Yves-Mathieu Saint-Laurent död.
Natten till idag dog en av världens mest framstående modeskapare, nämligen Yves-Mathieu Saint-Laurent, eller som han senare kallade sig Yves Saint-Laurent. Han var på många sätt en pionjär inom modevärlden och kommer lämna efter sig ett tomt hål.
Vi minns många av de saker som vår Man var först med.
Bland annat:
skepparkavajer, knäbyxor och trenchcoats eller smokings för kvinnor..
Han tog sitt företag till börsen och gjorde modeindustrin till vad den är idag.
Nnakna bröst under smoking, naken själv i reklam.
Att göra museum av sina egna kollektioner med 5000 modeller.
På torsdag skall modeskaparen jordfästas i närvaro av presidentparet Nicolas Sarkozy och Carla Bruni¿ en tidigare modell åt Yves Saint Laurent.
VI minns och vi beundrar och jag vill framföra mitt tack! Tack för alla vackra kollektioner och tack för min underbara väska, från 65.
TACK
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

För er som inte vet vem Yves Saint Laurent är:
Vid 18 års ålder så vann han en stor modetävling, det var där Christian Dior upptäckte segraren och erbjöd den talangfulle modelltecknaren arbete. Och när Dior dog, blev den då 21-årige Yves Saint Laurent chef över hela modehuset.
Han stannade kvar på företaget i fem år. Det var då, 1962, han startade eget och samtidigt gjorde den modemedvetna kvinnans klädstil lite tuffare.
Yves Saint Laurent tittade in i sin egen garderob och skapade då okända plagg som skepparkavaj, knäbyxor och trenchcoat. Han slutade 2002, då italienska Gucci-gruppen hade köpt verksamheten.
Yves Saint Laurent har varit sjuk under en längre tid och somnade den 5 juni in i sitt hem i Paris. Han blev 71 år gammal.

bra info du fick med :) bara för att jag är nyfiken av mig, vart hittade du den? :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Wikipedia?
Helena

#2 - sökte bara på hans namn på google.