Vilken foundation?
Finns ju en tråd som heter Vilken mascara så tänkte att jag startar en med Vilken foundation. Så om ni nu använder foundation vilken använder ni? Märke, pris, för- och nackdelar osv ^^
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Maybelline Dream Matte Mousse använder jag, kanonnöjd med den. Täcker jättebra och är lätt att applicera, känns luftig och fräsch. Inköpt för 125:- på Lindex.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Precis som #1 använder jag Dream Matte Mousse. Även jag är nöjd med den, kan dock tycka att själva behållaren blir lite ofräsch. Öppna och stänga hela tiden.
Men mer plus än minus så jag tycker om den och kommer fortsätta använda den ett tag till ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Använder IsaDoras High Performance all-day foundation just nu och tycker den är jättebra! Men har hört mycket bra om Dream Matte Mousse så hade tänkt köpa in en sån när min nuvarande tagit slut ;)

Jag hade dream matte mousse förut, men jag tyckte att det kändes som att den täppte igen ansiktet. Nu har jag anfinitone från maybelline som kostar ungefär 125kr. Den är väldigt bra, men lite rinnig. :)
/Elvira :D

Jag använder Maybellines Affinitone. Jag tyckte om den i början men nu dom senaste två veckorna har den försämrats rejält. Den blir fläckig på bara en till två timmar och ser lätt gul & orange ut, så har det inte vart förut. Den borde inte vara gammal heller då jag köpte den den 27 December…
#4 Hur länge har du haft din ?^^
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
MaxFactors Mineralfoundation. Den är mycket bättre för huden än alla Dream matte mousse och liknande (som täpper till och kakar sig) enligt mig!
Inköpt för 180:- på Kicks.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#6 Men hur är den, hur täcker den m.m?
#7 Den täcker bra och det känns inte att man har den på sig =) Ger en fin lyster också och lägger sig jämnt över huden tack vare borsten som är jättebra. Den räcker även jättelänge, har haft min sedan i julas och bara använt kanske en femtedel av pudret!

#8 Okej, för jag behöver snart köpa en ny. Blir kanske att prova den då, aldrig använt mig av just mineralmaken innan :)
#6 Har varit väldigt nyfiken på en Mineral Foundation. Verkar vara värd att testa, kanske bli nästa inköp 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
SheerCover mineralfoundation. Täcker bra, käns inte som man har något på sig och den "kakar" inte som tidigare nämts. Huden känns bättre med den med. Dryg är den också, nackdel? Hmm.. Kommer inte på någon nu, kanske att de inte har så anpassade färger, utan att man själv ska blanda dem. Men jag kommer fortsätta med mineralmake efter detta!
Annars har jag använt Ida Dora Velvet Touch, den som "kakar" minst av alla otaliga foundations jag testat, och är lättast att applicera utan att det blir ojämnt. Svårt när man har så ljus hy som jag..
Paulina
Jag testade Maxfactors mineralfoundation (den på bild i inlägg #6) men den gillade jag absolut inte! Jätte svår att få bra och nae inte något jag gillade alls!
Men nu använder jag mig av Maybelline - wonder finish tror jag att den heter. :) Den tycker jag är super bra!

#12 Jättesvår att få bra, menar du med borsten för att få det jämt eller hur menar du? :)
#12 Ja med borsten och utan, helt omöjligt! Men hon i butiken sa att det kan ta ett tag att "lära sig" få in tekniken med borsten och man fick med en liten hjälp-broschyr men ne just den mineral fondationen rekommenderar jag inte!
# 13 menar jag hihi! ;)

Dream matte mousse är bäst tycker jag =) Täcker bra och blir jäm och fin. Köpte min för 2 år sedan och har kvar i den än… men får väl köpa en ny om någon månad… dock har jag inte använt den varje dag. Eller jo, jag har nog använt den varje dag nu i ett halvår. Tar den dock inte i hela ansiktet, utan bara där jag tycker att det behövs lite =)
golf.ifokus.se

