Söka sommarjobb!
Nu är det hög tid att börja skicka in ansökningar till sommarjobb ni som ska söka det!!
Viktigt att vara ute i god tid så att er ansökan är den första de ser.
Tänk på att skriva en "ordentlig" ansökan! Lägg ner tid på den, kolla den om och om igen, be någon annan att titta på den. Se till att det inte finns några stavfel.
Lämna gärna flera tips och råd i denna tråd hur en bra ansökan ska se ut!
Lycka till!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag har skrivit ihop mitt CV och ska posta ett antal i morgon, dock känns de lite barnsligt eller något…
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Man måste isf vara säker på att ha rätt mailadress så att man vet att det kommer fram.
Skickar man in ansökan som svar på en annons där de angett att de vill ha svar på ett visst sätt måste man följa det!! Jag vet flera företag som vill att man ansöker via mail som fått svar via vanligt brev. De kastar dom.
Jag går dit och lämnar
Men nu ska jag söka jobb som förhoppningsvis räcker längre än sommaren bara.

Mvh Stephanie 

Det ger nog ett gott intryck att lämna ett brev personligen, men inkludera sin e-mail i ansökan.
Jag jobbar på Guldfynd och får in många ansökningar hela tiden. Ett tips jag har till er som ska söka jobb / sommarjobb är att faktiskt lägga er ansökan i ett kuvär men klistra INTE igen hela kuväret bara pytte lite i mitten. Och på kuväret skriver ni: TILL PERSONSAL ANSVARIG. För om ni bara lämnar ansökan till tjejen i kassan så kommer hon garanterat läsa den öppna lappen med lite text på. Det gör jag, jag är nyfiken av mig men jag lämnar även ansökningarna till min chef. Men jag tror att det finns många anställda om de läser en ansökan och ser en viss konkurrens så kan de kasta ansökan innan chefen hunnit läsa den för de är rädda för konkurrans om jobbet (händer säkert främst vanliga jobb) MEn är det ett lätt förseglat kuvärt där det står till personal ansvarig så kommer ingen våga öppna det om man inte är personal ansvarig.
Så nu har jag läst en del ansökningar och Guldfynd är en smyckes butik det vet alla, men ändå fick vi in en ansökan från en tjej som i varje mening nämnde hennes hund. Hur mycket hon älskade den, hur hon tränade den och nästan så stog det vad hon gav den för mat. Visst det är inget fel i att skriva med sitt intresse för hunden i ansökan MEN man ska inte skriva om hunden i var och varannan mening. Möjligtvis om man söker ett hund relaterat jobb. Så det jag försöker säga är att eran ansökan ska spegla det jobbet ni söker. Söker ni jobb på cafe, skriv då om dina världsberömda kanelbullar. En klädaffär, skriv att du älskar mode och har öga för färg och form. Lycka till och hoppas ni får det sommarjobb ni önskar Er!
#7 Jättebra med såna tips! 

Mvh Stephanie 

Ni som går på gymnasiet kan väl söka feriejobb?
Jag feriejobbade på äldreboende under min gymnasietid, och tjänade runt 10 000 på en månad.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag feriejobbade förra sommare på en typ idrottsarena/plats, det var något av det värsta jag varit med om.. Börja 06.30 och jätteäckliga gubbar till arbetskamrater som satt och rapade när man åt. Får kväljningar bara av att tänka på det :p

#11 Haha
Man kan ju bli tilldelad lite olika jobb. Det är långa arbetsdagar också, men för 10 000 kr hade jag gärna gjort det igen.

#7 Tack för tipsen!
#10 Vad exakt är ett feriejobb?(A)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#13 Kommunen man bor i har ett antal lediga sommarjobb som de lottar ut bland gymnasieelever, men man måste ansöka genom att fylla i en blankett man får på sin skola. Det kan vara allt från att jobba i kök eller äldreboende, till att jobba som fastighetsskötare. 

