Åldersgränser
Hittade lite kul om åldersgränser, när man får göra vad. Många nya saker under så få år, de första iaf.
Vilka följer du?
**15 år
**Du blir straffmyndig. Det betyder att du kan straffas för ett brott.
Det är tillåtet att ha sex med någon efter att man fyllt 15 år.
Du får köra moped (klass 1).
Du får se barnförbjudna filmer på bio.
Om din cykel eller moped har lämpliga säten, får du skjutsa en person. Personen måste vara under 10 år.
**16 år
**Skolplikten upphör när du gått ut nionde klass.
Du får ta ett normalt, riskfritt arbete, det vill säga jobba 40 timmar i veckan. Men arbetsgivaren har lite mer ansvar för dig som inte är myndig än för dina myndiga arbetskamrater.
Du får starta egen firma.
Du får själv bestämma över de pengar du tjänat.
Du får ta körkort för lätt motorcykel och traktor.
Du får börja övningsköra bil.
Dina föräldrar får inte längre barnbidrag för dig. Nu får du istället studiebidrag.
18 år
Du blir myndig.
Du får gifta dig.
Du får rösta.
Du får köpa cigaretter.
Du får köpa alkohol på restaurang och öl i affärer.
Du får ta körkort för bil och tung motorcykel.
Enligt lagen slutar dina föräldrars underhållsskyldighet när du fyllt 18 år. Det betyder att de inte är skyldiga att försörja dig längre. Men om du fortfarande går i skolan fortsätter föräldrarnas underhållsskyldighet. De ska i så fall försörja dig så länge du går på gymnasiet eller tills du fyller 21 år.
20 år:
Köpa alkohol på Systembolaget.
Lägsta ålder för att få söka till Polishögskolan.
21 år:
Ta busskörkort.
23 år:
Åka på nöjeskryssning utan släkting
25 år:
Få sterilisera sig på sjukhus
Få adoptera
65 år:
Få ut ålderspension
Haha, riktigt kul att läsa :)
Då behandlar jag mig själv som en 18-åring då 

Lägg gärna till fler om ni skulle komma på :)

Hehe, håller med Isabelle :)
#3 Ganska lätt hänt, det jag tänkte på var alkoholen och jag skulle då vilja kalla mig själv "fin smakare", då jag inte dricker för att bli full ;)
Mahahaha, jag fyller 15 och gör inte allt jag får^^
Helena
#5 kanske borde "hotta" upp din vardag med lite moped åkning? ;);)

#4 Den alkohol jag dricker, dricker jag för att det är gott!!
Oj, alkohol tänkte jag inte ens på haha, det händer att jag dricker, men nu var det länge sen, och jag dricker heller inte för att bli full.
#6 Om jag ändå hade en moppe..^^
Helena
#7 Drinkar är kul tycker jag, bara kolla vad som finns i frukt-skålen och i kylen så hittar man säkert på någon spånnande ny smak :)
#8 Vi hade en moppe, tyvär blev den stulen 3 gånger innan den försvann för alltid :/

Intressant :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#9 Aj då, inte kul när ens saker blir stulna.. Eller går sönder för den delen.. hmm, en moppe får nog vänta, just nu iaf, vill hellre ha en vovve^^
Helena
#11 vovve ska jag köpa 2009, nästa sommar och tål absolut inte den långa väntan! det blir isåfall en sheltie ;)
Åååh, jag får köpa min vovve själv när jag flyttat.
Jag vill helst ha tre: Tax, eurasier och GD, men det får nog bara bli en först ;P
Helena

Hihi, vi hämtade våran valp förra fredagen! :D
#14 ååååh *avis som tusan* vad för ras?
Helena

Vi får våran valp till hösten

*avis!!!!!!!!*
Men herregud! Jag ska antagligen vara hundvakt iaf, och brukar gå ut med en gd-valpis som heter Stina, men jag vill ha en egen lillsnutt!! Nu!
Helena

En westie! :D Han är sååå underbar! Ska se om jag hittar någon bild ;)

Nu blir det lite OT här ;)
Underbar hund! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Äh, OT-gnäll är bara för kontrollfreak ;)
Helena
Jag är hundvakt lide då och då åt grannarnas lakeland terrier ;)
lakeland terrier.. hmm, jag har lite fördomar mot terrier i största allmänhet, förutom amstaff och så, haha ^^
Helena

#24 Naaaaw
Helena

#19 - antar att det inte var riktat till min bild. Är en bullmastiff som vi ska ha.
#23 vad för fördommar är det då? Charlie som han heter är lite studsig, lyder inte med jag har lyckats lära honom "sit" och "ligg".

#26 Nä det var svar till #15 ;D Haha
Att dom är ettriga och skäller hela tiden^^
Helena

Våran westie är inte alls ettrig eller skällig och inte heller min farmor o farfars westie på snart ett år! De är jättelugna o mysiga i lynnet :)
#29, håller med! stämmer in på den lilla gran terriern här :)
Dock kommer jag nog aldrig köpa terrier, är inte riktigt "min" hundras då jag föredrar lätt lärda hundar som man kan "jobba med"
Det beror på ägaren, men de flesta terrierägare bryr sig inte om att hunden skäller, den är ju så liten ändå. Skulle Stina (GD) skälla skulle jag så bli hatad av alla i samhället och folk skulle vara rädda för henne..^^
Helena
HAha kul .)