Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettskönhet
Läst 2543 ggr
[IsabelleA]
0

Solarium

Vad tycker ni om solarium? Hur ofta solar ni? Skriv gärna och berätta, har ni några åsiket angående detta?

Själv solar jag minst en gång i veckan för att iallafall försöka hålla färgen, dock vet jag att man "inte får" sola mer än 30 gånger / år. Låter lite läskigt eftersom att jag säkert är inne på min 56:e gång ;) Jag var faktiskt och solade i dag på Solkungen inne i stan (odenplan- stockholm) men gillar den vid karlberg mera. Så vad tycker ni? någon som har egna åsikter?

LinneaG
0

Jag solade ett tag för något år sedan. Tycker att det är väldigt skönt att sola, både i solarium och ute.
När jag solade som mest så var det var 4:de dag och jag höll på i kanske 1-2mån, och det var precis innan sommaren för att ha färg tills man skulle visa sig i bikini. Efter det har jag knappt sola något, håller mig till att sola på sommaren och utomlands.

Bra är det ju inte att sola solarium, men det är ju inte heller bra att sola ute heller. Men solarium är mer skadligt eftersom man inte kan skydda sig med solskyddsfaktor där. Hur farligt det är och vad som kan hända har jag tyvärr ingen koll på.

Men varför solar du nu på sommaren?

[IsabelleA]
0

#1 Nu såhär på sommaren solar jag mest utomhus tycker att det kan vara lite behagligare  (och billigare). Men ibland på kvällarna känner jag bara för att gå och sola licksom. Är ett bra sätt att bygga upp brännan såhär på sommaren då jag satt väldigt mycket inne vid datorn den första tiden av sommarlovet. Så jag tar helt enkelt igen det nu ;)

ElinLi
0

Jag tycker inte om solarium då deras strålar kan orsaka hud canser

[IsabelleA]
0

#3håller med till viss del :') Tycker ändå att det är okey för mig att sola då jag inte vet vad som kan hända ;D har inte tänkt så mycket på det heller.

Liss
0

Jag har väl solat solarium några enstaka gånger, då när det INTE finns sol utomhus. Tycker det är jätte onödigt att sola solarium när riktiga solen är framme.
När jag har solat solarium är det för att jag tycker de är skönt med värmen. Men har tagit det lungt med det.

tänk bara på att solarium inte ger en "BRA" grund. Solarieljus är annorlunda än naturligt solljus. I ett solarium består ljuset mest av UVA-strålning, som gör huden brun, och bara lite UVB-strålning, som kan göra huden rödbränd och förtjockar huden. Om du solar i solarium blir du visserligen brun men huden får inte den förtjockning som riktig sol ger och som behövs som skydd mot brännskador. Tvärtom kan man lura sig själv att stanna längre i solen än man tål när huden är solariebrun.

Dessutom ska man inte sola innan 18år. Seriösa ställen har åldersgränd av en anledning. Innan man är 18 år har inte hudens pigment utvecklats ordentligt ännu. Om man då solar solarium kan man få pigmentfläckar eller dålig hy!

Sen angående canser, de brukar visa sig många år efteråt. Så bara för att de känns okej nu så kan det visa sig i 40 års åldern att solarium solningen gick överstyr.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

ElinLi
0

Jaa men hur stor e chansen att man liksom får hudcanser ? ;P jag menar det krävs ju välldigt mycket för att man ska få de då borde man ju typ sola varje dag i typ 8 timmar i typ 1 år eller något :P

[IsabelleA]
0

#5 Fot i munnnen nu blev jag skraj! får väl försöka dra ner på det, värkar som om du har koll på det där, något som mina föräldrar inte sagt åt mig däremot.

Liss
0

#6 De är tyvärr väldigt vanligt att få canser .. Om de just är pågrund av solning vet man inte förän det händer. De lägger sig i huden och kommer fram när man blir äldre oftast isf.

ElinLi
0

#8 jahaa ojj Hemlis vad läskigt!

paronskrutten
0

iiih, här kommer besserwissern in: cancer stavas det ;)

Helena

AliceL
0

jag solar på hösten/våren/vintern ;) då blir det 20 min 1-2 ggr i veckan ;) inte solat sen i början av maj men så fort skolan börjar blir det att köpa solkort igen, hinner inte pressa ute lika mkt då ;p

Liss
0

#10 haha.. Jo det visste jag ju ^^

LinneaG
0

#5 - bra info!

Kan lägga till att man inte ska sola med smink eller linser.

[IsabelleA]
0

Håller med dig Linnea, bra information. Sa det till mamma efter att jag läst det och hon hade ingen aning om det haha.

kareiin
0

jag kan sola någongång ibland bara, tycker inte om solarium så mkt men de bra o gå dit och få lite färg när snön kommer sen.

Anoziz
0

#13 Linser? Ojoj, då ligger jag risigt till..

Bella-R
0

#16 Jag har oxå solat med linser dom gångerna jag solat solarium "/

Kan oxå tillägga att det har stått om en tjej, Elin, i tidningen FRIDA och i aftonbladet som bara var 16 år (!) när hon fick hudcancer. Och ändå står det att hon inte solade särskilt mycket.. Här är artikeln http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2698059.ab
(Hoppas länkningen var okej?)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Anoziz
0

#17 Ojoj.. :/

[IsabelleA]
0

#17 herregud :S känns konstigt att det faktiskt kan hänada. Även om jag inte tänker på det så mycket, för det är säkert 10% av hundra som får det? eller kanske mindre?

Tina-A
0

En vän till mig solade 20 minuter ca 2, 3 gånger i veckan. Hon är 20 år och har hudcancer. Det behövs inte mycket, hudcancer är vanligt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

sandrah91
0

Jag började sola förra hösten och solade fram tils maj  i år ungefär 30 min varanann vecka. Jag solar mkt för att dt är skönt för hela kroppen att sola värmen som mjukar upp musklerna är jätteskönt men så klart är huvudorsaken att man blir brun :) Tkr man kan sola lite då och då men inte hålla på i flera år .

mjioo
0

tänk också på att man sliter på huden väldigt mycket, man kan lätt se på äldre och yngre om de solar mycket solarium och det är ju inte vackert direkt.

det är bara snyggt med väldigt lite solbränna på vinterhalvåret tycker jag.. och om man är blond så kan det se ganska konstigt ut.

det ser också väldigt konstigt ut när folk ligger ute i solen så länge att de bränner sig och får en rödbrun nyans eller en alldeles för brun.. det är snyggast att vara lagom brun.

självklart är det olika ifrån person till person hur mycket sol man klarar. vissa får hudcancer lättare än andra men man ska passa sig noga.

[IsabelleA]
0

Har dragit ner på solandet sedan jag har hört era åsikter! Jag är dock forfarande ganska blek och som du säger mjioo är det heller inte snyggt att vara på tok för brun. Tycker lagom räcker. Nu har jag blivit ganska skrämd av era kommentarer haha, så jag kommer väl sluta sola så ofta antar jag.

Tina-A
0

#23: Varför inte bara använda brun utan sol om du vill bli brun utan att riskera cancer?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[IsabelleA]
0

#24 har inte ens funderat på att andvända det, jag får det bara så ojämnt men ska absolut testa det igen och försöka få det jämnare ;D

Anoziz
0

Jag ska då iaf börja använda BUS ännu mera nu ;)

Simson
0

Det bästa sättet att få rynkor är att sola. Även i solarium. Brukar också märkas efter 40 även om jag har kompisar som solade på det glada 80talet då det var modernt med solariebränna. De personerna var rynkiga redan vid 30årsstrecket. Som pergament i huden. Fast de rökte också och det är också en stor bov i rynkningen.

Om man nu inte pratar om det farliga med solandet…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

[NusseJ]
0

#5 jag hörde att ma ej ska sola (solarium) i början av sommaren då huden är tunn, utan att man ska vänta tills man fått en "grund" av solen…?

Birke
0

Brände mig i solen nu i helgen för att jag var så puckad att jag inte använde solkräm. Nu är jag knallröd over axlarna och det svider.

Hur länge ska jag vänta tills jag kan sola solarum? Tills det röda har gått ner, eller bara tills det har slutat svida när jag tar på axlarna? Ska se till att smörja in mig varje kväll så att jag inte blir torr, och hoppas på att kunna få sola på torsdag senast. Men får se vad ni säger :P

Fiona
0

Jag avråder solarium helt, jätte farligt! Och onödigt på sommaren när man kna får färg av solen :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Musiken
0

Jag solar ett par tre ganger pa varen for att fa lite farg sa att mina blamarken inte syns lika mycket nar jag gar i kjol och shorts