Röda kinder >.<
Jag har fått ganska röda kinder de senaste åren vilket jag ogillar. Innan jag började med foundation(13 år) hade jag inte såhär utan det kom i samma veva, funderar på om det hänger ihop på något vis eller om det bara råkade ske ungefär samtidigt (nu 16 år). Mina kinder är röda som om jag har varit ute på promenad i vinterkyla och det har varit så i ca tre år nu, det har dock varken blivit mer eller mindre. Funderar på om jag kan få bort det på något sätt ? Om det kan ha med foundationanvändandet att göra. Har använt flytande ganska feta foundations men även mineralsmink nu under snart en ettårstid, som inte haft någon (positiv) påverkan. Någon som upplevt detsamma ? Detta är inget problem, men vill göra något åt det om det går av anledningen att jag känner mig snyggare osminkad utan röda kinder. Och ja, jag vill gärna känna mig snygg. ;)
Mvh Ellenfyrkant

Menar du vid den markerade biten på bilden?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Det är bara sött ju! ^^
Men täckstift/foundation/concealer brukar funka att täcka röda partier. Jag har aldrig hört talas om att det kan vara foundation eller liknande som ligger bakom. Jag antar att det är normalt att ha rosiga kinder mer eller mindre och det har med blodkärlens olika vidgning att göra.
Hittande en foundation primer du kanske skulle kunna testa 

http://eleven.se/smashbox-photo-finish-color-correcting-foundation-primer-1754.html
(den gröna) - och oroa dig inte du blir inte grön i ansiktet :) Den hjälper till att dämpa de röda tonerna i ansiktet. Har inte testat den själv, men den verkar väldigt bra! Sen finns det ju en massa fler såna foundations som dämpar rodnad, det är bara att leta runt lite, men eleven har en del.
/Moonchild89 👻
Du kanske har fel fuktighetskräm under din foundation? Behöver du feta foundations för att du har torr hud? Jag har blandhy och blir lätt torr på kinderna, speciellt nu på vintern, och brukar använda Aquasource-serien från Biotherm. Det finns en för torr hy och en för blandhy, vet jag. Jag brukar variera mellan dem. Du kanske kan gå till Kicks och be om ett prov för dessa, om du tror att problemet kan ha att göra med fuktighetskräm. Du kan ju också prova en lite fetare kräm bara på kinderna. Nivea har flera billiga som kan fungera bra.

Ja grönt dämpar rött, tror även att gult gör det?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#3 Haha, kanske det. Fast jag skulle föredra inte så röd. Har smink som klarar av att täcka så det är inget problem i sig, men jag undrar om det finns något att göra åt det så det minskar så det inte syns så väl när jag är osminkad.
#4 Den jag använder nu är från Nivea, den heter Nivea soft fukttillskott ansikte och kropp. Jag har väldigt blandad hy, de senaste två vintrarna har jag varit så torr på näsan att jag flagnat men iår har jag inte märkt något, har dock blivit myyycket duktigare på att använda fuktighetskrämen varje dag. Men normalt sett har jag ganska normalt eller vad man ska säga, inte torr och inte fet. Så normal till blandad. Dock verkar den jag har funka bra. På vilket sätt skulle det kunna tänkas hjälpa med en fetare kräm på kinderna ?
Mvh Ellenfyrkant
#6 Eftersom du verkar ha olika "behov" i ansiktet så kan det vara en god idé att testa en annan kräm där du är röd. Krämen du har kanske passar jättebra till resten av kroppen. Jag har självt gjort så, haft en annan kräm där jag är torr, och det brukar ge bra resultat.

#7 Fast grejjen är juh den att jag inte fått torr hy iår till skillnad från de två föregående åren eftersom jag blivit bra på att smörja in ansiktet varje dag. Som tidigare nämnt.
Mvh Ellenfyrkant
#8 Jaha. Nej, jag uppfattade det inte så. Testa ett concealer-stift i så fall.