#14 Jag trodde de va as dåligt betalt, hur mkt jobbade du om du tjänade 10 000 på en månad?:O
Jenny

#15 8 timmar/dag. När man går andra året är det dåligt betalt, men treorna får av någon anledning mer pengar. 

#16 Okej, ettorna då? (A)
Jenny

#17 De får jobba gratis!!

#18 Haha de tror jag inte på :D
Jenny

Haha
Jag tror inte att ettorna får söka, eller så var det så att jag treorna inte fick det. Och så kanske jag ska tilläga att man tjänar olika mycket beroende på vart i landet man bor, det är kommunen som sätter lönen.

#19 Vissa kommuner har verkligen skitdåligt betalt, där jag bor så får man 50 kr i timmen.. Men kolla upp där du bor, det kanske är bättre 
Dem gångerna jag har sökt sommarjobb så går jag bara dit och frågar, men då har jag också känt dem som jobbar där.
- Medarbetare på studier.ifokus

he fick reda på idag att man får 45 kr i timmen där jag bor, inte så jätte bra betalt direkt :P
Jenny
#22 Nej det var verkligen inte mycket!
Fatta att jobba en åttatimmarsdag - "jippi, jag har tjänat 360kr!" wow… 

Mvh Stephanie 

#23 haha exakt x)
Jenny

Haha, 45 kr i timmen är 10 kr mer än vad jag fick när jag feriejobbade förra sommaren.
Mvh Ellenfyrkant
#25 Det är ju sjukt…
Själv tjänar jag 95/120kr i timmen utan utbildning och bara sådär. 145kr/timme på helgen dessutom.

Mvh Stephanie 

#26 Det är alltid bättre helgbetalt, även här faktiskt.
Men ja, 35 kr i timmen är juh inge vidare, men det duger för en 15 åring vars enda inkomst är barnbidrag som tar slut fort som attan. Men dryga 3600 kr är väl ingen vidare inkomst efter 3 veckors slitsamt jobb på ens härliga sommarlov.
Mvh Ellenfyrkant
#27 Självklart vet jag att man får bättre betalt på helgen. Jag har som sagt 95kr dagtid och 120kr kväll (efter 19). Men 35kr är ju ett skämt! Jag vet inte ens om jag skulle säga att det duger för en 15-åring… Det är ju slavarbete 

Mvh Stephanie 

Är inte mini lönen för oss ungdomar 45/50 kr? 
Jenny

#28 Men de flesta söker sommarjobb här trots den dåliga lönen. Och eftersom inga protester sker är det juh gör bra för kommunen att kunna betala ungdomarna så lite som möjligt för ett jobb de annars hade behövt betala vuxna arbetare för, ex. klippa gräs på kommunens marker.
Mvh Ellenfyrkant
#30 Så ungdomars arbete är inte lika mycket värt som vuxnas, trots att det är samma arbete som utförs? Skillnad i (relevant) utbildning kan jag förstår ger skillnad i lön, men bara det…

Mvh Stephanie 

#31 Men det vet vi väl alla att det är så det funkar. 
Mvh Ellenfyrkant
Jag sökte via kommunen förra året och tjänade då 37kr timmen, ska absolut försöka få tag på nåt annat i år :p
Vad ska man skriva i sitt CV?
Jag som aldrig har sommarjobbat, har bara praktiserat.
Ska man då skriva vart och så eller?
Referenser?
#34 Praktikplatser är också jättebra saker att skriva med i CV:n.
Skriv upp din utbildning (skola, ev linje och vilka år), eventuella "uppdrag" du haft, om du arbetat någonting, haft styrelseuppdrag eller andra viktiga saker.

Mvh Stephanie 

Förhoppningsvis får jag prao hos en sminkbutik nu i vår som jag har skickat in CV till, hoppas att jag får praktisera där för då är de nog större chans att få sommarjobb!
Har ni fått något napp än? :)
Jenny

#36 Åh va roligt! Håller tummarna för dig! En sminkbutik skulle inte vara helt fel!