Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: kläder
Läst 1592 ggr
EmmaG
0

Frankrike vill stoppa smala modeller

Helt fantastisk bra initativ av Frankrike får jag säga!
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2267979.ab

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Taci
0

Jo, det är ju bra.. men jag undrar liksom vart dom drar gränsen vid vad som är för magert?

LinneaG
0

Tycker det är bra! Men håller med Taci, vart kommer gränsen att gå?

joooossan
0

Jag tycker det är bra ! Men kan hålla med er, var går gränsen ?

Såg ett avsnitt av top model, en sjukt söt tjej åkte ut för hon var ett "mellanting"
Hon var inte så smal man skulle, men inte så kraftig som man skulle vara för att lyckas den vägen.. Hon hade helt enkelt, större benstomme än de andra..

Man ska ju knappast väga 40 kg och vara 174 lång ? o.0

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[JAG_DE_BELLOUET]
0

Vad nu då?

Skall man förbjuda för feta modeller med?

Im2sexy
0

Hellre ett sugrär en en som ser ut som den levt på chips och ostbågar ialla fall…..De suger rätt fett…

LinneaG
0

Tror inte att de pratar om 100kgs modeller direkt, men kanske inte under 50-55kg, är ju inte speciellt mycket när man är över 175cm.

paronskrutten
0

Usch, jag får ångest av människor med anorexia.. är så hemskt. 50-55 kg är ju också lite, men det är mycket bättre än 40!
Bra att dom har tänkt lite på det iaf, får hoppas att idealen förbättras/förändras.

Helena

Liss
0

Jag BORDE väga 58 enligt bmi och allt sånt och jag är 165 cm ;)
Så då kan man ju tänka sig modellerna som är 175 eller mer.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

_RS_
0

Det som är kraftigt i ett land är det ju inte i ett annat… Ganska stor skillnad på "normalvikten" i Japan och till exempel i USA, då menar jag inte bara för att japanerna är aningen kortare.

Zylvania
0

Jag har för mig att jag läste någonstans att de kollar på modellernas bmi, och har satt någon gräns där. Men jag är inte helt säker.

__iE
0

Visst kan det vara bra, men tycker ändå det är dåligt..

Om de mäter efter bmi o vikt, för det finns ju dem som vill gå upp i vikt men inte kan det, ska de behöva böta och åka i fängelse för det ?! Känns inte rätt..

KallaMigMimmi
0

Tycker det är väldigt bra att dom tänker göra något åt alla pin smala modeller..för trots allt så är det ju det hela vårat samhäle påvärkas av idag. Jag tror att många skulle må mycket bättre om modellerna och idialet såg lite mer "normala" ut. För så som media gör om bilder mm så kan man inte bli mer en om man ändrar i datorn.

Håller med er om att det blir fel om man går efter bmi det finns ju hur många modeller som hälst som äter vad dom vill och nte bantar det minsta. Kanske dom skulle gå efter hur dom lever och hur dom mår istället.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Cattiiis
0

Håller med #11. Jag tycker inte att modevärlden ska sträva efter modeller med anorexia, det är inte det jag menar, men vad ska räknas som smalt och inte? Jag reagerar nog såhär eftersom jag själv har fått kommentarer som "Det ser ut som om du har anorexia", och det är verkligen inte kul. Ska man då inte få vara modell eftersom man är för smal? När vi nu strävar efter en värld där vikt inte spelar någon roll, ska man då förbjuda människor att göra vissa saker för att de är för smala?
Lite som den vanliga skillnaden mellan överviktig och underviktig. Det är helt okej att säga till någon att den är "äckligt smal", men att säga att någon är tjock är en dödssynd.

_RS_
0

Nej… inte helt…

• Högmod
  • Girighet 
  • Vällust
  • Avund
  • Frosseri
  • Vrede
  • Lättja

Är dödssynder…

Sedan finns det ju sju till nu, men att säga att någon är tjock hör inte dit.

