Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: allmänt
Läst 1015 ggr
elin
0

Mensvärk

Är något många lider av, kan vi inte dela med oss av lite tips för att ta bort/lindra/minska ner smärtan?

/Elin

Maja
0

- Duscha med vaaarmt vatten
- En flaska med varmt vatten som du håller mot magen
:)

RubHel
0

Alvedon XD

bubbelbubbel
0
juliapettersson
0

#2 måste säga att Ipren fungerar bättre ;)

Celia
0

Det brukar bli mycket bättre efter sitt första barn ;)

Tror att Ipren är mkt bättre än Alvedon. Ipren är antiinflammatioriskt och det är det bästa vid mensvärk. Har man dock så stora smärtor att man kryper på väggarna, måste man iväg och få något receptbelagt - Naproxen, Naprosyn el. liknande.

Ida
0

Treo och massage. :)

Maja
0

Själv så tål jag inte Ipren.. :P Haha.. Hade en sådan otrolig mensvärk en dag och tog en Ipren.. Fick en allergisk reaktion och

det slutade med ett besök på sjukhuset.. ;)

Tina-A
0

Jag brukar lägga mig ner på sidan med ett täcke ett 2 kuddar mellan knäna! Funkar för mig i alla fall

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Jusste, att röra mycket på sig ska också hjälpa. Typ en promenad eller nåt.

elin
0

Okej, titta vad vi fått ihop det me tips.
Så när mensvärken e som starkast kan man logga in o prova på tips.

Jag lägger till tipset: värmedyna.
Lindrar och är jätte avkopplande.

/Elin

emmaa
0

p-piller, innan jag fick mina kunde jag svimma och kräkas i skolan en gång i månaden! Det är inte helt borta men om jag tar ipren så fort jag börjar känna av det så brukar det gå bra Flört

Linda
0

Ipren/ treo första dagarna men denna gång verkar jag klarat mig rätt bra:)

[tiiia]
0

Hålla en kudde mot magen (ev lägga en vetekudde på magen) så att den blir varm. Tabletter vägrar jag ta under mensen. De gånger jag tagit t.ex ipren eller liknande så har mensen varat 2v. Så jag skippar gärna det.

E_hjo
0

Jag har ingen mensvärk! =P
Men en sån jäkla äggossningsvärk… eh… ja Fundersam
Hehe =)

juliapettersson
0

Jag hade ingen mensvärk alls förut, men när jag började käka p-piller fick jag… Fundersam

CBA
0

#13 Ipren är blodförtunnande och brukar inte rekomenderas som smärtlindring efter t.ex. operation därför att det ökar blodflödet så operationssåret läker långsammare.

Kanske därför du blöder i 2 veckor om du äter Ipren eller andra preparat med Ibuprofen ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[tiiia]
0

#16 förmodligen :)

Tina-A
0

#15: Samma för mig!

Boode
0

något som en kompis gör är att hon börjar äta ipren dagen innan mensen. 4 st med jämna mellanrum och sedan tar hon ipren under mensen också. Och faktum är att det fungerar.

Alex
0

Som bubbel sa, vetesäck är underbart! Varmt bad kan också vara skönt. :)

Angående värktabletter.. Ipren har aldrig hjälpt mig. Oavsett om det gäller huvud, mage eller mens.. Panodil brukar göra det däremot. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Milli
0

vetekudde som många har nämt är väl oftast bra. brukar äta alvedon, men det hjälper ju ingenting så känns lite meningslöst ;) motion kan hjälpa ibland också.
men senast jag hade mens och mensvärk hjälpte verkligen ingenting… så det är väl lite olika.
kan faktiskt bli bättre när jag äter godis ibland :P haha

Matilda_91
0

#20: Haha, tvärt om är det för mig! Panodil hjäler inte alls mot min mensverk men det gör däremot ipren :)

CBA
0

Motionera för min del är uteslutet…jag kan knappt gå när det är som värst :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

bubbelbubbel
0

vetekudde är bra till allt. värma fötterna med tex ;) eller händerna, eller lindra värk. jag gillar min skarpt :)

Faxlin
0

jag tror mycket beror på vilken skala av värk man får. Och hur mycket man blöder och hur länge man har smärtan.
Om man har en smärta som går att leva med, då bör man motionera. Då blöder man mindre och då blödningarna verkligen kommer igång blir värken oftast inte lika jäklig.

Att få barn ska vara bra sägs det. Funkar dock inte på alla heller. Jag har försökt. 4 gånger ;-)
Här ligger man snällt däckad med recpeptbelagda mediciner och mediciner för att jag inte ska blöda för mycket. Utan medicinering så tappar min krpp för mycket blod för snabbt vilket innebär blodförlust.
Knepigt men sant.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

fastina
0

Har fått av läkare tabletten Orudis ( läs på fass.se ) och äntligen blivit av med mensvärk och kramper i magen som jag haft i 10-12 år

Alex
0

#25 Oj, blodförlust!? Vad jag har hört så är det egentligen väldigt lite blod som kommer, mest "slem" eller nån annan vätska.. Kommer inte ihåg exakt. Men bara några teskedar blod, då under hela mensveckan alltså.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bubbelbubbel
0

själva blodet är väl utblandat med slem från alla möjliga delar, livmodern och alla andra prylar vi har.
så det stämmer nog det du säger om att det är nån tesked alex.
men oj åsa, det låter verkligen inte alls roligt…=/

Faxlin
0

#27 & #28: det är oerhört ovanligt att man blöder på det sättet att man får blodförluster. Så där har ni helt rätt.
Vi är bara en liten liten procent som blir så dåliga. Dock ska det självklart drabba mig ;-)
Det är oerhört obehagligt kan jag säga, då detta gör att man bara kan använda binda. Och att en nattbinda stoppar ca 20 minuter om jag inte tar tabletterna.
Så det är ett elende.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars