Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: allmänt
Läst 8595 ggr
LinneaG
0

Ögonbryn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Liknar dina ögonbryn en vildvuxen skog, eller tycker du att det är svårt att plocka dem snyggt?

**En snygg form på ögonbrynen kan ge hela ditt ansikte ett piggare utseende. Det hjälper också till att få ögonen i focus. Det finns några smarta riktlinjer till dig som skall forma dina ögonbryn. Några råd och tips finns också att ta del av.

Innan du plockar:
**Ta gärna en vit kajal penna och rita över det du tänkt ta bort, för att se vilken form som passar dig.

Tänk på att ett snyggt välformat bryn ska vara lite tjockare in mot ögat och smalare utåt ögat. Trenden just nu är också att inte ha för plockade ögonbryn, utan så naturliga som möjligt.

För att bestämma den rätta längden på ögonbrynen använd helt enkelt ett penselskaft. Placera skaftet från ögats inre vrå till sidan av näsan. Detta är där ögonbrynet bör börja. Placera sedan borsten vid sidan av näsan och mot ögats yttre vrå. Detta är där ögonbrynet bör sluta. Vid pupillens yttre kant bör bågen ha sin högsta topp när du tittar rakt fram.**  

Förenkla plockningen:**

Titta alltid då och då på helheten i spegeln när du plockar ögonbrynen. Plocka alltid båda brynen symmetriskt, några strån i gången. Minns att det är bättre att plocka för lite än för mycket åt gången.

• Borsta brynen i växtriktningen.

• Flytta undan de strån som inte skall plockas.

• Plocka hårstrået i växtriktningen.

• Plocka ett strå åt gången.

• Dra försiktigt och jämnt utan att omatta!

**Så här kan du plocka:
    **
    Här följer några enkla steg för att få fina, välformade ögonbryn. Att plocka ögonbrynen gör att de hårstrån man alltid tar bort börjar växa långsammare för att sedan försvinna helt. Tänk därför på att inte plocka för mycket om du någon gång senare vill ändra formen.

1. Börja med att tvätta dig ordentligt vid ögonbrynen. När du ska noppa din ögonbryn är dagsljus är alltid bäst. Sätt dig med ljuset i ryggen så att det reflekteras i din spegel. Handspegel med förstoring passar denna uppgift bäst.

2. Rengör området under ögonbrynet så att det är helt fritt från smuts och makeup. Använd en ögonbrynspenna för att rita ut den form du önskar och använd den formen som riktlinje när du börjar plocka.

3. Sträck försiktigt ut ögonbrynen uppåt och utåt för att få tag ordentligt. Det gör även att själva plockandet inte blir så plågsamt.

4. Plocka bara ett hårstrå i taget, annars kan du få stora partier som är utan hår, dessutom är det smärtsamt att plocka fler åt gången.

5. Plocka alltid under ögonbrynen, aldrig över. Följ den naturliga formen och dra ut håret i den riktning det växer, uppåt och utåt.

Några övriga tips:

- Plocka brynen efter duschen, då är huden mjukare.

- Lägg en sked i frysen. Ha den sedan i beredskap när du ska plocka brynen, det bedövar området, minskar svullnad och rodnad.

- Testa ögonbrynsfärg i skuggform som målas på med pensel, ger mjukare och fylligare resultat.

- Satsa på en bra pincett, med en lite vassare front, du kommer åt lättare och det underlättar din plockning.
    Dom är dyrare än vanliga pincetter, men om man är rädd om den så håller den längre.

- Du kan kontrollera en pincett genom att dra bort ett strå på din arm för att se om pincetten har ett bra nyp!

- Använd brynskugga ist för penna, för ett jämnare resultat.

- Kamma igenom ögonbrynet med en ren mascara borste.

- Det har kommit en ny produkt på marknaden som heter Christian eyebrow makeup kit. Den innehåller tre olika mallar på ögonbrynsformer som du kan välja mellan. Du klistrar dem på ögonbrynet och fyller i formen med medföljande ögonbrynsfärg (som går att tvätta bort sedan).
    När du drar bort den självhäftande mallen ser du vilka strå du ska plocka bort eftersom de inte är "ifärgade".

länkar:
    www.evincecosmetics.com src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
    ExpressenLänken öppnas i nytt fönster

För er som vill ha mer hjälp

Av: LinneaG

Datum för publicering

• 2008-01-14
paronskrutten
0

great :)

Helena

Zandra---83
0

Jätte bra! :)

Moonstrike
0

bra artikel! :) Osis för mig som har värsta "hornen" på mina ögonbryn.

LinneaG
0

Tack :)

RADiOACTiVPiG
0

Väldigt bra artikel :) specieltl för sånna som mig som inte kan ett jota ;)

Sosso
0

Bra artikel!

E_hjo
0

Jättebra!
Jag är så jäkla less på mina, skulle vilja ha dem tjockare men dom har börjat sluta växa ut tyvärr…    =(

Due-Boje
0

Hur gör man om man har tunna ögonbryn, utan att ha noppat dem? jag blir galen =( Så tråkigt att behöva fylla i…

KickanLilja
0

#8 Håller med dig, det är jättesvårt! Jag har inte så tunna, men korta (om man kan säga så?).. Funderar lite på brynskugga, det ser väl mer "naturligt" ut än att måla med penna?

Anna
0

Bra artikel!

Jag plockar väl inte i någon direkt form, men låter de smalna av utåt iallafall, och jag är nöjd… =) Kunde väl vara lite mer välplockade ibland men ibland orkar man bara inte :p

Lite gammal bild

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lizzan
0

Super :)

Stravaganza
0

Mina ögonbryn är buskiga. *Uhh*

LinneaG
0

Tips på ögonbryns penna/skugga någon?

Jojaton
0

Superbra artikel =D

Johanna - Instagram

Mangis
0

Kanonbra artikel!

ciss
0

Jättebra!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

The_Rat
0

Mina är för smala… urkk. Inte som trådar precis, men nåt liknande ://

Abico
0

Jättebra artikel :)
Jag lät min frisör fixa till mina ögonbryn sist jag klippte mig - det var en mycket smärtsam historia ;P Och sedan dess har jag hållt efter dom hyggligt tycker jag. Riktigt nöjd för stunden ^^

Hanna 

LinneaG
0

Jag funderar på att fixa mina ögonbryn när jag åker till thailand, kan ju inte kosta mer än 50 kr!

Ellsa
0

#19 Oj det var billigt!

Jag har verkligen en vildvuxen skog innan, men jag började noppa dom tidigt typ i trean då dom växte nästan ihop haha! Fast då noppade jag bara imellan, nu noppar jag hela..