Det är bara inte helt schysst. ;-)

Cattiiis
0

#14 Nu har du fått vara duktig. Jag tycker det är ganska självklart att jag inte helt allvarligt menar att det är en dödssynd, utan bara uttrycker mig så.

Ursäkta trådkapning, tillbaka till ämnet nu.

_RS_
0

Eller så kan man bara skratta lite, för att det faktiskt var kul.. det är ju ganska självklart att jag inte tror att du är så pantad att du allvarligt skulle mena att det var en dödssynd.

Man behöver inte se allt så allvarligt. Men som sagt var tillbaka till ämnet.

Folk får väl anlita hur smala modeller som helst, bara de är friska. Att bara gå efter BMI och andra formler är ju korkat. Det finns bättre sätt.

Man kan ta ett enkelt blodprov för att se hur värdena ligger, sedan kan man göra ett grundläggande fysik-test. Man kan ju också mäta av vitalkapacitet och vilopuls, för att få ett hum om grundkonditionen.

Alla modeller skall kunna springa 100 meter på 15-17 sekunder, direkt efter det kunna prata normalt. Blodsockervärdena och blodfetterna skall ligga i normalnivåerna och hemoglobinet gärna i de övre nivåerna. Blodtrycket skall kunna ligga i intervallet 120/60 - 135/70 och vilopulsen skall gärna inte vara över 65.

Vikten får vid en varjedagsvägning inte skilja på mer än +/- 1.5 Kg på en vecka efter tömd mage.

Gärna en mer utförlig testning med, det här var bara exempel.

Då skulle vi enkelt få bort många av dem som inte äter ordentligt.

Och de friska smala samt de friska tjocka skulle enkelt kunna få jobb, eftersom en stor andel modeller skulle sjukskrivas i väntan på bättre kosthållning.

Fluum
0

men är det verkligen den bästa metoden att använda sig av, att förbjuda vissa? Svårt att säga om frankrike gör rätt eller om det är fel. om det är fel att inte dom "kurvigare" får vara modell, är det inte fel att de super smala inte heller får vara det då?

men endå så ska inte modellbranshen pressa sina modeller att använda sig av bantingsmetoder när dom endå är hälsosamt smala. eftersom man på något sätt ser upp till dessa kvinnor på placherna , så blir det så att vårat sammhälle tycker att det är "vackrare" att vara smal än "krafig". Varför?? handlar allt om om vikten?

Mangis
0

Det kan väl inte vara annat än självklart bra att man ÄNTLIGEN efter 40 år reagerar på de magra modellerna. (OK, jämfört med dagens modeller såg ju Twiggy frisk ut, men det känns som om det var där det började.) Vad är det som gör att några här är tveksamma? Visst kan gränsdragningen vara ett problem, men det finns ju metoder (se #16). Straffskalan nämns inte ens i artikeln vad jag kan se, men böter känns inte trovärdigt. Snarare då sjukskrivning, i extrema fall tvångsbehandling, kanske böter för företaget som anlitar modellen.

Ätstörningar är sjukdomar som man kan dö av. Oavsett orsaken till dem. Man kan svälta ihjäl, trots att man lever i vårt välfärdssamhälle med förhållandevis god ekonomi.  Det är fruktansvärt! Många förstår inte ens att de är sjuka…

Trevligt att Frankrike kan få till ngt bra, tycker jag.

mjioo
0

bmi är ett bra sätt att sätta gränser med, vissa har svårt att gå upp i vikt(jag är en av dem) och om de vill bli modeller får de väl kämpa mer då genom att äta rätt och träna som de överviktiga får göra. träna är viktiga även för viktuppgång eftersom muskler väger mer än fett. eller så får de som vill bli modeller flytta till ett annat land eller göra så som de som inte kan bli modeller pga övervikt helt enkelt låta bli. jag tror knappast att en modell kommer hamna i finkan för att hon är underviktig och råkar hamna på en bild, då är det väl fotografens fel? det kommer ju självklart finnas kontroller och modellen kommer aldrig få böta för bristande kontroll tror jag.