Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etiketthår-frisyrer
Läst 6723 ggr
Jojaton
0

Bleka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver lite hjälp…
Jag har varit naturlig brunett i hela mitt liv (se bilden för mer exakta färg) och har nu tröttnat på det. Funderar på att bli blond - men att bleka det sliter ju massor på håret. Men har verkligen tröttnat på att vara brunett så… Bifogar bild sedan på ungefär hurdan blond färg jag skulle vilja ha (har kladdat med bilden i PH lite snabbt, så det är inte alltför snyggt.. xD)

Tror ni att jag skulle passa i det och skulle det slita allför hemskt på det om jag blekte det? Finns det någon annan metod man kan använda?

Johanna - Instagram

Jojaton
0

Som blond. Ja, kanske inte den snyggaste ni sett men..
Funderar även på att göra röda och svarta slingor om jag bleker, men får se ;)

Johanna - Instagram

Mizzy
0

jag kan garantera dig att blekning sliter en hel del på håret. Speciellt om man ska bleka hela håret från mörkt till så ljus som du vill ha det. Det kan till o med bli svårt och göra, pga vilka pigment du har i håret. Jag e lika mörk som du o skulle jag bleka hela mitt hår hade jag sett ut som en morot på huvudet.

För att få håret ljusare, måste man tyvärr bleka det, och för att det ska hålla måste du ju bleka det om och om igen.

Du hade säkert passat i det, men frågan är OM du kan få fram den färgen. Jag hade gått in hos en frisör och rådfrågat och isåfall bett dom göra det. :)

Jojaton
0

Okej. Men kan (måste?!) man inte bleka lite lite i taget, och isåfall måste man ju kunna tona osv mellan, eller?!

Johanna - Instagram

Mizzy
0

jo du får nog bleka i olika omgångar. Men man kan inte tona det ljusare. Ska man ha håret ljusare måste man bleka.

Sen, om du ska ha röda slingor i, DÅ kan du tona, för då lägger du ju en mörkare toning i slingorna.

Booboo
0

Jag har cendréfärgat hår, och var svarthårig bra länge, sen bestämde jag mig för att bli blond, och lät bli att färga det på något år. Gick till frissan som blekte det i tre olika färger, eftersom jag hade tydligen tre olika färger på håret. Så det blev ljusast vid hårbotten och sen lite mörkare, och ännu lite mörkare.
Sen fortsatte jag att gå till frissan och bleka utväxten, och när det var ca 10min kvar på tiden, så drog dom även ut blekmedlet på längderna. Så fortsatte jag tills jag var platinablond och sen bara blekte utväxten, i tre års tid. Flera av frisöererna blev överraskade när jag sa hur länge jag varit blond, och att det inte var särskilt slitet.
Jag tvättar bara håret typ, 2 ggr i veckan, och använder alltid inpackning (då Bedheads "Dumb Blonde" som är en helt fantastisk inpackning!) och det hade tydligen hjälpt väldigt mycket :)

Så prata med en frisör, men det ska väl inte vara helt omöjligt att bli blond tror jag!

KickanLilja
0

Att slinga håret ljusare är annars en bra idé och som itne sliter lika mycket på håret som att bleka hela

Alex
0

Har du aldrig färgat håret och har relativt bra kvalitét på det, så borde det inte vara några som helst problem. Blekte ju själv rejält från brunt för två år sen (se bild) och det var inga större problem. Visst, jag tappade en hel del hår, men det var inget som märktes. Och du ser ut att ha såpass tjockt att det inte lär vara någon fara för dig heller. ;)

Dock rekommenderar jag dig att gå och göra det hos en bra frisör, för bästa resultat och bahandling.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tina-A
0

När jag har färgat från brunt till blont har jag alltid gjort det hemma. Har slingat håret blond, alltid. Man kan liksom inte köpa en blond färg och kladda i, det funkar inte.

