Rynkor på ögonlocket
Jag använde mycket liquid eyeliner vilket ledde till att huden på mina ögonlock torkats ut och det blev rynkor. Prövat använda ögonkräm nu med retinol men tycker rynkorna blivit värre. Har ni några förslag på något som kan hjälpa?
Får typ panik när jag tittar i spegeln 😕
- Redigerat 2022-03-14 10:33 av [Tismon]

Det har blivit så illa :( Jag är bara 25 år så borde inte ha dessa problemen
- Redigerat 2022-03-14 10:47 av [Tismon]

Är du väldigt torr på ögonlocken kanske du måste ha en bra återfuktande kräm till att börja med. Har du smink varje dag? Märker du någon skillnad om du går osminkad? Hur ser din hudvårdsrutin ut runt ögonen ut?
Tycker att min hud överlag blir sämre på vinterhalvåret.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Du kan vara överkänslig för något. Det kan även handla om att du har ngt på fingrarna typ nagellack som irriterar och som du kommer i kontakt med.
På bildens högra öga ser det rödaktigt ut.
Här finns en länk till atopiskt eksem - har ingen djupare kunskap - och vet förstås inte om det är någon form av kontakteksem du har men det ser svullet ut och har säkert inte med åldern att göra.
https://www.eucerin.se/hudens-tillstand/atopiskt-eksem-dermatit/atopisk-dermatit-pa-ogonlocken
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Inte smink varje dag men har märkt att när jag använder liquid eyeliner kan huden bli irriterad iblamd och svida, sedan får jag de "rynkorna". Sminkar mig sällan nuförtiden och tyckte ögonkrämen med retinol gjorde det värre, började svida, blev typ eksam-aktigt på högra ögonlocket (där det ser rött ut)
Använde normalt sett ingen ögonkräm men använder Therese Lindgrena märke Indy beauty dagkräm, nattkräm, toner och tvätt. Kanske ska ha tjockare krämer som återfuktar mer? Och återfuktande ögonkräm? Tycker också att jag är allmänt röd under ögonen och jättetorr hud på andra ställen av ansiktet. Flagnar hud vid hakan och näsa :(
#3: Det låter verkligen som det! Dey svider, huden flagnar på vissa ställen av ansiktet och jag var ett riktigt eksambarn som liten. Idag får jag ibland återfall, har extremt känslig och torr hud. Borde man prata med en dermatolog? Kanske kostar för mycket :(

Jag kan varmt rekommendera www.skincity.se. De har en chat och de svarar även på frågor via mail och telefon. Utbildade hudterapeuter och grymt duktiga!
De kan rekommendera dig vilka produkter du ska använda och vilka du ska undvika. De har produkter i olika prisklasser så det behöver inte bli svindyrt.
Att använda för fet kräm vid ögonen kan göra att du istället får milier.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Fukt fukt fukt. Har en kollega med grymt torr hud, enda ögonkrämen hon hittat som verkligen funkar är Kiehls creamy eye treatment with avocado. Väldigt återfuktande utan att bli för tung. Låter också som att du behöver byta eyeliner, vet inte vilket märke du använder just nu men hade provat en annan - du har ju inte åldersrynkor utan pga torrhet och irritation.
Johanna - Instagram
Tack så mycket för tips, får kolla närmre på det
#6: visste inte att man kunde få milier av fet kräm. Om man är torr så måste det väl vara återfuktande?
#7: Det har varit olika eyeliners som jag använt mig utav och jag tror bara jag är känslig för liquid eyeliner i allmänhet, vilket är synd för att det är dem som jag tycker är lättast att använda för nuvarandet använder jag bara ögonskugga som eyeliner för att det blir huden inte irriterad av.
Får kolla in den ögonkrämen, tack!
- Redigerat 2022-03-17 23:18 av [Tismon]