Haha, verkar vara många som antingen har Dream matte mousse eller mineral ;)
Dream matte mousse har jag också testat ett tag men jag tycker att den täpper till porerna och så tycker jag man ser så fult pudrig ut av den och då inte bara på mig själv utan tycker inte att den är snygg på andra heller. Men det är en jätte populär foundation så många verkar nöjda med den hihi! :P
Är det någon med erfarenhet av någon foundation från Make Up Store? Funderar på att köpa men vill gärna ha något utlåtande först ;)
#14 det är nog en vanesak, för mig funkade den skitbra direkt! :) har väl lite att göra med vilken hudtyp man har också!

#5 juste affinitone hette den! Jag vet inte jag tror sen i januari. Den e jättebra tycker jag och man får fin hy ;) Men om man vill ha nått som täcker jättemycket så ska man ta typ Dream Matte Mousse. Jag har två sånna men jag tycker den känns lite äcklig på huden!
/Elvira :D

Ja har dream matte mousse. Men är väldigt sugen på att köpa mineralfoundation. Ska införskaffa mig "Sheercover" snart ;D
Dream matte mousse passar mig inte alls, känner mig äcklig i ansiktet och burken blir hur snuskig som helst. Giller hellre olika foundations där man "pumpar" ut. Just nu har jag Deborah Light Onoch den fungerar super, känner mig fräsh och inte igentäppt. Täcker jätte bra samtidigt som man inte ser helt död ut, alltså får man lyster. :) Vilket jag inte tycker att man får av Dream matte Mousse.
Det negativa med Deborah Light On är att dem har slutat sälja den (iallafall i affärerna här) och har nu en annan foundation från märket Deborah, har dock inte testat den än.
Nu använder jag Make Up Store Foundation Matt Milk som tillsammans med Make Up Store Foundation Brush Small (nr 215) fungerar oslagbart bra för mig. Har aldrig tidigare haft en foundation som täcker så bra och naturligt och samtidigt håller länge. Dessutom lätt att applicera jämt och fint.
Det enda jag har märkt är att när man tar lite extra om man t.ex ska ut eller något så blir man lätt lite blank i hyn. Det är dock väldigt lätt åtgärdat - fixerar man med lite puder ser det jättenaturligt ut och det blanka försvinner :)
Själv har jag testat Bare minerals foundation nu och den är super. Något att rekomendera. Deras mascara är guld.
Mvh Lisa
Jag är sk persikohy och har blivit rekomenderad att inte använda nån foundation alls, så det gör jag inte heller :)
/Christine

MAC! Det finns ingen bättre… Jag har rätt dålig hy men det täcker verkligen, men ser inte onaturlig ut. MACs foundation köper jag på åhlens, och den kostar 300 kr.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag använder I.D. bareMinerals foundation, har inte använt den så länge med hittills fungerar den jättebra!
Jag använder Purity Mineral foundation från bjuti.se och tycker det är super!
Andra bra är till exempel Cliniques, fast flytande foundation då. Make Up Store har en som jag var nöjd med. Kommer inte ihåg namnet på den dock. Jag gillar sådana som inte doftar så mycket (helst utan parfym).

Jag använder Mac foundation, 250:- kostar den ca men den täcker jätte bra och den täpper inte igen porerna

Jag har Make Up Stores men är nyfiken på Cliniqs foundation samt att jag vill testa mineral, har från BareFaced Beauty som jag ska testa snart.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Testar en från Sheer cover nu som ska recenseras här inne sen :)
Jenny
Just nu har jag L'Oréal Paris True Match Minerals. Lite svår att få jämn ibland, men annars bra. (Jag vet att de gör djurförsök, men köpte denna innan jag visste det och "måste" ju använda slut den)
När den är slut (vilket är snart!) så ska jag nog testa Make Up Stores.
Johanna - Instagram
Använder som många andra Maybelline Dream Matte Mousse! Den är jättebra och täcker precis ALLT. Jag köpte den på Kicks för endast 99:- Men det var rea då.
Jag använder, som säkert många andra L'Oréals True Match Fondation. Har provat en hel del men denna är min favorit. Täcker väldigt bra, bra pris och väldigt lätt att applicera, jag har aldrig lyckats få det ojämnt som man alltid får med en del foundations.
Rekomenderas starkt till den som inte har testat.
Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com

