Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etiketthår-frisyrer
Läst 4870 ggr
Sosso
0

Toning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska tona mitt hår om nån månad och eftersom att det här är första gången som jag färgar mitt hår är jag lite osäker på om jag väljer rätt förpackning. Kollade i affären idag om dom hade toning och såg på några att det stod "urtvättbar", "håller i 6-8 veckor".

Väljer jag rätt om jag köper en sådan?

Bifogar en bild på mig för att sen fråga hur många förpackningar ni tror att jag behöver. Min kompis som färgar ofta tror 4.

Sen, är det något speciellt att tänka på när jag färgar?

Tacksam för svar! :)

LinneaG
0

Jag skulle säga att du behöver 2. Jag själv har endast en förpackning och det är permanent färg, är det toning så blir det två förpackningar.

Bifogar en bild på mitt hår.

Denna kommentar har tagits bort.
paronskrutten
0

Hur länge vill du ha håret färgat?

2 förpackningar räcker, 4 är absolut för mycket.

Det står i instruktionerna hur du gör när du färgar.

Helena

Sosso
0

Okej, vad bra! Då börjar jag med 2 förpackningar. Vill åtminstonde att det ska hålla i sig i en månad, helst längre.

Permanent är väl när det växer ut?

När det står "urtvättbar", menar man väl toning?

LinneaG
0

#4 - En permanentfärg sitter kvar tills håret växer ut/klipps av.

En toning finns i olika nivåer:

Nivå 1: 1-3 tvättar
Nivå 2: 6-8 tvättar
Nivå 3: 20 tvättar

Dock på själva förpackningen om det står nivå 3 så betyder det permanent färg. Men läs nog på förpackningen så står det hur länge färgen sitter.

Sosso
0

Ok :)

Sosso
0

Men jag fattar inte det där med nivå 3, om det är antingen 20 tvättar eller permanent färg !?

LinneaG
0

#7 - nja, det finns tre olika nivåer av toning, men det står inte nivå1,2 eller 3.

Sosso
0

Hur vet man vilken man ska köpa då? :P

LinneaG
0

#9 - det står på förpackningen.

Sosso
0

Okej, är det bättre att köpa färg på andra ställen än hemköp?

Liss
0

#11 Gå till Kicks tex. och fråga dem vilken kartong som är bäst och vilka som är toning. De kan vara svårt att se på förpackningen ibland vad det är. Men det ska stå någonstans iaf om det är toning eller permanent.
Jag föreslår iaf Loreals produkter.

Och de räcker med två förpackningar..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Sosso
0

Ok :) Men hemköp har också loreal såg jag. Men får kolla runt lite. ^^

TienMu
0

Ditt hår ser tjockt ut…….tror du behöver minst 3 förpackningar…..

detta hår behövs de 4 till…..tänk på att allt hår måste bli täckt…..bättre me förmycke färgmassa än förlite….färgen ska absolut inte va så tunn så att den hinner torka under verkningstiden…..

lätt toning som håller 6-8 tvättar….lägger sig på ytan på hårstrået.håller dåligt,tappar lystern snabbt….å du kan inte ändra din egna hårfärg me en lätt toning…

intensivtoninghåller ca 6 veckor eller runt 20-24 tvättar…..men den tränger in en bit i hårstrået å man kan få utväxt…..den är nästan som en färg förutom att den tappar lyster å blir tråkig å matt efter ett tag….du kan heller inte ändra din egna färg spec mycke mest förstärka eller göra den mörkare…

färg sitter permanent å där kan du gå mellan 1-2 steg ljusare eller bli mörk….beroende på om du har färgat eller blekt eller naturellt hår.

Sosso
0

nu blev jag fundersam. Det där med intensivtoning, utväxt när det är toning?

Och om man nu skulle välja permanent hårfärg, hur gör jag för att få tillbaka min riktiga hårfärg utan att ha en lång utväxt? Om avfärgning är det enda alternativet, vart kan man köpa det?

Nu blev det många frågor på en gång men men, försök svara på alla! =)

LinneaG
0

#15 - Jag skulle nästan säga att du inte kan få tillbaka din vanliga hårfärg när du tar en permanent hårfärg. Visst kan du vänta tills allt växer ut.

Sen så är det ju vissa färger som helt enkelt fastnar på håret. Jag har haft toningar som har blivit som permanenta färger, alltså går inte att tvätta ur.

Sosso
0

Jaså :o

Men som det blev för dig, att färgen "fastnade", om man låter håret växa ut (tonat) får man tillbaka hårfärgen? Eller har jag missuppfattat?

TienMu
0

notera att du inte får tillbaks din hårfärg med en avfärgning från ex åhlens el kicks……den avfärgningen bleker bort färgpigmenten så du blir allt från gul blond til orange i håret å sen efter de får du färga in din färg…..sliter oerhört mycke….

avråder starkt från att avfärga ett hår…..

de enda man kan göra för att få tillbaks sin egna färg är att låta de växa ut och under tiden färga längderna så nära utväxtfärgen som möjligt…..

Sosso
0

Ok, låter vettigt. :) Meen (!), man kan väl inte få tillbaka sin exakta naturliga hårfärg efter en toning?

TienMu
0

njee……sånt där är alltid svårt att förutse…..beror helt på håret å dess kvalite å mottaglighet för färg…..

Sosso
0

hm okej. :P Plattade håret förut typ 1 gång i veckan, men har inte plattat det på ca ½ månad nu ungefär. Är det väldigt slitet då? Använder inpackning minst 1 gång i veckan också.

TienMu
0

asså….om du har plattar håret så är de ju så att de skador som blir då måste växa bort…de går inte att reparera dem….inpackning är bra men de hjälper inte mot själva plattningen de som är viktigt att ha när du plattar å fönar är värmeskydd…..även om du använder ett shampo å balsam som är färgskyddande å en inpackning som vårdar så måste du ändå använda värmeskydd just under själva plattångandet….

tänk på hur varm din plattång faktiskt blir…du bränner ju fingrarna om du skulle ta i den….alltså du bränner håret me den…då kan du tänka dej vilken skada de gör……för mycke värme på din hud ger ju blåsor….desamma kan du tänka om ditt hår…..

en värmeskyddande spray el creme lägger sig som ett skikt om stråt å skyddar….

men även med värme skydd så sliter plattången lite allefall….de gäller allt som har me värme på ett hår å göra….

Sosso
0

Ok. Glömde tillägga att jag använder värmeskydd. Men thx då vet jag. ^^

Ellsa
0

Jag behöver alltid två (högra).

Emsaa
0

jag hade 1 förpackning och det hjälpte inte ett skit på mig (:

Emsaa
0

jag hade 1 förpackning och det hjälpte inte ett skit på mig (: