Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettallmänt
Läst 980 ggr
Katter3
0

Torr, kliande hårbotten

Min hårbotten kliar väldigt mycket. Det är inte mjäll, så mycket vet jag. Min hårbotten är nog torr, och det finns massor av små flagor som är vitaktiga. På vissa ställen sitter flagorna i "små klumpar", och det sitter ganska hårt.

Någon som vet vad det är, och vad man kan göra åt det?

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Liss
0

Mjäll är just torr hud så de kan lika gärna vara en viss form av mjäll. Finns olika sorter och olika allvarligt. Du kan gå till en doktor eller liknande och fråga om det eller bara använda ett shampoo från apoteket just för det eller nåt sånt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

LinneaG
0

Finns flera olika medel för det på apoteket. Jag hade en period då jag hade väldigt mycket problem med hårbotten.

Just nu använder jag H&S för känslig hårbotten, den fungerar perfekt.

Tidigare har jag använt, fick recept av sjuksköterskan i skolan.

Tyvärr var Apotekets hemsida nere just nu, men återkommer såfort den är igång igen.

Katter3
0

Har provat olika schampo och liknande, och pratat med doktor och en frisör.

Doktorn sa bara att min hårbotten var torr, och kommer inte riktigt ihåg vad frisören sa.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

emsems
0

mjäll är väl vad jag har förstått svamp i hårbotten? sa iaf en reklam som fanns en gång i tiden..

Liss
0

Neeh, har man svamp i hårbotten är de en helt annan sak och mycket värre.. mjäll är fortfarande hud:P (hur skulle svamp kunna bli som små flagor?)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Sandra76
0

Jag får torr hårbotten om vintern och den kliar ibland- det har inget med mjäll att göra. Men de små klumparna vet jag inte..

Jag fick precis tips om en produkt hos apoteket. ACOs mjukgörande hårbottenkur. Ca 85kr.

Den ska jag testa.

Annars så undviker jag schampo med mycket vatten tillsatt, det torkar ut min hårbotten.

Mangis
0

"Mjäll beror på en vanlig hudsvamp som de flesta vuxna har på huden. Ofta är det förenat med eksem. Mjäll kan inte botas, men besvären förebyggas och lindras."

http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=2292 

Jag har samma problem, och inte lyckats lösa det. Jag undviker att blöta håret, och oljar in hårbotten kvällen innan jag tvättar håret. Inte för att det hjälper nämnvärt, men…

LinneaG
0

det här schampona använde jag

Fungoral   och  Sevorex
och en gele/medel som man hade i hårbotten mot klåda.

var inte denna men en liknande ACO

Benjy
0

jag lider av exakt samma problem. Ska uppsöka läkare tror jag..