Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettallmänt
Läst 1086 ggr
LinneaG
0

Minska sötsuget!

Sockergalen efter julhelgens chokladkavalkad?

I dag finns inga vetenskapliga bevis för att socker kan ge ett beroende som till exempel alkohol, men visst kan man uppleva ett starkt sug efter sötsaker. Det är många delar som hänger ihop. Dels psykologiskt - det är mysigt att unna sig något gott, dels fysiskt - när man äter socker stiger blodsockret. När det sjunker igen känner man ett behov efter mer sött.
Vissa känner inte av blodsockersvängningarna alls. Andra blir väldigt påverkade. Det allra bästa är förstås att förebygga sockerbegäret. Äter du regelbundet håller du blodsockret i schack och minimerar risken att drabbas.

De första dagarna utan socker kan vara jobbiga. Söt frukt som vindruvor kan stilla begäret. Ett annat knep är att göra något där du inte kan äta samtidigt.
Begäret brukar lägga sig om man inte faller för det direkt. Motion kan också hjälpa. Det stabiliserar blodsockret. Redan efter ett par dagar brukar det bli lättare.

Så bryter du ovanan:

- Bestäm dig.
- Ät bra och regelbundet.
- Om du har godis kvar i skåpen - släng!

Så minskar du sötsuget:

1. Ät regelbundet. Planera in frukost, lunch och middag samt mellanmål. Till mellanmål kan du ta en frukt eller några nötter.
2. Begränsa mängden sötsaker, det brukar minska suget.
3. Passa dig för att komma in i ett "allt-eller-inget-tänk". Tänk inte att "nu har jag redan ätit godis så nu kan jag lika gärna fortsätta". - Det är aldrig kört. Du kan inte påverka det som varit, bara det som kommer.

Sandra
0

Det där borde jag prova på.. äter hela tiden sötsaker. Mest på jobbet då. Där är det svårt att låta bli för det finns inget annat att göra än att äta godis när man kör ju ;P

Theres
0

Jag är bara sugen på okokt spagetti och salta solrosfrön…

Okokt spagetti är jag beroende av… tar en bunt som man koker en portion av och äter upp på en minut… tar en sådant bunt spagetti varje gång jag är i köket…

golf.ifokus.se

Zandra---83
0

Jag blev av med sötsuget (typ, visst ibland blir jag sugen,men efter en bit choklad mår jag illa) när jag fick böja skriva matdagbok, för att jag skippade mat helt och gick bara mer och mer ner i vikt, av min kurator. Då ville hon att jag skulle äta tre mål mat och sen fick jag näringsdrycket som jag tar tre (fyra om det är en lång kväll med sena tv- program) och då försvann mer eller mindre sötsuget och nu klarar jag ej av godis och sånt längre som sagt efter en bit mår jag illa så jag skippar det helt och försöker vänta in tiden till näringsdryckerna istället. Har om jag skulle lagt undan varje kr som jag brukar köpa något sött för sparat hur mycket som helst, men de går till annat som är roligare och bättre nu. ;) Så jag kan ge rådet att om tar en bit så visst är det okej, men det bästa är att sluta tvärt och som Linnea skriver regelbundet mat och inte minska sagt med godis. Men vsst alla måste ju hitta sin egen tacktik. ;)

SamanthaJones
0

mitt knep för att få bort sockersuget är frusta vindruvor. funkar super bra för mig, jag fixk rådet av min tränare i boxning för flera år sedan inför en match som jag behövde gå ner ett par kilo till o det funkade verkligen för mig :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

LinneaG
0

Jag är väldigt dålig på det här med socker, nu i helgen levde jag nästan bara på godis. Men problemet är väl att det nästan alltid finns godis eller annat sött så nära. Tex här på jobbet kan man köpa olika godis saker för en 10:a, varför inte ha en frukt skål ist?