Jag använder True Match från Isadora tror jag det är? haha har inte sån koll. Det är iaf en liten burk och foundationen lägger sig mer som ett puder.
Fördelar: Man blir inte blank.
Nackdelar: Jag använder den ENDAST som party-foundation då den täpper igen porerna och man vaknar oftast dagen efter med en eller två mindre snygga kvisslor.
Priset ligger runt 100 lappen. :)
Annars till vardags använder jag 2stycken foundations samt ett mineralpuder från MARY KAY. Jag har både ett ljust och ett mörkt som jag blandar för att få rätt färg, därav två stycken. ;)
Nackdelar: Täcker inte allt. Men man får fin hy av den så det behövs oftast inte.
Fördelar: Den är hudvård och inte make-up. Man kan ha den dagligen och den skyddar bara hyn mot avgaser etc, istället för att täppa igen den. Så det är som att ha vilken ansiktskräm som helst. LOVE IT!
(samma med mineralpudret)
Priset ligger runt 200-300kr

Förlåt, det ska stå Dream Matte Mousse för mig också…Inte True match! haha. Jag använder den så sällan eftersom (som jag skrev) jag bara har den som fest foundation. Ursäkta att jag var ute och cyklade.
Minns inte var jag köpte den. Är ganska nöjd med den bortsett från priset (375 kr). Som tur var betalade mamma. Den sitter väl under skoldagenoch en bit in på kvällen men man märker när man gör sig i ordning på kvällen att det lossnat lite. Den är ganska tunn så man blir inte kakig i ansiktet. Jag är nöjd med den men pga priset kommer jag inte köpa den igen om jag betalar.
Använder dual foundation från Make Up Store, är som puder men med lite vatten på svampen blir det mer foundationlikt. Den är jättebra tycker jag, täcker tillräckligt för mig och ser naturlig ut :) Ligger på 260 kr tror jag.
Använder L'oréal Paris true match, den i pump-flaska. Den fungerar riktigt bra, men jag skulle vilja prova någon annan sen också så småningom… 

Mvh Stephanie 

#40 Häftigt den måste jag testa!
Jenny
Jag använder mary kays foundition :) Tycker att alla mary kays produkter är bra.

#43 Ett nytt ansikte
Välkommen och hoppas att du ska trvas!
Jenny
taackar ;)
#36 Håller helt med.. den bästa jag haft faktiskt :))
Det varierar men just nu så har jag en från Yves Rocher. Ibland blir det också att jag andvänder min "nöd foundasion" från H&M :) Min Yves Rocher tycker jag verkligen om, men man måste ha conclear under ögonen osv.
Använder Max factor Miracle Touch, kostar 155kr på Kicks. Gillar den jättemycket, täcker bra och är lätt att applicera. Max Factor säger att det ska funka som concelar också, är inte helt sant men det beror iofs på hur mörk man är under ögonen.
Har precis börjat använda Loreals mineralfoundation! Min hy i ansiktet blir torr och fnasig av flytande foundations, men hittils har denna fungerat utmärkt!
Använder nästan inte foundation men ibland häver jag på lite av Loreals mineralfoundation ^^ den är bra! :) Dock har jag rätt torr och fnasig hud och om jag har på det på pannan blir det lite fnasigt men har det aldrig på pannan så det gör inget :P
Jag har för tillfället Isadoras 16Hrs Active Moist Make-up SPF 30 (fick toppbetyg i VR
)
Sjukt bra! Man behöver concealer också, men den är sjukt bra - inte kladdig och färgar inte av sig! Sen håller den väldigt länge också, ett riktigt plus :) Kostar ca 150kr tror jag.
Johanna - Instagram
jag har dream matte mouse men jag tycker inte att den täcker så bra , jag skulle vilja ha en mineral foundation men jag vet inte vilken jag ska köpa . Mamma har en foundation från Lancome som är jätte bra som jag brukar sno lite då och då :P

Jag använder Lacomes Photôgenic Lumessence. Jättebra. Lite dyr kanske men oehört dryg.

