OT Hundägare.
Är du hundägare?
Var ute igår med ett gäng och fiskade med kastspö efter strömming, och med oss var en person som jag känner väl. Hon har hundar, 2 st.
Jag frågar ifall hon inte kan koppla hundarna för att dom springer runt överallt (tkr det är skitkul att komma fram o hälsa o kolla vad man gör dessutom) och det är inte precis man kollar bakom sig när man kastar iväg krokarna. Jag vill inte att hundarna ska få en krok i ögat eller ngt (så exakt jag nu kan citera).
Till svar får jag surt att hon minsann känner sina hundar bäst, och att det aldrig har hänt förut och kmr minsann inte hända nu heller. Tog mig t.o.m. i armen. Jag ska minsan sluta gnälla på hennes hundar!
WTF!!? Jag bryr mig om hundarna, inte gnäller. Hundarna har inte en aning om att det finns risk för söndertrasade ögon, har inte människan en aning om det? F*n va förbannad jag var.
Ursäkta, men jag hoppades seriöst på att båda hundarna skulle få gåda sina ögon söndertrasade så att hon fick betala dyra räkningar. Har fått sånna här reaktioner från henne förut när jag har försökt tala om ngt för henne.
Har du hund? Hur reagerar du när ngn talar om ngt för dig?
Vad har du haft för erfarenheter av djurägare, inte bara av hund, när du har försökt säga ngt?

Jag har själv inte hund, men jag har förstått att vissa hundägare ser sina hundar som sina barn. Alltså att de kan bli väldigt överbeskyddande mot sina hundar och kan bli rejält sårade om man råkar säga något opassande om hundarna.
Det bästa hade nog varit om du hade förklarat för henne att du inte menade något illa och att du tar illa vid dig när hon försvarar sina hundar på det sättet som hon gjorde..

#1 Det finns inte en chans att hon kunde ha tagit illa upp om man kollar på vad jag sa (står i #0). Vet inte vrf hon reagerade som hon gjorde. Anten så tror hon att hennes hundar är magiska och därför inte kan bli skadade ><

Trist inställning hon har.
Jag hade nog blivit glad om nån sa till jag är så tankspridd att jag hade nog inte tänkt på faran med kastspön o krokar och vill ju givetvis inte att nått skulle hända mina djur.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Hundägare som ser sina hundar som ofelbara är lika obehagliga som föräldrar som anser att deras barn är änglar som aldrig kan göra något dumt på egen hand. Jag litar bara på hundar som är så pass disciplinerade att de alltid söker ögonkontakt med sin ägare för att följa minsta lilla kommando. Om jag möter en ägare och hund och inte ser att hunden stannar eller tittar på ägaren för att se om den får en instruktion vid mötet blir jag orolig. Tyvärr är dessa få - det är vanligt att folk tar illa upp om man ber dem att t.ex. koppla sin hund vid möte. Själv skulle jag nog ta åt mig och fundera över varför någon upplever ett möte med min hund som obehagligt. Men nu skulle jag å andra sidan aldrig skaffa hund, tycker att det är ett alldeles för stort ansvar med tanke på den skada en otränad hund kan framkalla. Folk verkar skaffa hund efter vad de tycker verkar häftigt eller gulligt, inte efter vad de tror att de själva klarar av.
Angående den specifika händelsen i #0 så tycker jag att det är synd att man inte är mer rädd om sina djur. Mina katter har t.ex. aldrig ätit choklad, men aldrig att jag skulle lämna det framme bara för att det hittills inte har hänt. Det räcker med den där enda gången så är det ajöss!
Tycker måånga djurägare kan vara riktigt otrevliga och vill inte ta emot hjälp, råd, tips eller något liknande! Nej dom ska alltid veta bäst och tror man gnäller och tror att man är en besserwisser så fort man öppnar munnen. Speciellt i kaninvärlden.

#5 Ja det är tråkigt att så många har så tråkig inställning. Jag tycker det är intressant att lyssna till andra och deras erfarenheter sen sålla jag lite vad jag tycker är vettigt o vill testa själv eller inte. Med djur blir man aldrig fullärd, det är det som är så roligt.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!