja det.

#15 Man tkr ju det, men det måste ju gå runt för producenterna. Eftersom att inte så många köper så måste dom ha ett rätt högt pris. Ond cirkel - högt pris - inga köper. Om priserna sänktes skullenog folk börja handla mer!

#16 Precis. Man tycker staten kunde underlätta lite för de företagen. Hjälpa dem igång lite lixom så att de kunde hålla "normala" priser.

#16 Tillverkningen är också dyrare när det gäller ekologiskt. Frukter och liknande blir inte lika stora, det tar också längre tid innan det blir klart eftersom de inte använder samma gödningsmedel. Det är också faktorer till att ekologiskt ofta är dyrare.
- Medarbetare på studier.ifokus

#16 Precis! Tycker att de kan få lite bidrag till det istället för politikernas idiotlöner eller privatflygplan eller nått…

#19 Ja, det finns så många överbetalda människor - fast de vill dom inte erkänna då..

www.ekostil.se lägger den här med. Massa bra tips o annat skoj.
Tvättnötter ska jag defenitivt prova!
För övrigt så tittar jag givetvis efter krav/ekologiskt osv men jag försöker framför allt att köpa närproducerade saker som jag använder mycket, t.ex kött och mejeriprodukter. Bara sådant gör ju mycket, och jag har själv dessutom haft nöjet att besöka gårdarna jag köper detta ifrån och se att djuren har det relativt bra. Dvs de har halm att ligga på, rent där de står och får komma ut så mycket som möjligt, samt att de inte står trångt osv utan en helt klart godtagbar livsmiljö.
Hakuna matata!

#22 Det är ju bra!
Vi har faktiskt ett sånt ställe hyffsat nära här som säljer kött men jag skulle aldrig stödja dem…Gillar inte deras sätt och stil mot andra människor. Översittare av allra värsta sort som kör över allt o alla bara för att komma dit de vill. Sånt vill jag inte stödja…
Men på Maxi har de faktiskt hyffsat närproducerat kött ibland till ganska normala priser o det köper jag ibland.