Har förut haft Loreal True Match Minerals. Har använt den i ett halv år, och har mer än hälften kvar, så den är dryg. Efter att ha använt den i ett halvår har min hy blivit irriterad av den och kliar när jag har den på mig, så den får nog hamna hos en vänn. Dyr - kostade 175kr har jag för mig (10gram). Borsten som medföljer är superdålig. Jättehård och obekväm mot huden. Täcker dock rätt bra och jämnar ut hutonen fint.
Snart ska jag beställa hem från Tikei. Har prover här hemma, och deras foundation är billig (139kr har jag för mig, för 9gram) och dryg. Resultatet är fint och naturligt, inte så täckande (tex finnar osv) men ger en jämn hudton. Innehåller inga skitsaker som min förra, bara naturliga, bra saker. Ska också beställa hem en kakubiborste som jag också har läst mkt bra om :)
Just nu har jag Maybelline Dream Satin Liquid.
Jag tycker den är sådär, man får arbeta rätt länge med den och den blir ganska fnasig på de lite torra ställena. Jag använder en foundationborste. Jag tror att om den här ska funka på mig så får jag ha puder efter, vilket jag ska köpa när jag har råd. :P
Jag har lumene (stavning?!) i glas"flaska".. kostar ca 250 kr finns bla på åhlens och kicks.. riktigt nöjd med den
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
La Prairie's skin caviar. Ärkedyr (ca 1500:-) för 30 ml inkl concealer, men värd varenda öre. Smälter in i huden, täcker bra, inte minsta tendens till att kaka sej. jag har ALDRIG fått komplimanger för min foundation förut men får de nu!
Har testat X antal genom åren.. Nu använder jag Make Up Store Foundation Matt Milk. Den är lätt och känns inte oljig eller kakig, men täcker det som behövs. Och dessutom hittade jag för första gången en nyans som passar min hudton perfekt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Har id :)
// Emma :D

Jag använder Mary Kays medium coverage foundation för 229:-, dels har jag den för att den räcker i ca 6 månader och dels för att den märks så lite att jag glömmer bort att jag har den på, men ändå så jämnar den ut hudtonen superbra och tänker det mesta, vill man att den ska täcka mer är det bara ett till tunt lager på 2 min efter det första, vanliga lagret så är allt täckt =D Jag är supernöjd.
Hade Make up store foundation förut (minns inte vad det var för ton men flytande på pumpflaska) som också räckte superlänge men den blev lite tung på, annars var den super, täckte jättebra och var enkel att applicera.

Åh den från Mary Kay låter ju jätte bra & ett hyfsat pris med!
Jenny

Ja, jag blev förvånad över hur länge den räckte första gången jag hade den, det är en ganska liten tub nämligen =)

Jag använder Lily Lolos Mineralfoundation. Köpte den för 250:- på Pashion.
Den täcker jättebra och man ser len & fin ut hela dagen! :)

Körde innan på Loreals vanliga foundation = finnmaraton. Ger tusen svarta pormaskar och finnar. Körde på Isadoras mineralfoundation ett tag, funkade riktigt bra! Sen Marykay's dock gav den också finnar av någon konstig anledning. Så kör inte på någon just nu faktiskt, endast H&M's concealer.

#65 Märkligt, MK brukar funka för de flesta. Men "de flesta" är ju inte alla trots allt =) Hoppas du hittar något som funkar för dig!

#66 Ja, men vissa får fler av den konstigt nog. Dock mycket bättre än Loreals är den! :)
Använder en mineralfoundation från ID, dock är den ljusaste nyansen för mörk för mig så jag använder den bara lite lätt nu när man är lite brunare på sommaren.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny