Piercing
(ber först om ursäkt om det redan finns nån liknande tråd..)
nån här som har piercing som kan berätta lite hur gamla ni var när ni piercade er, priset, vart nånstans på kroppen, o vem som utförde piercingen?
sen, finns det nån lag på hur gammal man måste vara? alltså har hört att man måste vara fyllda 18 år, men man vet ju 13 åringar som har piercingar. Har dom då gått till "oseriösa" privatpersoner som utför det?
hur gjorde ni?

Jag har 4,men tagit 5. Tar dom i rätt ordning som jag tog dom. Näsan, läppen mitten, tungan, ögonbrynet (men tog ur det för snart ett år sen), naveln. Jag kommer ej ihåg priser. Men tror det ligger på sammanlagt 1700-2000 kr. Allt var på Skin Deep i Karlstad, naveln blev i år på tatto mässan här i Karlstad. Första tog jag 2003 tror jag= 20 år gammal. Det är här i Karlstad (och jag är rätt säker på att det är så överallt ) 16 med målsmandstillstånd= leg hos seriösa,utan målsmansleg är det 18 år.
Jag är mer säker på att de som är under 16 antingen gått till oseriösa piercare eller gjort dom själva med hjälp av kompisar. Inget jag rekomenderar utan gå till en seriös priecare. Det är värt guld om det skulle bli något problem!
Jag var på väg att ta i naveln själv, men i efterhand är jag verkligen glad för att jag ej gjorde det utan gick till en prircare som kan allt det där!

Har en i näsan och en i mitten av underläppen.
Var 14 när jag tog i näsan. Använde pistol. Det var en ganska oseriös studio, kostade bara 90:- men jag är suupernöjd. : )
Var 16 när jag tog i läppen. En studio i Göteborg. 400:- kostade det. Det togs med nål. : )
jag har en i sidan av läppen. den tog jag när jag var 17 år på Redrum i Gävle. kostade 550 har jag för mej. och man ska vara 16 har jag för mej, men då måste man ha med sig förälder.

Jag rekomenderar ej pistol även om jag hört många som har gjort med det för den krosar allt som kommer i dess väg något en kanyl= nål ej kan göra.
tack för era svar!
nu till en ny fråga;
känner ni till nån piercare i sthlmsområdet som inte e sådär jätte seriös me åldersgränsningar?
har funderat så länge på en labret.. men jag hittar ingen piercare på nätet :/
skulle vara så tacksam för tips!
#5, vill du ha en piercare som inte är så noga med åldersgränser? Då tror jag inte han/hon är särskilt seriös, faktiskt.
#6 alltså ja, delvis, jag är 15 år och vill pierca mig.. men åldergränsen ligger ju på 18 år.
#7 den ligger på 16 om du har med dig en förälder.
# det känner jag till.. men det finns ju 15 oxå har jag hört.

#9 Men de som gör på unga under 16 är inte seriösa och ska ej göra det alls!
Första gången jag gjorde håll i öronen då var jag 7 år gammal och gjorde det hos en frisör. Sen några veckor senare tog jag ut dom och det läkte igen. Kosta 240 :-
Sen andra gången jag gjorde hål i öronen då var jag 11 år och gjorde det också hos en frisör.Kosta 240 :-
Sen nu i juli tog jag håll i näsan hos en piercare vet dock inte om han var så seriös. Kosta 160 :-
Jag är 13 år och han lätt mej ta håll i näsan ^^ Min mamma var med , Men han fråga inte om förälder och inget att skriva under eller nåt.

#11 Nu får du tycka vad du vill om mej (vissa skulle ta mitt svar som om jag trycker ner dom,vilket jag ej gör),men den percaren var ej direkt seriös någon stans då det är 16 med målsman som det är skrivt ovanför. Nu har ju ej du gjort något fel utan det är helt och hållet den som percade som gjorde det.
Jag har piercing i höger ögonbryn.
Jag gjorde det i augusti förr året, nyligen 14 år fyllda, hos en utbildad piercare, som ringde min pappa och frågade om det var okej.
Jag har trivits bra med min piercing och har aldrig haft problem med infektioner, fast jag har börjat ledsna nu. Funderar på att ta ut den bara för ett tag ;p
Bifogar en bild där ni ser piercingen. Folk tycker väldigt olika om den. Vissa tycker jag förstör mitt ansikte, men dom flesta tycker jag passar väldigt bra i den.

Har haft piercing i läpp, näsa och navel. Endast navel gjorde jag på studio, de andra gjorde jag själv. Läpp och näsa tog jag bort frivilligt, navelpiervingen fastnade jag så ofta i att tillslut stötte kroppen ut den. Den kostade 600 kr att göra.
Den 1:a november ska jag pierca tungan! *Nervös*

#14 Vill bara säga en sak och det är att: Vet du om att du kunde blivit blind av att göra den själv i näsan? Har nerver i näsan som om man träffar dom så blir man det. Så det är inget att leka med. Bara en upplysning.
"MYT:
När man piercar ögonbrynet/näsan så kan man bli blind/förlamad i halva ansiktet.
FAKTA:
Såvida piercaren inte slinter med nålen, så är chansen att bli blind nästintill omöjligt Synnerven går bakom ögat och för att komma åt den så måste man passera ögongloben och dess muskelfästen, vilket man inte gör. Likaså är risken att en infektion ska leta sig in från endera näsan eller ögonbrynet är obefintlig. En förlamning av ansiktsmusklerna vore också svårt att göra, då man helt enkelt inte kan åstadkomma så mycket skada på nervbanorna så man får ett sådant bortfall. När folk säger att man kan träffa "fel" nerv, så är det en missuppfattning om hur merparten av nervsystemet fungerar. Man sticker nämligen inte ens i närheten av kroppens stora nervbanor. Men när man piercar folk i näsan så upplever en del att det känns som det sticker ut i kinden. Detta är helt normalt och försvinner oftast inom ett par minuter, likaså kan ögat tåra sig ordentligt när man gör endera ögonbryn eller näsan, men det är en normal smärtreaktion som sker när du upplever obehag nära näsan och man träffar inte en tårkanal för de sitter så högt upp att man kommer inte i kontakt med dem via piercings."
vill inte säga att pierca sig själv inte är farligt. för det kan det vara om man inte har rätt prylar och sterila prylar. men just det där med att träffa nerver så att man blir blind är en myt iaf.
#16, "Såvida piercaren inte slinter med nålen" .. Gör man det själv o inte vet alls vad man håller på med så är det ju en ganska stor risk att man gör det, eller ?

Jag skrev bara att jag HADE piercat mig själv i näsan, inte att jag tyckte att det var bra på något sätt! ALLA pericingar bör göras på studio, jag gjorde den som 13-åring och det är inget jag rekomenderar.
PS. Man bör nog ha grava tics för att lyckas få in nålen bakom ögongloben istället för näsvingen ;)
slinter? njäe, möjligtvis om man är full då. jag tror nog inte att man kan slinta så illa att man petar in kanylen i ögat eller som #18 säger bakom ögongloben :P
men som sagt, det är alltid bäst att göra hos riktig piercare!
Har en piercing i högra näsvingen. Den gjorde jag när jag var 15 år med min mors tillåtelse. Jag vet faktist inte riktigt hur de funka. För dem gjorde reklam om att dem tog i näsan i skyltfönstret. Och de låg mitt i stan mellan alla butiker inomhus. Dem gjorde de me pistol och de enda jag behövde var att dem ringe min mor och fråga. De kan ju knappast vara seriöst.. Men dem låg ju ändå väldigt öppet. Iof var de kanske därför dem stängde efter ett tag:P
Men iaf så tog jag me pistol. Dem var jätte renliga med allting och tvättade osv. Så jag tycker inte de finns nått fel i pistol till näsan med. Bara de är renligt och noga gjort så.
Så har jag även en labret på vänster sida av underläppen. Gjord av en vän. Hon var mycket klinisk och gjorde det med riktiga redskap. Desutom är jag 20 år, så jag kan ta mina egna beslut.
Tycker de kan vara 18 års gräns.. för egentligen kan man vänta tills dess med att göra en piercing. Innan är man helt enkelt inte myndig och borde tänka efter:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#20 En oistol kan aldrig bli 100% steril! Så att ta med pisol är inte något vidare bra alternativ. Och sen är det sån kraft i en pistol att den krosar allt i dess väg som inte en kanyl kan göra! Så äter igen är pistol inget att rekomendera!
Idril: Gör absolut ingen peircing på en oseriös studio! Skaffa målsmans tillstånd och gör det hos någon seriös för bästa resultat!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#21 Klar en pistol är steril.. de är en ny "pärla/hänge" som skjuts igenom varje gång.. desutom så tvätta hon allting med antiseptic osv. Så renligt var de absolut. Att de skjuter bort allt i sin väg kanske är sant. Men vad spelar de för roll när de är precis lika stort som ett hål med en kanyl? Då försvinner precis lika mycket, eller hur? Försöker inte prata bort dig. Jag förstår att pistol inte alls är lika bra som en kanyl! Skulle aldrig ta me pistol i läppen eller liknande. Men att säga att de skjuter bort allt håller väl inte i längden eftersom de rör sig om ett lika stort område?:) Jag menar de inte alls elakt, så läs de inte på det sättet;P

#23 Men nu är det du som inte förstår,när det gäller att ta med kanyler så är varje instrumen i oöppnade förpakningar (om det är hos en seriös percare), men inte tar de en ny pistol varje gång de gör ett hål med den! Så den är ej steril till 100%. Det kan den aldrig bli! Sen krossar en pistol allt i sin väg( även kanske sånt som inte är bra) där kanyl skulle ta stopp eller vika av om man säger så. En pistol har inget som tar stopp eller viker av som en kanyl gör. Jag är själv undersköterska och har läst en del om det i skolan. Visst jag förstår hur du menar med att inte vara elak så det är lungt och jag kan bara säga det samma om mina inlägg. Jag vill bara att du ska förstå hur det ligger till och inget annat.
#5: Ligger en piercing studio typ nära huddinge centrum som inte är sådär jätenoga med åldern.
Jo då, jag förstår precis. men enligt mig är pistoler rätt renliga iaf, beronede på hur noga dem som tar de är. Visst du kanske har rätt (antagligen). Dem är kanske inte 100% renliga. Men jag säger bara de nu, jag tog med pistol- hon var väldigt renlig- jag har aldrig haft problem med den- den läkte jätte fort och jag har nu haft den i mer än 5 år. Så att pistol är jätte dåligt kan jag inte hålla med om. Men självklart är de BÄTTRE att ta med kanyl, de är ju det man egentligen SKA!:)

#24 jag skulle faktist gissa på att dom använder en autoklav till pistolerna. och då blir dom så sterila som dom kan bli.

Jag tog hål i tungan när jag var 15 på en seriös studio. De hade som gräns 15 år med målsmans tillstånd.
Shit, jag var så nervös!
Sen tog jag hål på sidan av läppen när jag var 17, men den är urtagen nu.
#25 tack. har du varit där nån gång? hur är dom med hygienen osv? vet du hur mycket dom tar för en labret? hoppas det inte blev för mycket fråger nu :P

jag har två hål i örat, har tagit fyra, dom första två hos en frisör, det var gratis eftersom att dom tog på helt fel ställe på ena örat så jag var tvungen å ta ut det :P dom andra två gjorde en kompis (som inte e den bästa på att sikta :P) så det ena av dom var jag tvungen att ta ut då nålen gick inuti örat ca 1 cm på tvären x) det andra sitter snätt och ganska långt ner, fast det behåller jag för det var så otroligt roligt att göra det ;) har mer problem med det jag tog hos frissan än det jag tog sj :S
putt
Jag har hål i naveln, ögonbrynet och näsan. Var så många år sedan jag tog dom så kommer tyvärr inte ihåg va det kostade.
va in idag och läste på Redrum här i Gävle då var det såhär:
14-16 år måste man ha förälder med sig. 16-18 måste man ha underskrift.

#34 Då är det ingen seriös studio,för en underskrift kan komma från vem som helst!Så det är inget seriöst med den så längt ögat kan nå!
det är ju inte deras problem. men den som piercar sej ska även ha leg också. och är underskriften förfalskad så är det den som har förfalskat den som bär ansvaret. ena tjejen eller ja, kvinnan som är piercare där har varit det sen jag var liten och bodde granne med henne. så jag tror nog att hon vet alla lagar och sånt runt det där.

#36 Men det blir ändå deras ansvar om en förälder kommer på att deras barn gjort en piercing som de ej velat att den skulle gjort.
Skulle hon kunna alla lagar skulle de ej gå med på underskrift utan att se leg på förälder!Sen att hon varit det i många år betyder ändå inte att det är seriöst!Man kan ju vara ex piercare i 100 år om det är så utan att för ett enda år varit seriös!Så det spelar det ingen roll!
det är inte deras ansvar anser jag. att förfalska någons namnteckning är väldigt olagligt! men hur som haver så ska jag kolla upp det där med lagar kring piercing någon dag. min pojkvän har ju som sagt praktik på Redrum så det är lätt att kolla. jag har faktist väldigt svårt att tro att dom skulle göra något olagligt, med tanke på att dom har funnits länge och det brukar komma inspektörer till piercing/tatueringsstudior. hade dom gjort något olagligt så skulle dom nog ha fått stänga för längesen.

Har tre hål i öronen,tog med pistol på studio . Tog dom när jag var åtta och tolv=)Sen har jag en i navlen,tog för ngra månader sen är tretton.På studio med nål, kostade femhundra tror jag =)
Haha, jag har ett hål i vardera öra, 70 :- öra på Frida's här i Gävle, sen har jag en piercing i mitten av underläppen, som min syster (Beafer) så snyggt tagit åt mig :]

När jag var liten, såsom ungefär 5-7 års åldern. Men jag petade alltid på öronhängerna så jag fick infektion så mamma tog bort dom till jag skulle bli äldre o då va jag ungefär 11 då jag ville ta hål i vardera öra, kostade endast 70:-/per hål. Dit jag gick var det en seriös 'studio'. :) Kvinnan gjorde det med en 'pistol'.
Men efter ett halvår var jag så less på att ha öronhängerna i öronen för det störde så mkt när jag skulle flytta runt med mitt hår så jag hade bort dom tills 13 års åldern (är nu 14), tog hål i öronen igen, var såå sugen på att ha hål i öronen xD
Så jag tog hål -igen- , kostade 75:-/per hål. En seriös 'studio' det med :) Blev riktigt nöjd :D<3
PIERCING ÖVER LÄPPEN;
Annars så vill jag sååå gärna ta hål "mellan" överläppen och näsan, inte precis under utan på höger sida :)
Det är ju såå snyggt xD Funderar o Funderar, eftersom jag har hört så mycket från olika personer om att tandköttet kan infekteras utav 'stången' som är på tandköttet.
- Och att när hålet väl har gjorts så kan det ej gå bort om man har tänkt på att inte använda något smycke på det hålet :S
Är det en MYT eller FAKTA?

#42, piercing i läppen kan ofta skava på tandköttet, som tillslut kan orsaka tandlossning. Det gjorde den för mig, så jag tog bort den. Och det beror på hur bra "läkkött" du har, för vissa syns det inte ens att man har haft en piercing (som på mig), medan hålet aldrig sluter sig för andra.

#43, vågar man ta chansen? ^^P
Jag har piercing i läppen. Förviso inte så lång tid .. men tror de är tre veckor iaf. Plattan på insidan av munnen går självklart emot tandkötet.. och även på mig går de imot en tand jag har som är sne just där.. den har varit lös lite hela tiden,eftersom den trängs bort av dem andra tänderna. Så de är inte pågrund av piercingen iaf. Men visst, tandköttet och tanden bli irriterad rätt ofta.. men jag tror de är för att jag har en längre stav också (läkstav) .. när man byter till kort igen så blir de nog bättre..

Min piersing går absolut inte emot ngn tand eller tandköttet. : )
Den är precis lagom lång… Kort? Hehe. : P

#45/#46, Så man kan välja lång eller kort stav? :P
Man bör ha lång stav i början.. om du har för kort medans de läker kan den sjunka in i köttet och bli världens infektion. Din läpp kommer att svullna upp också i början .. du gör ju trotts allt ett sår!

Tror nog att man kan välja längd på de "riktiga" sen också va???
Hade en någorlunda lång piercing förut men jag kunde inte låta bli att tugga på den så jag råkade bita av en flis ur tanden… : D
Nu har jag en väldigt kort stav. Lite för kort kanske…? Hehe : )
Japp, de finns olika längder på dem.. läkstaven är också riktig;P bara att den är längsta typ så läppen får plats att läka och svullna osv.
Ja, jag kännde det idag.. när jag gick och jobba var de skönt att ha nått å göra me staven mellan tänderna;P sen kom jag på att de kanske inte var så bra.. De är ju bara att låta bli om man inte vill ha trasiga tänder;)
det är ganska svårt att undvika att "orala piercingar", som det så fint på fackspråk heter, sliter på tänder/tandkött.
jag har klarat mig relativt bra under dom 5 åren som jag haft min längsta, men det är ju inte vackert innuti inte.
tandläkaren är mindre glad, och hotar för jämnan med att tvinga mig att plocka ut dom……

Nu har jag haft min tungpiercing i en vecka, och jag läspar :S Haha, hoppas fan det ger med sig när jag får byta stav!

har i läppen på vänster sida

jag tog hål i naveln igår :D :D
finns det inte nån som gör på 16 åringar utan föräldrer?:P

# 55 Inte något seriösa ställen! Alla seriösa vill ha målsmands gillstän vid 16 års ålder.

Med målsman är det inte 16 år, man kan vara yngre om någon vuxen är med,
Va med min plastson för en månad sen han när han gjorde i läppen, han är 12 år. Utan målsman är det 18 år.

# 57 Nej målsman sku kunna lega sej om man är 16! Set varinget seriöst ställe du var på det kan jag säga diret för de gör ej på 12 åringar, de gör tidigast på 14 åringar (tror jag det var, där är jag ej helt säker) men jag vet med all säkerhet att seriösa ej gör på 12 åringar! Och det är målsman till man kan styrka sin ålder på 18 år!

Jo du det är ett jätte seriöst ställe. Har funniti 15 år och hon som ytför det är utb sjuksköterska Eftersom jag är vuxen så är det föräldern som tar på sig ansvaret. Jag skrev även på pappaer att jag godkände det!!Det finns ingen lag på någon ålder det är rekomendationer!! Så snälla du säg inte åt mig vad som är rätt!!

#59 Klart jag vet nu att det ej är någon lag (vilket det borde göra, mendet är en annan sak), men eftersom det är en rekomendation så gör inget seriöst ställe något annat än vad som står på rekomendationen!

#60 Då kan du inte varit på många ställen!!!! Det är rek från 16 år med målsman och de är det knappt något ställe som håller det!! Har varit på ett antal när jag taturerat mig! Så säg inte att den här studion ej är seriös när du ej har en aning om det!!!!!!!!

#61 Orka bry sej efterom du tror ditt ställe är så bra, vilket inte verkar vara fallet när det går med på att pierca en 12 åring, tänk lite själv! Hur seriöst är det på en enkel skala, inte ett dugg. Men visst vill du tro att det är seriöst är det ditt problem! Sen att hon hållt på i 15 år och sen är sjuksköterska har ju inget med saken att göra, men kan ju ha 100 rs erfarenhet utan astt vara det minsta seriös, är det bara det du går efter så har du att lära!
Men gud! En tolvåring! *chokad* De måste jag faktist hålla med om att INGEN seriös skulle gå med på. Goggla lite på piercings studios så ser man att de är 18år eller oftast 16år med målsman. När man är tolv, hur tusan vet man vad man vill ha då som kommer synas resten av livet? Läskigt!:S
#54 Bild kanske?:)
jag säger såhär, så länge dom inte bryter mot någon lag, har sterila grejor och är legitimerade så är dom seriösa. sen är det upp till föräldrar (om personen är ung) eller upp till personen själv att bestämma om det är lämpligt med en piercing.

# 64 Visst du få anse hur du vill, det kan jag inte ta ifrån dej, men riktigt så enkelt tycker inte jag det är att kalla en studio seriös eller inte! Men visst visst.
ja, enligt lagar och riktlinjer är ju dom flesta seriösa. sen är det ju upp till var och en att bilda sej en egen uppfattning om vad man själv tycker är rimligt. men om jag har ett barn som vill pierca sej så är det ju endå jag som förälder som säger ja eller nej. så det ansvaret tycker jag faktist ligger hos föräldern. (hoppas jag inte krånglade till det där nu?;) jag kan ju iaf säga att jag inte tycker att man ska pierca sej innan man är 15-16.

Visst ligger det på föräldrar, men tyvärr har inte alla barn (ungdommar) föräldrar som är bra och som bryr sej. Nej under 15 är lite tidigt med tanke på att man hinner, både tänka ett par gånger extra i fall man verkligen vill och sen har man ju hela livet på sej att göra det. Sen finns det vissa jobb som faktiskt inte tillåter att man är piercad, även om man tagit ur den och det har läkt igen så är det inte överallt det är tillåtet att ha/ ha haft. Så det är också något man bör tänka på och det visste inte jag när jag gjorde min första då var ändå jag typ 20 när jag gjorde det, men det är sånt jag fått lära mej nu efteråt. Så det är något man bör tänka på också innan bestämmer sej för att göra någon.

#67 Då skulle vilja veta vilka jobb som man ej får ha haft piercing på?? En piercing kan man ju ta ur och vill man inte ha den nå mer så är det ju bara att ta ut så läker de igen!! Inte så stor grej!!!

#68 Jag gick på omvårdnad och fick ej gå ut praktik då jag på den tiden vägrade ta ur mina med tanke på att örhängen var godkänt på just plats jag skulle vara på, så jag skippade praktiken och började forska i hur det ser ut med "lagen" om piercingar och örhängen inom vårdyrket och sen synen på både piercingar och örhängen. Jag har tyvärr inte kvar jobbet och det jag skrev om det, men det jag kommer ihåg ifrågan är det att örhängen är med tillåtet än piercingar ej och att det ej finns någon lag som alla inom vården, om det, varken om örhängen eller piercingar (så det är inte förbjudet att ha det här i värmland). Men sthlm är hårdare med det, där får man inte enligt vad jag fått fram inte ens ha haft ett piercinghål för att inte vara välkommen inom vården. Så det är olkia över hela sverigen hur det ser ut med det. Men som sagt värmland hade ingen "lag" om det medan sthlm är mycket hårdare. Visst vill de i värmland gärna låtsas om att det finns lagar om det, men men.
Jag kan inga andra yrken då jag gjorde detta under 4 veckers praktik jag tog fram allt för vården så jjag vet ej över andra yrken. Jag gjorde denna undersökning då jag blev mer eller mindre trackad av ett par lärare pga mina piercingar.

