Naturliga lockar (harvards-tips!)
Jag behover tips pa harvard! Har sjalvlockigt har som jag onskar att jag kunde vara glad at. Behover tips pa hur jag ska fa mina lockar att halla ihop aven nar haret ar nytvattat, utan att det blir stelt, flottigt eller klistrigt.
Pa bilden sa kan ni se hur haret ser ut nar jag kladdat i en massa mousse och spray-wax for lockar varje morgon och inte tvattat det pa en vecka. Da tycker jag om det. Da ar jag jattenojd! Tyvarr sa ar ju haret fruktansvart flottigt och ackligt da och det ar dags att tvatta det igen
Och nar det ar tvattat sa ar det FLUFFIGT. Varje harstra har sin egna lock och egna ideer om vart den ska ligga och det ar i princip omojligt att fa lockarna att halla ihop sa vida jag inte dranker haret i mousse och spray-wax (men da blir det sa stelt att det inte ser naturligt ut).
Kan val beskriva hur min rutin ser ut nu ocksa i fall att det ar nagot jag gor fel.
Kvall: tvatta, lagga i lite curl define & shine-creme och lata haret sjalvtorka (fonar jag sa blir haret sa fluffigt att det star rakt ut fran huvudet, lite som ett affro)
Morgon: lagga i lite mousse och spray-wax speciellt for att halla ihop lockar, aven fuktiga dagar (fungerar jattebra, men haret blir som sagt valdigt flottigt efter ett par dagar). Flatar och fixar en knut i nacken med harklammor. Se profilbild.
Kvall 2: ingenting. Later haret vara. Tar bara ut harklammorna.
Morgon 2: lagger i lite mer spray-wax sa att jag slipper flata sa hart. Fixar en slarvig knut i nacken med harklammor.
Kvall 3: skoljer igenom haret och lagger i balsam for att trassla ut tovor. Lagger i curl define & shine-creme efterat och later sjalvtorka.
Morgon 3: Samma som morgonen innan.
Kvall 4: later haret vara.
Morgon 4: samma som morgonen innan.
Kvall 5: skoljer igenom och lagger i balsam.
Morgon 5: samma som morgonen innan.
Kvall 6: later vara.
Morgon 6: LOCKARNA SITTER ANTLIGEN IHOP!!! 
Kvall 6: Haret ar fruktansvart flottigt, stelt och ackligt och det ar dags att tvatta….
Sa har nagon nagon ide pa vad jag kan gora? Borstar inte haret, fonar inte (jag lovar, det gar inte att inte fa det fluffigt.. inte ens frisorer kan tamja det), anvander inte plattang annat an till luggen om den ar alldeles for ostyrig.
// Amanda

Använder du bara balsam? Balsammetoden ska tydligen vara bra för de som har väldigt självlockigt hår. Personligen gillar jag den inte men det kan ju vara värt ett försök.
På lockig.se finns tips för de med lockigt hår
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Ja, anvander bara milt schampoo en gang i veckan for att fa ur alla produkter som haret samlar pa sig under veckan. Skulle helst bara anvanda balsam, men da blir haret ganska ackligt efter ett tag 
Ska kolla in hemsidan! Har aldrig hort talas om den forr :)
// Amanda

Jag provade balsam metoden men gillar den inte, jag använder inga stylingproduktern men håret kändes smutsigt o äckligt ändå så jag gick tillbaka till schampo och det kändes mycket bättre! Men man har ju olika hårtyper så det kanske funkar för vissa.
Kan inte rakpermanent vara ett alternativ? Hade en killkompis som gjorde det men det funkade inte så bra på han men det kanske lugnar ner det lite?
Ditt hår ser jättefint ut på bilderna!

Hmm.. har funderat pa permanent faktiskt.. Fast da lock-permanent i ett hopp om att lockarna skulle halla ihop ;)
Och tack! Det ar fint!!………………………. om jag inte tvattar det pa en vecka 
// Amanda

När jag haft permanent så brukar inte lockarna vara så samarbetsvilliga…Brukar penta ibland för att få lite volym men det blir bäst när det är på väg ur.

Aaah.. pa sa vis… sitter och laser pa hemsidan nu, och det verkar vara en himla massa regler om vad man inte far gora nar man har lockigt har
Men det kan kanske vara vart att ga igenom harprodukterna och se om jag kan byta ut nagra saker iaf
// Amanda

Hoppas du hittar några vettiga tips där!

Har last igenom och det verkar som om jag redan kor pa balsam-metoden med undantag for mitt schampoo
Ska se om det hjalper att kora med ett slut-schampoo for att fa ur alla produkt-rester och sen prova att anvanda ett SLS-fritt schampoo istallet for mitt vanliga :)
// Amanda

Låter som om du gör väldigt mkt med håret (blöter o så varje morron och kväll). Hur blir det om du inte gör detta? Låter jobbigt enligt mig.
För att få fina lockar ska man ju återfukta väldigt mkt har jag hört. Även använda ngt produkt som ger stadga och håller ihop lockarna om man nu vill det. Har hört att man kan göra egen linfrögelé. Har hört väldigt bra om denna gelén :P Ska se om jag kan hitta ngt om den..

Nejnej, bloter bara varannan kvall :)
// Amanda

Hehe! Linfröblir ju värsta äckelslajmet!
Men det kanske är bra, det är ju helt naturligt iaf.

#12 Har aldrig provat, för jag har inte lockigt, vara spretigt o ostryrigt, men har läst positiva saker om det :)

Ja det är ju bra till mycket annat så varför inte till håret!

Alltså om du inte tvättar håret på 6 dagar.. blir det inte väldigt fett och äckligt då?

#15 Tror det är mkt möjligt att hon kan klara sig i 6 dagar med fräscht hår. Håret blir ju bara egentligen fett fort när man använder schampo för att det försöker producera det fett som behövs (som man tar bort när man nu tvättar med schampo.)

Man kan "härda" håret. Ju mer sällan man tvättar det desto mindre fett blir det. Det vänjer sig vid rutinerna.

Nu ska det provas haha :P! Linfröna står på spisen..

Hur går det med ditt hår Musiken? Har du provat nått annat?
Borstar du någonsin håret när det är torrt? Pröva att bara reda ut det med en bredtandad kam i duschen och låt det vara helt från allt vad som heter kam sedan. Forstätt så flera tvättar och se om dina lockar "lägger ihop sig" då, brukar fungera =)
Hakuna matata!

Så där, efter 3 försök ger jag upp och nöjer mig emd resultatet. Blandade i kokosolja också.
Hur det blev emdelar jag imorron efter dusch :)

Minus: Extremt slajmig konsistens.
Plus: Vårdande eftersom jag hade i kokosolja, och bättre än köpta saker då denna är naturlig.
Hade i kletet lite motvilligt i handdukstorkat hår, vilket gjorde håret spikrakt. Sen började jag försöka krama upp lockar, och f*n va lockar jag fick. Har aldrig haft så här många lockar, inte så fina heller :O
Har nu lindat in håret i en gammal t-shirt för att det ska torka snabbare, så jag får se om det förstörde resultatet. det här äckliga kletet kmr jag defenitivt använda igen :D
…. Tog bort t-shirten nu, o kramade upp mer. Börjar torka lite nu, och lockarna är stela, men har läst att stelheten ska kramas ur när håret är torrt.
Kmr emd rapport sen när håret är torrt :)

Måste tillägga att den bara är slemmig i burken, sen när du har i det i håret torkar det jätesnabbt.
Jag är iaf jättenöjd. Nu när jag har kramat lite i håret ät detb inte alls stelt, en lockarna håller ihop fint ända och är frizz-fria. Förut har mina lockar dragits ut till vågor, nu håller dom sig uppe.

Häftigt! Blir det inte konstigt i håret? Typ en beläggning eller så?

#24 Först torkade kladdet och då blev det stelt, nästan jämförbart med hårspray. Sen kramade jag "upp" lockarna igen för få dän det stela, o det gick bra:)
Sen gick jag ut i blåsten o pillade massa o försötrde håret igen haha :P

Nu har jag hittat en produkt som fungerar SUPER pa mitt har! 
Istallet for att halla pa och braka med haret i en vecka for att fa lockarna att halla ihop sa har jag nu fina lockar pa direkten!
// Amanda

Mirakelkuren :)
Visserligen ar haret fortfarande lite flygigt forsta dagen, men dag 2 sa ar lockarna perfekta!
// Amanda

Fast man kanske borde prova linfro-geggan ocksa?
#25 Hur lange haller sig haret med linfro-geggan? Jag ar ju en sadan som garna pillar med mitt har..
// Amanda

#28 Inte en aning facktiskt - jag hann inte prova många ggr och stylingen ligger på hyllan under sommarlovet.

Åh va roligt att du hittat nått som funkar!!!

Vad kul att du hittade en bra produkt! Ser jätte fint ut :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Håret ser så glansigt o fräscht ut med, skulle mitt behöva…