Du ska slinga det. Slinga och dra igenom massa hår. Sen kan du antingen slinga det igen, tona eller färga permanent över det. Eller låta det vara som det blev :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Alex
0

#8 "Man kan liksom inte köpa en blond färg och kladda i, det funkar inte" Varför skulle inte det funka? Visst, en omgång räcker inte. Själv började jag hemma, blekte i två omgångar under en kväll, första "vanlig" blekning, som blekte kraftigt, och hade i den 1,5 h istället för 40 minuter som stod på paketet. Andra var en mer silveraktig blekning, blekte inte lika många nyanser, men tog bort det gula mer. Även den hade jag i 1,5 h.

Resultatet blev rejält blont, lätt gultonat men inte värre än så. Så det fixade jag till hos frisören när det var dags att bleka utväxten.

Utväxten blir ju klart mer krånglig att sköta hemma, eftersom risken finns att håret går av om man får i blekningen i det tidigare blekta håret. Så det skulle jag inte våga göra hemma om man bleker så mycket. Och sen bör man inte räkna med att få ett bra resultat hemma heller, utan man får nog mer räkna med att göra "starten" och sen fixa till det hos frisör i så fall. Samt så bör man ha tjockt hår med bra kvalitét…

Något mer att tänka på, Jojaton, är att om du bleker får du räkna med många täta besök hos frisören och mycket pengar på det. Det kostade mig ca 800 kr varje gång jag var till frissan och blekte utväxten (+klippte), och då är det ändå en billig frisör. Åtminstone här… För utväxten blir ju inte vacker när man har blekt brunt hår. Bifogar en bild på en en månad gammal utväxt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tina-A
0

#9: Jag har iof aldrig haft i hårfärgen så mycket längre än vad det stått på förpackningen eftersom jag varit rädd att ju längre man har i den, desto mer sliter det och det finns risk att tappa hår!

När jag har försökt har det bara blekt lite, till typ ljusbrunt.

Men när jag har slingat har det blivit riktigt blond på en gång. Är iof blond på riktigt, kanske är svårare att färga färgat hår (när jag haft färgat brun) än naturellt?

Jag har aldrig färgat hos frisör, skulle aldrig lägga så mycket pengar på hårvård faktiskt. Färg kostar ju bara ca 60-100 kr på ICA och för mig har det funkat bra :) Jag har aldrig blivit missnöjd utan jag har alltid fått en skitsnygg färg! Bortsett från när jag försökte färga hela bruna håret till blond på en gång, utan att slinga. Färgade kanske 3 gånger men det blev inte bra (hade iof inte i 1,5 timme utan snarare 40, 50 min)

Bortsett från det tycker jag det är superbra att färga hemma. Frisörer tar verkligen för mycket betalt tycker jag! Lägger hellre dom pengarna på mat!

Sen klipper jag mig själv eller ber någon kompis klippa. Spelar ingen roll hur det blir riktigt, bara det blir lite klippt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Alex
0

#10 Jo, därför man ska ha i det så länge ;) Under förutsättning att håret klarar av det då. Därför kan det vara vettigt att gå till frisör just vid blekning av hela håret från en mörkare färg, så man kan få mer hjälp när det gäller hårets kvalitét, vad det klarar av och så.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mixie
0

#9 Håller helt och hållet med dig! Hade jag alltid gått efter instruktioner när jag färgat håret hemma hade jag aldrig vart nöjd.. Men det betyder itne att jag rekommenderar någon annan att inte göra det som står, man måste prova sig fram, och tänk på att när ni färgar hemma kan ni bara skylla på er själva om något går fel!

//Mickan

Marija
0

Jag tycker att du ska slinga, massor av gånger, tills du får den önskade färgen. Ser naturligare ut att slinga blondt, tycker jag Glad Har en kompis som slingar sitt hår från svart till blondt och det ser ju snyggt ut nu trots att huvudmålet är blondt hår (trots att hon inte är klar, är det snyggt).

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Pillaa
0

Tror att det skulle bli fint med lite slingor i :)

hannabrink
0

Eftersom ditt hår aldrig har blivit färgat förut så tror jag inte de ska ta så mycket skada :P