Jag jobbar inom vården och har aldrig hört talas om att man inte ens får ha haft en piercing. Bara att man måsta ta ur smycket när man jobbar pga hygienen för en själv.

#70 Just det var något jag då hittade på nätat när jag forskade i det. Men som sagt så har jag tyvärr ej kvar arbetet jag gjorde så jag har inget att gå tillbaka och titta på, men det jag vet är att det var hårdare i Sthlm än här i värmland. Och att det ville här ha (de påstod att det fanns lagar) om att man ej fick ha piercingar, men att örhången var okej (enligt den "lågen") vilket bara är löjligt. Det som just gjorde att jag ej accepterade det hela var just att örhången var helt okej, men ej piercingar, det är sak samma, örhängen är ej bra heller precis som att piercingar ej är bra inom vården. Så det var det som grundade min fortsatta forskning i det hela. Jag önskar jag hade den kvar, men men. Så hade det varit 0 tolerans var det hela en annan sak, men det var det (mer eller mindre är, i alla fall här) var utan som sagt örhänge var helt okej (och inget någon brydde sej om, framför allt inte enhetschefen). Hade jag vetat mer och hade det hänt idag hade den cheften legat bra illa till för diskriminering, men det var inget jag tänkte på just då. Men men.
Men helt seriöst.. Man hör ju att studion är seriös, om den inte vart seriös så hade hon ju inte vart tvungen att skriva på papper och annat? Sen också, vad hjälper det att säga nej till sitt barn som vill pierca sig nu för tiden? Dom flesta ungar tar ju hål ändå, själva, med t.ex säkerhetsnålar! Då är det ju helt klart bättre att dom får tillåtelse hemifrån och får göra det ordentligt på studio.

#72 Jo det är ju bättre att de får göra det, men det är hemskt att barn och ungdomar (under 18) inte längre har det respkt och inser att föräldrar har rätt att bestämma tills de är 18 längre, skulle det hänt för så vet jag ärligt talat ej vad som hade hänt, det är fel att de inte längre kan inse att de inte har någon bestämmande rätt till de fyllt 18!
#73. Så sant. Man borde ha sån respekt för sina föräldrar. Det är lite synd att det är så, och att dom flesta ungdomar går efter grupptryck och ska vara "coola" och gör det fast dom inte får för föräldrarna.

#74 Det är det som är så hemskt! Att man i daag måste vara på ett sätt för att accepteras av "kompisar" så man ej kan göra som man alltid gjorde förr (nu menar jag ej att allt var bättre förr, men att lyssna på vad föräldrarna sa var ju inget att ifråga sätta förr) att lyssna och acceptera föräldras nej, men sen även deras ja till saker. Men nu mera lyssar ungdomar bara på föräldras ja och inget mer (nu är det inte i alla familjer det ser ut så, men många).
jag har näsan,tungan. har haft i underläppen,och naveln men den pkte ut pga av graviditet.

Vet inte riktigt om det räknas som piercing men jag har hål i brosket i örat. Kostade 100kr hos frisör och det var med pistol.
Jag har i näsan tog det på en frisörsalong med pistol, Kosta
119 kr. Mitt blev jätte bra.
#77 En helix heter de;P

#79 Ok ;p

När ja va 15 tog ja i näsan med pistol på en frisörsalong, de var billigt pris säkert runt 100-lappen om ja inte missminner mig.
Skit dåligt och den ramla ur när ja sov efter några månader och gick inte o få i igen.
Tog sen om det nån månad senare då ja var 16 på en piercingstudio med kanyl, de kosta ca 500kr men var lätt värt. Den sitter en idag.
17år tog ja i ögonbrynet på samma piercingstudio, ca 500kr, och den sitter fint kvar.
Öronen då var ja typ 11år och tog hos frisör.
På RedRum, piercingstudion där jag piercat mig tror ja de har antingen 13 eller 15 med förälder med sig, 16år med underskrift, 18år fritt fram såklart.
#18 det är från 15 på redrum har jag för mig. inte 13 iaf ;P